• 143.903 films
  • 7.118 series
  • 21.642 seizoenen
  • 487.088 acteurs
  • 286.993 gebruikers
  • 8.254.681 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Underneath (1995)

Misdaad / Thriller | 99 minuten
2,92 36 stemmen

Genre: Misdaad / Thriller

Speelduur: 99 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Steven Soderbergh

Met onder meer: Peter Gallagher, Alison Elliott en William Fichtner

IMDb beoordeling: 6,1 (3.521)

Oorspronkelijke taal: Engels

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot The Underneath

"For passion, betrayal and murder... there's still no place like home."

Michael Chambers komt weer thuis om de verjaardag van zijn moeder te vieren. Michael is een tijd niet meer thuis geweest omdat hij gokverslaafd was en probeert nu zijn leven weer op te pakken, maar de vraag is of dat lukt.

imageimageimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van jedymaster

jedymaster

  • 873 berichten
  • 2302 stemmen

ach ja wat moet ik hier zeggen t ging wel was wel om aan te zien


avatar van Meneer Bungel

Meneer Bungel

  • 13166 berichten
  • 0 stemmen

A man is as big as the things that annoy him.

Herziening. En weer weinig dat zo bleek te zijn zoals ik dat in mijn geheugen had. Het is meteen duidelijk dat het op de één of andere manier een heist film gaat worden, maar Soderbergh pakt dat op geheel eigen manier aan. Al kunnen clichés nooit helemaal vermeden worden in dit soort misdaaddrama's, of zal ik zeggen film noirs?

Hier en daar tref je al wat vingeroefeningen voor zijn latere werk (The Limey, Traffic), maar het kan er nog lang niet aan tippen. Ook moest ik sterk denken aan Hitchcock - maar dan wel bij één specifiek deel (in het ziekenhuis met de broer en vervolgens de 'bezoeker') - en dat is (bijna) nooit een verkeerde associatie. Daarvoor is het wel een smakelijke, maar niet heel bijzondere return of a black sheep to an American smalltown, waarbij stukje bij beetje de voorgeschiedenis uit de doeken gedaan wordt. En dan is het de vraag of...

Prettig kijkvoer, en ik laat het gegeven cijfer (krap, maar soit) dan ook staan.

(3,5*)


avatar van Insignificance

Insignificance

  • 3216 berichten
  • 5561 stemmen

Soderbergh is er zelf niet zo over te spreken. Dead on arrival:

Steven Soderbergh on The Underneath - From the Current - The Criterion Collection


avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

  • 4626 berichten
  • 1863 stemmen

Het eerste uur kan me eigenlijk amper boeien, met een dysfunctionele hoofdpersoon die naar zijn thuisstad terugkeert terwijl de kijker aan zijn water aanvoelt dat dat geen goed idee is, een hoofdrolspeler waar ik niet graag naar kijk, en het mixen van verschillende tijdlijnen waarvan het gebruik wel cool oogt maar de functie me enigszins ontgaat. Wanneer Michael echter na ongeveer een uur in de aanwezigheid van Tommy en Rachel zijn plan voor de overval improviseert (of had hij dat eigenlijk al langer in gedachten? – Soderbergh laat het mooi in het midden) wordt de film steeds spannender, en in de clou vinden we nog een aardige zo-komt-boontjeom-zijn-loonje-twist. Jammer dat een paar grote namen (Joe Don Baker, Shelley Duvall, Elisabeth Shue) in zulke kleine rolletjes zijn weggestopt (hoewel Shue pas met Leaving Las Vegas vlak hierna een –tijdelijke– ster zou worden).