War and Peace (2007)

Alternatieve titels: Krieg und Frieden | Wojna i Pokój | Guerra e Pace

Italië / Frankrijk / Duitsland / Rusland / Polen
Drama / Romantiek
395 minuten (miniserie, 4 delen)

geregisseerd door Robert Dornhelm en Brendan Donnison
met Clémence Poésy, Brenda Blethyn en Malcolm McDowell

Moskou, 1805. Tegen de achtergrond van de oorlog tussen Napoleon en Rusland volgt de film verschillende families. De welgestelde familie Bolkonsky, met de ongelukkige prins Andrej die het leger ingaat om eer te vinden. Zijn vriend Pierre Bezukhov, die onverwacht een fortuin erft en opgescheept zit met zijn listige schoonfamilie, de Kuragins. De met Pierre bevriende familie Rostov, met de strijdlustige Nikolaj en de levendige Natasha. Door de oorlog zullen hun levens en onderlinge verhoudingen voorgoed veranderen.

zeer mooie epos zet dit verhaal neer. 5

Mooie film is dit wel, alles prachtig in beeld gebracht met zeer goede vertolkingen.
Maar de prent was me iets te langdradig en het verhaal sprak me ook niet zo erg aan.
Voor wie van het genre houd zal dit wel een uitstekende prent zijn.

avatar van MissyNador
Een goede film maar een grote minpunt is dat het te langdradig was. Heel jammer, maar verder een goede BBC productie.

Marlo Stanfield
Ik hoopte op een uitgebreid verhaal over de Napoleontische aanval op Rusland maar dat is slechts de setting. Het is voor de rest een soort soap, met een hoop overacting, en een hoop vrouwelijk liefdes/gevoelens geneuzel waar je niet op zit te wachten.
Het ziet er overigens allemaal prima verzorgd uit en de spaarzame vechtscenes zijn wel oke.
Mooie vrouwen, vooral Poesy(!) vind ik prettig om naar te kijken, haar karakter is echter wel kinderlijk naief, en overgevoelig, maar ach.
Naarmate deel 4 vorderde merkte ik dat ik er wel echt in begon te zitten, en dat ik graag het laatste deel wilde zien. Dus uiteindelijk wel de moeite waard.

avatar van Fran
Ik hou ontzettend van dit soort verhalen en kan daar echt van genieten maar zelfs ik zie hier toch best wel wat schoonheidsfoutjes. Ten eerste is het niet zo best ingesproken. Het loopt niet synchroom waardoor het af en toe best nep overkomt. Daarnaast vond ik het acteerwerk van sommige acteurs ook niet altijd even denderend. Bijvoorbeeld de moeder van Natasja. De vader van Andre was daarentegen juist weer geweldig. Wat zette hij dat dwarse en eigenzinnige personage goed neer zeg.

Het verhaal zelf vind ik wel heerlijk en de gehele sfeer wordt goed weergegeven. Dit komt mede door de prachtige gebouwen, kostuums en diverse prullaria uit die tijd. Wat ook heel sterk overkwam was de verwoesting van al die prachtige gebouwen na de invasie van de Fransen.

Ook al vond ik dit een matige verfilming, als je van kostuumdrama's houdt a la "Pride and Prejudice" en dergelijke dan zal je je hier absoluut geen bult aan vallen.

avatar van Crook
Wel een lelijke poster zeg de bluray/dvd cover is veel mooier!

Driello
Gisteren dan eindelijk de verfilming van het beroemde boek van Tolstoi (volgens sommigen het grootste literaire werk ooit geschreven) gezien.
Dit 7 uur durende epos heeft me maar ten delen kunnen bekoren.
Allereerst is er veel zorg besteed aan de decors, de kostuums en de algehele sfeer. Het levert een fraai en doeltreffend beeld op wat je jezelf echt bij het begin van de 20e eeuw doet wanen.
Echter, naar mijn mening kies je bij overweging tot verfilm je zo'n literair meesterwerk tussen twee extremen: of je haalt werkelijk alles uit de kast, of je laat het lekker in de kast. Hier is een soort van tussen keuze gemaakt.
Het wringt met name in het acteerwerk. Voor sommige hoofdrollen, zoals die van Natascha (gespeeld door Poesy, de dame met voor mij wellicht de mooiste lach in de filmwereld) en vele van de rollen van wat oudere mensen (Malcom McDowell bijvorbeeld), is gekozen voor redelijke kwaliteit acteurs die het overwegend goed doen. Voor de jongere rollen echter, met name die van bijvoorbeeld de jonge prinsen die ten strijde trekken, lijkt men een keuze gemaakt te hebben uit het personeel van de plaatselijke Piet Patat kraam.
Het trekt af en toe de aandacht weg van waar het op dat moment allemaal om gaat in de film en was daardoor nu en dan ronduit storend.
Het zijn dit soort zaken die me nu en dan doen af vragen waarom er, bij zo'n mega-productie, niet net wat meer geld tegenaan kan worden gegooid om er een echte topper van te maken.
Toegegeven, het zijn wel erg veel rollen, maar dat is voor een deel ook precies waar dit boek over gaat: het leven van een grote groep high-society mensen wiens leven met elkaar verweven raakt en die de gevolgen van de oorlog met Napoleon's Frankrijk aan den lijve ondervinden.
Maar wat ik eigenlijk het meest schrijnende vind is, dat de epische opzet van het boek geweld is aangedaan. Er is blijkbaar bewust gekozen voor nadruk op de vele liefdesrelaties en de melodrama daarmee betrokken inplaats van de groots opgezette epischiteit (bestaat dat woord?) die Tolstoi zo fraai in het boek wist te gieten. Gelukkig wordt die nadruk in deel 3 en 4 wat verlegd, maar dan is het leed helaas al geschiedt.
Toch heeft de film zich over de volle bijna 7 uur staande gehouden en mijn aadacht weten vast te houden. Daarvoor dan toch ook wel wat punten, want dat is geen geringe prestatie, gezien de duur.
AL met al: 3,5*

avatar van J.Ch.
Ligt het aan mij of is het plot (of in ieder geval de beschrijving ervan hierboven) van deze miniserie schandelijk anders dan in het boek? Ik zou graag een goede verfilming van Oorlog en Vrede willen zien, maar ik hoop wel dat ze dan een beetje recht doen aan het boek. Kan iemand mij vertellen of dat hier het geval is?

avatar van Decec
Uitstekend Drama/Historie/Romantiek/Oorlog film...
Uitstekend verhaal...
Prachtig romantische verhaal...
Uitstekend meesterwerk...
Prachtig kostuums...
Uitstekend muziek (Dolby Digital)...
Super mooi HD kwaliteit, behalve bewolking
dan zie je wel teveel geruis...
Het is een moeite waard...
Heerlijk genoten...

avatar van tbouwh
Moskou, 1905... nogal een blunder hoor.

Dick2008
Het scheelt maar een paar jaar. (correctie ingestuurd het moet 1805 zijn)

Dick2008
En geaccepteerd en jij stinissen volgende keer beter opletten met geschiedenis.