Hu Die Fei (2008)

Hongkong
Drama / Romantiek

geregisseerd door Johnnie To
met Vic Zhou, Bingbing Li en Roy Cheung

Yan heeft drie jaar geleden haar vriend Dong verloren tijdens een auto-ongeluk. Teneinde dit verdriet te verwerken en de pijn te verzachten, heeft zij al die tijd haar toevlucht genomen tot drugs. Ze besluit na deze drie jaar om af te kicken en haar leven weer op te pakken. Maar dan verschijnt Dong plotseling weer als vanuit het niets. Yan weigert te geloven dat het haar verbeelding is.

Sommige regisseurs lijken een beetje geluk nodig te hebben om "op gang" te komen. To is echt al een oude bekende, wat ik van hem ken is ook wel tof maar het is moeilijk te ontkennen dat er bij Election een omschakeling is.

Sindsdien heeft zijn werk duidelijk gewonnen aan kwaliteit, met als uitloper daarvan deze film. Zowaar een mooi romantisch drama met arthouse kwaliteiten. Had het niet zien aankomen.

Enige wat een beetje rammelt aan deze film zijn de acteurs die net iets te poppy zijn om het werk naar nog hogere hoogte te tillen, maar verder genieten geblazen. Lekker sloom, prachtige fotografie en erg zachte mooie muziek.

Met het einde had net iets meer gedaan kunnen worden maar ik neem hier makkelijk vrede mee. Sterke film die langzaam z'n geheimen prijsgeeft en overloopt van sfeer. Prachtig werkje van To, volgens mij komt er nog wel eens een echt meesterwerk uitgerold als hij zo verder gaat.

Bengelt tussen de 4.0* en 4.5*, dankzij ietwat gemist potentieel op het eind hou ik het op 4.0* maar erg mooi verrassing dit.

avatar van Ramon K
Ik zag enkel 3 misdaadfilms van To (en die zijn allemaal leuk), maar dit lijkt me dus ook wel wat.

't Is ondertussen mijn 10de To, en toch even schrikken. Vroeger veel "HK entertainment" gemaakt, lollige onzin en dergelijke.

Opvallend toch hoe zo'n man zich toch weet te ontwikkelen zo ver in z'n carriere. Ben wel benieuwd waar bij hem die omslag vandaan komt.

avatar van -fal
Hmm..hier heb ik me dus verklikt. In mijn db staat hij op 3,0. Toch gek, film pas gezien en moest zwaar denken om hem weer voor de geest te krijgen.

Onderhond schreef:

Understatement, ik vond vooral Mr Sunglass mateloos irritant. Het plot deed me ook niet bepaald aan arthouse denken, te cheesy naar mijn smaak.