The Princess and the Frog (2009)

Alternatieve titel: De Prinses en de Kikker

Animatie / Muziek

geregisseerd door Ron Clements en John Musker
met de stemmen van Anika Noni Rose, Keith David en Jenifer Lewis

Tiana is een jong zwart meisje dat opgroeit in het zowel befaamde als beruchte French Quarter in New Orleans, geboorteplaats van de jazz. Te midden van deze bruisende omgeving raakt ze betrokken in een avontuur dat haar via voodoo, cajun-gebruiken en muziek tot een echte prinses maakt.

2de deel van de film beter dan het eerste. En ook in NL gekeken (had liever originele stemmen gehad). Maar dat doet natuurlijk niets af aan de film die weer mooi in elkaar zit, zowel verhaalopbouw als visueel. Opnieuw een (klein) meesterwerkje van Disney.

avatar van horizons
Redelijke leuke Disney. Aantal leuke neven-personages in ieder geval geen irritatie opwekkende figuren erbij. De bad-guy is wel origineel (en kan me voorstellen dat het voor kleine kinderen best eng zal zijn). Animatie is verzorgd.

avatar van Antonev
Zeer vermakelijke animatiefilm die me echt het gevoel gaf dat het om een Disney classic ging. Mooie animaties, vlot verhaal, leuke personages en prettige humor. Zo nu en dan ietwat donker, maar dat paste in principe prima bij het voodoo thema. Normaal ben ik niet zo heel erg fan van de muziek, maar dat was in deze film toch prima verzorgd.

Sluit me helemaal aan bij Antonev. Goed vermaakt met deze film en wat mij betreft één van de vermakelijkere Disney's. Vond ook de animatie mooi en verfrissend dat deze nu eens niet uit de computer kwam gerold.

avatar van Fisico
The princess and the frog is een fijne Disney geworden gebaseerd op een sprookje van de gebroeders Grimm. Voor het eerst ook een gekleurde prinses, iets wat destijds wel wat ophef veroorzaakte. Bij
Moana heeft men wel wat lessen eruit getrokken. De discriminatie was uiteraard niet weg te denken uit de jaren 20 in de VS, zeker niet in New Orleans of Louisiana waar de zwarte bevolking een aanzienlijke populatie had. De rassenverschillen worden logischerwijs niet naar de voorgrond geschoven al had je in het begin van de film wel een duidelijk contrast met de chique mooie statige huizen van de blanken versus de armzalige husjes van de zwarte bevolking.

Het eerste deel is prachtig met het sfeervolle New Orleans. Jammer dat dit niet doorgetrokken werd met de saaiere jungle-omkadering. Ook het verhaal is mooi waarbij hoop, doorzettingsvermogen en optimisme centraal staan binnen het American Dreamprincipe. Bij momenten ook best eng met die voodoo en erg mooie scary schaduwen. De schaduwman is een wat eendimensionaal karakter, maar voor de kleinsten moet daar niet te veel diepgang in gestoken worden. De leuke muziek maakt het overigens af waardoor deze The princess and the frog een geslaagde kijkervaring werd met de kinderen.