The Reivers (1969)

Komedie / Drama

geregisseerd door Mark Rydell
met Steve McQueen, Sharon Farrell en Ruth White

Boon (Steve McQueen), is een kwajongensachtige loonarbeider die de nieuwe auto van zijn werkgever, een spectaculaire Winton Flyer, 'leent' en op weg gaat naar Memphis. Hij wordt vergezeld door Ned, de stalknecht (Rupert Crosse) en Lucius (Mitch Vogel), een eerlijke 12-jarige die op het punt staat zijn onschuld te verliezen. De drie 'reivers' (dieven) maken zich op voor een wild avontuur waardoor zij op de meest diverse plaatsen terechtkomen: van een bordeel tot aan een spectaculaire paardenrace waar Lucius moet zorgen dat hij als eerste over de eindstreep komt om de Winton terug te winnen die Ned voor een paard heeft ingeruild.

Dat zo weinig mensen deze gezien hebben, ik dacht dat het een hele bekende film was.

In ieder geval een heerlijk avontuurlijk verhaal, als kind was dit 1 van m'n favorieten.

neo (crew)
Dat zal wel liggen aan het feit dat de mensen weten dat de ''briljante'' anti-climax van het boek hier vervangen is. Schrikt mensen af heh

avatar van Martin Van K
neo schreef:

Ik heb het boek niet gelezen: nu maak je mij wel benieuwd naar die anti-climax neo! Al kan ik er mij wel iets bij voorstellen...
Ik vond het een leuke, ontspannende film. verder weinig commentaar nodig 3,5*

avatar van rep_robert
Had stiekem toch een beetje meer hiervan verwacht, komt uiteindelijk vooral omdat ze teveel op dezelfde locatie rondhangen en dat het paardrijden mij niet zoveel aanspreekt. Hierdoor kreeg ik toch iets minder het avontuurlijke gevoel dat ik bijvoorbeeld wel het eerste uur van de film kreeg.

De omgevingen zijn natuurlijk prachtig, net zoals het oude wagentje waar de drie heren in rijden. Overigens puik acteerwerk over de hele linie en de vrolijke muziek van Williams mag ook niet ongenoemd blijven. Waar veel films terugvallen op oude hits wordt hier toch vooral een originele score gebruikt.

Dan blijft het toch jammer dat ze niet zo veel kattekwaad uithaalden(Reivers staat voor dieven) dan de film in 1e instantie eigenlijk deed vermoeden. Haalt wel een half sterretje eraf uiteindelijk. Desalniettemin wel een kleine aanrader voor mensen die lekker van het Amerikaanse platteland houden.

Leuk!

avatar van emmes
Ongelooflijk hoe deze film overgeslagen wordt als men het over Steve McQueen heeft, terwijl hij een van zijn beste prestaties aflevert vind ik.
Zeer grappige scene als de auto vast zit in de modder. Alleen daarvoor al een klassieker vind ik.
Knap ook hoe de paardenrace in beeld is gebracht voor die tijd...

avatar van Filmkriebel
Zeer fijne coming of age film met een warme Mississipi / Tom Sawyer" sfeer anno 1912. De 11 jarige Lucius laat zich manipuleren door een oudere schelm, Boon, om even een tripje te maken naar Memphis met de gloednieuwe auto van Lucius' grootvader. De omzwerving langs het bordeel vond ik nogal wat tijd innemen, maar dat is ook het enige punt van kritiek dat ik kan vinden. De regie is zomers fris en nostalgisch, de muziek van Williams én de acteerprestaties zijn hartverwarmend en McQueen speelt een leuke rol als Boon. De reeds genoemde modderscène is zeker een attractie maar ook de paardenrace was gaaf in beeld gebracht, met de camera die pal naast hen lijkt te blijven hangen. Dit is een wat vergeten familiefilm voor jong en oud; ik zal hem zeker nog eens bekijken in de nabije toekomst.