ad
  • 8.088.775 stemmen

War and Peace (2007)

Drama / Romantiek | 395 minuten (miniserie, 4 delen)

Genre: Drama / Romantiek

Speelduur: 395 minuten (miniserie, 4 delen)

Alternatieve titels: Krieg und Frieden / Wojna i Pokój / Guerra e Pace

Oorsprong: Italië / Frankrijk / Duitsland / Rusland / Polen

Geregisseerd door: Robert Dornhelm en Brendan Donnison

Met onder meer: Clémence Poésy, Brenda Blethyn, Malcolm McDowell

Over War and Peace

Moskou, 1805. Tegen de achtergrond van de oorlog tussen Napoleon en Rusland volgt de film verschillende families. De welgestelde familie Bolkonsky, met de ongelukkige prins Andrej die het leger ingaat om eer te vinden. Zijn vriend Pierre Bezukhov, die onverwacht een fortuin erft en opgescheept zit met zijn listige schoonfamilie, de Kuragins. De met Pierre bevriende familie Rostov, met de strijdlustige Nikolaj en de levendige Natasha. Door de oorlog zullen hun levens en onderlinge verhoudingen voorgoed veranderen.

avatar van el padrino

el padrino

zeer mooie epos zet dit verhaal neer. 5

Tarkus

Mooie film is dit wel, alles prachtig in beeld gebracht met zeer goede vertolkingen.

Maar de prent was me iets te langdradig en het verhaal sprak me ook niet zo erg aan.

Voor wie van het genre houd zal dit wel een uitstekende prent zijn.

avatar van MissyNador

MissyNador

Een goede film maar een grote minpunt is dat het te langdradig was. Heel jammer, maar verder een goede BBC productie.

Marlo Stanfield

Ik hoopte op een uitgebreid verhaal over de Napoleontische aanval op Rusland maar dat is slechts de setting. Het is voor de rest een soort soap, met een hoop overacting, en een hoop vrouwelijk liefdes/gevoelens geneuzel waar je niet op zit te wachten.

Het ziet er overigens allemaal prima verzorgd uit en de spaarzame vechtscenes zijn wel oke.

Mooie vrouwen, vooral Poesy(!) vind ik prettig om naar te kijken, haar karakter is echter wel kinderlijk naief, en overgevoelig, maar ach.

Naarmate deel 4 vorderde merkte ik dat ik er wel echt in begon te zitten, en dat ik graag het laatste deel wilde zien. Dus uiteindelijk wel de moeite waard.

avatar van Fran

Fran

• 1953 berichten

Ik hou ontzettend van dit soort verhalen en kan daar echt van genieten maar zelfs ik zie hier toch best wel wat schoonheidsfoutjes. Ten eerste is het niet zo best ingesproken. Het loopt niet synchroom waardoor het af en toe best nep overkomt. Daarnaast vond ik het acteerwerk van sommige acteurs ook niet altijd even denderend. Bijvoorbeeld de moeder van Natasja. De vader van Andre was daarentegen juist weer geweldig. Wat zette hij dat dwarse en eigenzinnige personage goed neer zeg.

Het verhaal zelf vind ik wel heerlijk en de gehele sfeer wordt goed weergegeven. Dit komt mede door de prachtige gebouwen, kostuums en diverse prullaria uit die tijd. Wat ook heel sterk overkwam was de verwoesting van al die prachtige gebouwen na de invasie van de Fransen.

Ook al vond ik dit een matige verfilming, als je van kostuumdrama's houdt a la "Pride and Prejudice" en dergelijke dan zal je je hier absoluut geen bult aan vallen.

avatar van Crook

Crook

Wel een lelijke poster zeg de bluray/dvd cover is veel mooier!

avatar van Driello

Driello

Gisteren dan eindelijk de verfilming van het beroemde boek van Tolstoi (volgens sommigen het grootste literaire werk ooit geschreven) gezien.

Dit 7 uur durende epos heeft me maar ten delen kunnen bekoren.

Allereerst is er veel zorg besteed aan de decors, de kostuums en de algehele sfeer. Het levert een fraai en doeltreffend beeld op wat je jezelf echt bij het begin van de 20e eeuw doet wanen.

Echter, naar mijn mening kies je bij overweging tot verfilm je zo'n literair meesterwerk tussen twee extremen: of je haalt werkelijk alles uit de kast, of je laat het lekker in de kast. Hier is een soort van tussen keuze gemaakt.

Het wringt met name in het acteerwerk. Voor sommige hoofdrollen, zoals die van Natascha (gespeeld door Poesy, de dame met voor mij wellicht de mooiste lach in de filmwereld) en vele van de rollen van wat oudere mensen (Malcom McDowell bijvorbeeld), is gekozen voor redelijke kwaliteit acteurs die het overwegend goed doen. Voor de jongere rollen echter, met name die van bijvoorbeeld de jonge prinsen die ten strijde trekken, lijkt men een keuze gemaakt te hebben uit het personeel van de plaatselijke Piet Patat kraam.

Het trekt af en toe de aandacht weg van waar het op dat moment allemaal om gaat in de film en was daardoor nu en dan ronduit storend.

Het zijn dit soort zaken die me nu en dan doen af vragen waarom er, bij zo'n mega-productie, niet net wat meer geld tegenaan kan worden gegooid om er een echte topper van te maken.

Toegegeven, het zijn wel erg veel rollen, maar dat is voor een deel ook precies waar dit boek over gaat: het leven van een grote groep high-society mensen wiens leven met elkaar verweven raakt en die de gevolgen van de oorlog met Napoleon's Frankrijk aan den lijve ondervinden.

Maar wat ik eigenlijk het meest schrijnende vind is, dat de epische opzet van het boek geweld is aangedaan. Er is blijkbaar bewust gekozen voor nadruk op de vele liefdesrelaties en de melodrama daarmee betrokken inplaats van de groots opgezette epischiteit (bestaat dat woord?) die Tolstoi zo fraai in het boek wist te gieten. Gelukkig wordt die nadruk in deel 3 en 4 wat verlegd, maar dan is het leed helaas al geschiedt.

Toch heeft de film zich over de volle bijna 7 uur staande gehouden en mijn aadacht weten vast te houden. Daarvoor dan toch ook wel wat punten, want dat is geen geringe prestatie, gezien de duur.

AL met al: 3,5*

avatar van J.Ch.

J.Ch.

Ligt het aan mij of is het plot (of in ieder geval de beschrijving ervan hierboven) van deze miniserie schandelijk anders dan in het boek? Ik zou graag een goede verfilming van Oorlog en Vrede willen zien, maar ik hoop wel dat ze dan een beetje recht doen aan het boek. Kan iemand mij vertellen of dat hier het geval is?

avatar van Decec

Decec

Uitstekend Drama/Historie/Romantiek/Oorlog film...

Uitstekend verhaal...

Prachtig romantische verhaal...

Uitstekend meesterwerk...

Prachtig kostuums...

Uitstekend muziek (Dolby Digital)...

Super mooi HD kwaliteit, behalve bewolking

dan zie je wel teveel geruis...

Het is een moeite waard...

Heerlijk genoten...

avatar van tbouwh

tbouwh

Moskou, 1905... nogal een blunder hoor.

avatar van Dick2008

Dick2008

Het scheelt maar een paar jaar. (correctie ingestuurd het moet 1805 zijn)

avatar van Dick2008

Dick2008

En geaccepteerd en jij stinissen volgende keer beter opletten met geschiedenis.

avatar van Metalfist

Metalfist

All is well that ends well

Ik heb altijd wel een fascinatie voor Russische literatuur gehad, maar zo af en toe is het toch net gemakkelijker om een verfilming te verorberen dan effectief het boek. Zeker in het geval van Oorlog en Vrede van Tolstoj aangezien daar ondertussen zoveel verschillende versies van bestaan en je door de bomen het bos niet meer ziet. Dat heeft als resultaat ook dat er veel verschillende verfilmingen bestaan (die blijkbaar niet altijd nauw het verhaal volgen) en na het kijken van de Audrey Hepburn variant, was ik wel benieuwd wat deze internationale versie ging geven.

Bijna dubbel zo lang als de versie uit 1956 dus maar deze War and Peace is wel opgedeeld als miniserie van telkens ongeveer een 100 minuten. Toch een iets behapbare klus om elke avond gewoon zo'n deel te zien en ik heb er van genoten. In de eerste episode is het echt nog wennen aan het taalgebruik maar om de een of andere reden begint dat eigenlijk vrij snel te wennen. Ik blijf het altijd jammer vinden wanneer Russen, Fransen, ... allemaal Engels spreken en al zeker wanneer je het accent van de acteur/actrice er ook nog eens knoeihard hoort doorkomen en daar ontsnapt deze versie dus ook niet aan. Geen idee dus in hoeverre dit effectief het boek van Tolstoj volgt maar het is en blijft wel een geweldige familiekroniek die over verschillende jaren heen wordt verteld. Af en toe misschien iets te soap-achtig maar toch kan ik dat altijd wel waarderen in dit soort films. Het heeft denk ik met dat theatrale aspect te maken en natuurlijk dat romantische geloof in liefde op het eerste zicht. Een mens zou er een week hart van krijgen.

Grote verscheidenheid qua nationaliteiten in de cast dus en zoals gezegd wringt dat hier en daar wel. Clémence Poésy haar Franse accent komt af en toe bovendrijven, maar voor de rest weet ze die naïviteit van Natasha wel heerlijk te benaderen. Durf ik het zeggen? Ja, ik durf het: ze overtreft met redelijk veel gemak Audrey Hepburn. Alessio Boni is een geweldig norse Andrej Bolkonsky maar aan Alexander Beyer heb ik toch lang getwijfeld als Pierre Bezukhov. Het is pas in de laatste 2 episodes dat hij echt zijn draai lijkt te vinden en dat is natuurlijk wel veel te laat. Verder nog bijrollen van een (iets te) schmierende Malcolm McDowell als vader Bolkonsky en een indrukwekkende Andrea Giordana als Count Rostov. Een groot verschil met Hannelore Elsner die zijn vrouw moet voorstellen. Toni Bertorelli als vader Kuragin is trouwens ook nog wel heerlijk.

Vooral ook qua sfeerschepping mag deze War and Peace gezien worden. De decors en de sets zien er indrukwekkend uit en ook de muziek is degelijk te noemen. De liefhebbers van dit soort grootschalige films zal hier wel plezier in vinden vermoed ik. Je bent er wel even mee bezig, maar vervelen doet het in ieder geval geen moment.

Tarkus

Tarkus schreef:

Voor wie van het genre houd zal dit wel een uitstekende prent zijn.

Eens herbekeken, maar heeft me nu ook niet kunnen boeien. Puike cast wel !!