• 8.352.370 stemmen

Geregisseerd door: Dante Lam

Met onder meer: Jay Chou, Nicholas Tse en Andy On

Oorspronkelijke taal: Mandarijn

Plot Jik Zin

Beveiligingsagent Jon leeft in de overtuiging dat zijn vader en broer dood zijn. Dan krijgt hij een klus: een getuige moet van Jordanië naar Nederland getransporteerd worden, maar Jon wordt tijdens het transport neergeschoten. Een kogel komt in zijn hersenen vast zitten, zijn collega en verloofde Rita komt om en zijn collega Sean gaat er met de getuige vandoor. Jon overweegt om te stoppen met zijn werk, maar komt er dan achter dat zijn broer en vader nog in leven zijn. Hij gaat op zoek naar hen, maar dan blijkt dat zijn broer zijn brood verdient als huurling.

imageimageimageimageimageimage

Mrs Wan Fengling

Wan Changsheng / Champ

kappeuter (crew films)

gauke

Melodramatische, sentimentele, clichématige, John Woo-achtige, gestilleerde, duizelingwekkende actiethriller, vol met achtervolgingen, explosies en kogels. Hoewel je je geen moment verveelt en het er allemaal prachtig uitziet, is het wat teveel van het goede of met andere woorden: te overladen en te overspannen. De cast opereert, zoals gebruikelijk, uiterst solide.

avatar van vranque

vranque

kwaliteit zoals verwacht maar daar bleef het bij.

Onderhond

Jammer.

Na For Lung (Fire Of Conscience) leek het eindelijk zo ver voor Dante Lam, maar in de twee films daarna heeft hij z'n stijl niet kunnen verbeteren. Integendeel, het is er weer iets op achteruit gegaan.

Het probleem zit hier vooral bij de hoofdpersonen, die buiten Nicolas Tse gewoon teveel charisma missen. Ik vermoed dat Lam door hetn internationale karakter van de film iets teveel op zoek is gegaan naar acteurs die zowal Cantonees als Engels spreken, maar dat wreekt zich wat in de acteerprestaties.

Verder ook iets te ingewikkeld en iets teveel drama. Zelfs de actiescenes zijn niet zo spectaculair dan doorgaans het geval. Wel grootser opgezet, maar het camerawerk staat ditmaal wat in de weg.

Jammer want de film ziet er verder prachtig uit. Soundtrack te generiek en nietszeggend, maar het is uiteindelijk vooral de actie die een beetje achterblijft in deze film. Blijft wel erg vlot en genietbaar allemaal, maar zie Lam toch graag weer een stapje hoger.

avatar van Tetterovic

Tetterovic

Leuke film met verschrikkelijk snelle momenten. Het camerawerk laat het daardoor afweten. Verder een goed verhaal, goed voor 3 sterren!

avatar van sinterklaas

sinterklaas

Hey, speelt deze film zich ook in Nederland af?

avatar van 606

sinterklaas schreef:

Hey, speelt deze film zich ook in Nederland af?

Geloof van niet, geen film locaties in Nederland.

avatar van sinterklaas

sinterklaas

Prima actiefilm uit Hongkong. Is weer lang geleden dat ik weer wat van de Chinezen heb gezien. The Viral Factor is een Hollywoodaans ogende actie/militia film die soms nog wel eens te melodramatisch wil worden (ok, soms is het best aangrijpend) maar de actie wel zeker te doen was. Het verhaal vind ik hier en daar nog wel iets te ver gezocht (dat virus thema was nogal overbodig), maar verder is dit zeer vermakelijk. Het acteerwerk van Jay Chou was prima en het was ook weer leuk om Nicolas Tse terug te zien. Verder gewoon een prima film, met mooie locaties (helaas geen Nederland, die komt uberhaupt niet eens ter sprake in deze film) zoals Jordanie, en ook Kuala Lumpur vond ik erg geschikt. De actiescenes zijn vaak om te smullen en zijn mooi geschoten en vaak ook non-stop. Dus voor een actieliefhebber kom je niet te kort. Verder oogde de film lekker modern en meeslepend genoeg. Ja, verder.... gewoon een prima film. Het plot is wel cliche en zo dun als een bierviltje, maar dat maakt niet veel uit.

Van Dante Lam ga ik nog wel wat meer dingen checken.

avatar van Phantasm

Phantasm

Mooie aktiefilm die geen minuut verveelt, je komt soms ogen tekort, zo snel gaat het soms, prima geacteerd.

avatar van ipman-99

ipman-99

"It`s one of the best action movies of 2012, It stands with 'The Expendables 2' and 'The Raid: Redemption'.

A adrenaline-pumping and mind-blowing edge of your seat action-pacjed thriller. An explosive tour de force of an action movie.

A totally wild and exhilerating roller-coaster ride from start to finish." ... " !!!

Fantastische Actiefilm !!! Na dat ik zijn vorige film zag 'For Lung' ('Fire Of Conscience') was ik nog meer fan van regisseur

Dante Lam. Dante Lam maakt er echt zijn echte stijl van dit in combinatie met John Woo-achtige, gestileerde, duizelingwekkende

actie scènes vol met achtervolgingen, explosies en kogels. Dit allemaal aan een razend zwaar tempo ! Heerlijke Bombastische

Actiefilm van de Aziatische filmwereld met aangrijpende momenten !

scorsese

Aardige film over een nieuw gecreeërd pokkenvirus en twee broers waarvan de één agent en de ander een crimineel. Het verhaal komt vooral in het begin nogal rommelig over en hangt van de toevalligheden aan elkaar. De film ziet er verder goed uit met mooie locaties die goed gebruik worden tijdens de tal van spectaculaire actie-scenes.

avatar van LOTR-lover

LOTR-lover

Had geen verwachtingspatroon en werd dus ook blij verrast door de mooie locaties, de gelikte actiescenès en het blijkbaar best redelijke budget. Het verhaal zit aardig goed in elkaar en verloopt redelijk vlot. Ook vond ik de acteurs prima in orde, al had het Engels spreken van mij niet gehoeven. Al met al een zeer vermakelijke en spectaculaire actiefilm.

avatar van Decec

Decec

Een goede actie/dramafilm...

Spannend verhaal...

Prima acteerwerk...

Perfect achtergrond geluid/muziek

(Dolby Digital)...

Mooi HD kwaliteit breedbeeld...

Perfect camerabeweging...

Heerlijk genoten...

avatar van Left4Dead

Left4Dead

Hollywood uit Hongkong, had zomaar van Michael Bay's hand kunnen komen. Dante Lam laat de actie aardig van het scherm afspatten, maar een geluk want dat is het enige dat de film dan ook echt trekt. Het verhaal is namelijk niet erg origineel, en waarom er gekozen is om deels de tekst in het Engels/Amerikaans te laten opvoering kan ik maar moeilijk bevatten. Het lijkt op een open sollicitatie bij Warner, Sony, Universal of noem ze maar op.

Het eerste werk dat ik van de regisseur heb gezien en eerlijk gezegd, het viel me niet tegen. Rommelig op momenten en het verhaal zit een beetje klungelig in elkaar maar het zorgt voor vermaak. Erg realistisch kun je het niet noemen en het snel in het verhaal brengen van broer en vader was me net iets te gemakkelijk tussen neus en lippen door.

Vloeiend is het allemaal ook niet, de editing schiet van moment naar moment zonder opvang of zinnig verloop tussen de momenten. Soms leek het alsof je in een serie of tv-film zat, "en nu reclame" denk je dan. Ronduit slordig en storend te noemen, dit hak op de tak kost een halve punt.

Ook wil het verhaal te vaak uitweiden, het uitdiepen van de personages kost teveel tijd en voegt niets toe aan het verhaal behalve oponthoud en haalt de snelheid er vakkundig uit. Een aantal scenes zijn overbodig en snap eigenlijk niet waarom die erin zitten, zonder was de film best in te korten naar 90/100 minuten.

Is de film nu goed, is de film nu slecht? Nou.... slecht is het niet maar de ambitie van de regisseur om groots door te breken op Hollywoodiaanse wijze is in mijn ogen uitgelopen op een mislukt project. Het mist echte kracht op bijna elk vlak: regie, script, acteren en camerawerk. Het verhaal had zeker ingekort moeten worden, daarnaast is het slordig gemonteerd. Op het geluids- en beeldtechnisch vlak heb ik niet zoveel aan te merken, dat kan er wel mee door.

Op MM 3** en op IMDB 6/10. Dit is precies zoals ik de film ook wil beoordelen, met 3** en meer echt niet. Lam heeft geprobeerd maar kan zich niet meten met de echte actieregisseurs als bijvoorbeeld Tony Scott, Mann en noem ze maar op. Nee Lam heeft nog een lange weg te gaan........

avatar van filmkul

filmkul

Doorsnee actiefilm. Het verhaal is eenvoudig en passend binnen het genre. De vaart zit er vanaf het begin goed in en de film dendert voort tot het eind. De actie is flitsend en wordt goed in beeld gebracht. Vernieuwend is het allemaal niet en soms is het wat eentonig. Visueel ziet het er redelijk uit met mooie beelden over de hele wereld. Het acteerwerk is voldoende. Gemiddelde actiefilm. 2.5/3.0

avatar van frolunda

frolunda

Jik Zin of the Viral Factor is een Chinese actie film (in een co productie met Hong Kong, vermoed ik) uit 2012 die wat betreft de actie scenes zeker kan overtuigen. Ze worden fraai in beeld gebracht, zien er spectaculair uit en in the Viral Factor volgen ze elkaar razendsnel op. En dat allemaal onder de kundige regie van Dante Lam die zo langzamerhand natuurlijk een ervaren rot is in dit soort werk.

Over het verhaal van twee broers die decennia lang van elkaar gescheiden zijn en nu in elkaars vaarwater komen ben ik minder enthousiast. Het wordt rommelig verteld en de logica is soms ver te zoeken. Dat ligt meer aan het scenario dan de acteurs want die doen hun werk naar behoren maar afgezien van Nicholas Tse die tekent voor één van de broers is er niet echt iemand die de film iets extra's kan geven.

Dat levert uiteindelijk een gemiddelde score op voor een film die best onderhoudend is maar door het matige en chaotische verhaal maar gedeeltelijk geslaagd is.