Hell Is for Heroes (1962)

Oorlog / Drama

geregisseerd door Don Siegel
met Steve McQueen, Bobby Darin en James Coburn

Een peloton staat op het punt om terug naar huis te keren tijdens de Tweede Wereldoorlog als sergeant Jones de opdracht krijgt om vlak bij een Duitse bunker te worden gestationeerd. Soldaat John Reese heeft ernstige bezwaren en negeert dan ook vele orders. Eenmaal aangekomen bij de plek blijkt dat hun peloton de enige soldaten zijn die aanwezig zijn. Een andere divisie is naar een andere plek toegestuurd. Hun missie is om hun plek te verdedigen en te wachten met de overname ervan de bunker tot een andere divisie arriveert.

neo (crew)
sterke zwart-wit oorlogsfilm.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Er heeft zich een band vernoemd naar deze film.

james.dean
Steve McQueen&Bobby Darin acteren echt sterk in deze korte oorlogs film. Zeker de moeite om eens tegaan kijken.****

avatar van Floris22
Erg matig en naar mijn mening erg ongeloofwaardig. Enige postieve is Steve McQueen die niks verkeerd kan doen in films lijkt het wel. En het einde vind ik erg goed!
Maar meer dan 2.0* geef ik het niet.

Geslaagde WOII drama waarin de constante dreiging van Duitse aanvallen goed in beeld wordt gebracht. De nazi's maakten veelvuldig gebruik van bunkers en dat zie je goed terug in de film. Het verhaal draait om de koelbloedige soldaat Reese, schietgraag en whiskey liefhebber. Een perfecte rol voor Steve McQueen zou je zeggen, en dat blijkt. Goede rollen ook van Coburn en Fess Parker. Over Bobby Darin en Harry Guardino ben ik minder te spreken. 3,5*

avatar van brucecampbell
Degelijk oorlogsdrama met een uitstekende McQueen.
Kijk goed naar de gebruikte stock-footage.

avatar van Pacino88
Redelijk goede oorlogsfilm. De oude archief beelden vallen wel erg op. McQueen speelt minder dan normaal, beetje afstandelijk. In Bullit lijkt hij hetzelfde te doen.

avatar van NarcissusBladsp.
Mooie toepasselijke titel...Hell is for Heroe's. De film draait voornamelijk om de verhoudingen tussen verschillende legeronderdelen en de soldaten onderling. De film volgt een bepaalde eenheid en hoe die eenheid als schaakstuk in het groter geheel weer aan het front, the line, terechtkomt. Er is voor de gewone soldaat geen overzicht....ieder soldaat gaat daar op zijn eigen manier mee om.

Dit is geen film over stereotype helden....het gaat eerder over de waanzin van de oorlog. De soldaat zit klem tussen overlevingsdrang en het volgen van bevelen en zit dus gevangen in de gevolgen van eigen en andermans initiatief .....

Deze film is bijzonder omdat de vijand.....Duitse soldaten.....niet echt het onderwerp zijn.....het is een vijand, op afstand, die uitgeschakeld moet worden. De focus blijft gericht op de eenheid. Ze komen door strategische manoeuvres van hoger echalons in een moelijke situatie. Het lijkt mij één van de eerste films die van de Wo2, van binnenuit de eenheid, "embedded" zoals dat modern heet, een realsitisch beeld probeert te geven. De eenheid is eigenlijk door omstandigheden bijeen verzamelt.....de vijand maakt er, als het erop aankomt, een eenheid van. Maar die zelfde eenheid wordt ook door dezelfde vijand uiteengereten........de dubbelzinnigheid van dat wat dreigt.

Ik vond McQueen, heel verrassend, superieur in zijn ingehouden radeloos cynisme.....totaal in zichzelf opgesloten...bereid tot alles. Het maakt hem allemaal niet meer uit. Voor iedereen op zijn hoede....
Als ervaren soldaat weet hij dat alles mogelijk is....en dat zelfs 'een vijand' in je eigen kamp zit. En dan blijkt zijn eigen (roekeloze?) gedrevenheid 'verradelijke' consequenties te hebben....John Reese is een intrigerend figuur!

Dat typisch jarenzestig geriedel was totaal niet nodig....dat bleek vooral toen de muziek achterwege bleef.....voor de rest een bijzonder knap gemaakte oorlogsfilm.....die mij door de moderne perspectief erg verraste...

Een film in de lijn van Paths of Glory en Thin red line.......

Geen lange epos, maar een kort en doeltreffend verhaal. Een onderschatte oorlogsfilm 4,5*

ps: Bobby Darin....zie Beyond the sea met Kevin Spacey.....

avatar van NarcissusBladsp.
In the remake! Hel is voor helden....een lekker bekkende titel....voor Wilders volgende succesvolle film?

avatar van ewalk
NarcissusBladsp. schreef:

O ja? Wanneer dan?

avatar van mayhemblik
Ik heb een vreselijke hekel aan ''stoere'' mannen, maar in dit soort films vind ik ze altijd wel aandoenelijk.
Het hoogtepunt vind ik toch wel als de ene pool tegen de ander zegt,
spreek engels, niet dat domme pools, hoezo een Amerikaanse rolprent, het klinkt bijna als een slechte mop.
Maar ik moet zeggen, ik heb me niet verveeld en het einde vond ik zelfs verassend, 3***

Bart Simpson
Ik kom er achter dat ik op veel oorlogsfilms, die ik soms al jaren in bezit heb en gezien heb, niet heb gestemd. Ik ben nu iig bezig met een inhaal race, om op elke film toch te stemmen!

Ook dit is een super film, met een nog jonge Steve McQueen!

avatar van 606
Prima oorlogsfilm waarin een leuk verhaal zit.
Erg goed geacteerd en steve doet het erg goed.

4 sterren

avatar van Brix
Daar ben ik het mee eens.
Heb de film destijds (1962) een stuk of vijf keer in één week in de bioscoop gezien.
Video (en DVD) bestond toen nog niet, dus het was ' voltanken' zolang het kon.

Bart Simpson
Woow, je spreekt over 1962.. je bent vast erg oud Brix!

Edit: ik zie het al, 1948 geboren en een filmliefhebber.

Yep!

Stokoud Bart, gisteren, eh...nee..inmiddels al eergisteren nóg een jaar ouder geworden ook...
Maar wel altijd filmgek geweest, vanaf mijn jongste jeugd.
Ik hoop het ook nog een tijdje te blijven

Gefeliciteerd Brix!
Maar... stokoud? Dat valt wel mee. Je zult hopelijk nog lang kunnen genieten van de films die Planet Earth te bieden heeft

avatar van Brix
Dankjewel Bart, da's erg aardig (al hoort dit eerder in de topic 'er is er een jarig' thuis, haha)
Ik doe mijn best je wens, die ook de mijne is, waar te maken.
En wanneer ze mij t.z.t. in een bejaardentehuis willen stoppen, dan alleen mét dvd speler en TV, anders ga ik meteen in hongerstaking

Hier zullen we het maar bij laten ook, want anders gooit een moderator ons eraf.

Ja, inderdaad.
Al word dit topic door bijna niemand bezocht op ons na

avatar van ewalk
Had deze film laatst nog voor 3,99 "gevonden" bij Free recordshop.

avatar van Insignificance
Misschien wat eenvoudig van opzet, maar de bondige uitwerking mag er zijn. Een oorlogsfilmpje in fijn zwart-wit dat nog enige tijd nog vrij luchtig en avontuurlijk te werk gaat. Homer blijft een hinderlijk personage, maar de bakkes van Coburn, de cool van McQueen (de scène in het barretje is goed) en de manier waarop een handjevol soldaten hun stellingen proberen te verdedigen, is erg innemend.

Want best vermakelijk, die botte Reese, de jeep en het microfoontje. Zodra de wapens gaan kletteren krijgt het een meer grimmig karakter. De vlammenwerper ziet er best goed uit, net als enkele shots op het slagveld. Het gebruik van archiefbeelden is misschien wat koddig, maar verder niet erg storend. Genoeg fraai vuurwerk en een plotseling slot dat om die reden eigenlijk wel wat heeft.

avatar van emmes
Steve McQueen is het beste dat over deze film te melden valt, al is zijn rol niet zo groot en is hij vooral de stilzwijgende, coole McQueen zoals we die kennen van The magnificent seven. De scene in de bar is de beste, en natuurlijk de eindscene ook.
Maar voor de rest vond ik er eigenlijk weinig spannend aan, en bij momenten ook redelijk ongeloofwaardig en dom. Neem daarbij dan die stomme pool die zogezegd voor de grappige noot moet zorgen, en dan had ik het toch na drie kwartier eigenlijk wel gehad met deze film.
Ik had er veel meer van verwacht. De eindscene maakt inderdaad wel iets goed, maar dat redt de film alleen van een 1 ster naar anderhalf. Dit moet je niet gezien hebben en zeker niet te vergelijken met films als Path of Glory of The thin red line. Deze film komt zelfs niet in de buurt....

Goede zwart-wit oorlogsfilm, waarin Steve McQueen de show steelt.
Een film zoals er velen zijn gemaakt in de jaren '50 en '60, Amerikaanse propaganda vooral.
Maar deze is best genietbaar.