• 8.222.774 stemmen

Met onder meer: Sarah Polley, Adrien Brody en Delphine Chanéac

Releasedatum: 16 september 2010

• Google Play Bekijk via Google Play

Over Splice

"Science's newest miracle...is a mistake."

De twee vooruitstrevende wetenschappers Elsa Kast en Clive Nicoli experimenteren met dierlijk DNA en het lukt hen deze te verenigen. Het levert een mutant op die behulpzaam zou kunnen zijn bij het genezen van ziekten, maar hun project zal binnenkort worden stopgezet. Ze realiseren zich dat ze niet veel tijd meer hebben en beginnen op eigen houtje, zonder dat iemand er verder van af weet, een experiment met dierlijk én menselijk DNA. Het resultaat is verbluffend, maar tegelijk ook zeer riskant...

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van wendyvortex

wendyvortex

Nogal ondergewaarde film over wetenschappers die klooien met artificele levensvormen en daar ook nog wat menselijk DNA tegenaan gooien.

Resultaat is Dren een mutant met nogal wat menselijke eigenschappen.

Het resultaat is wat minder keihard dan een Cronenberg er van zou maken al zijn de persconferentie met Ginger en Fred en de erotiserende aantrekkingskracht van Dren wel helemaal des Cronenberg's.

In ieder geval een van de betere films waar Guillermo del Toro recent als producer bij betrokken was.

on0er

Slechtste film die ik laatste tijd heb gezien.

Zo voorspelbaar en overdreven. Er zitten walgelijke scènes in waar je gewoon misselijk van wordt.

on0er schreef:

Er zitten walgelijke scènes in waar je gewoon misselijk van wordt.

Als jij The Godfather, Scarface, Goodfellas en Se7en in je top-10 hebt staan, kun je dan aangeven van welke scènes in Splice je misselijk wordt?

Fascinerend uitgangspunt, sterk spel, prachtige FX -- maar waarom dan toch zo'n dertien-in-een-dozijn horrorgeweld-in-het-donker-climax? Erg jammer.

querido

Splice is een schalks science-fiction filmpje die begint als een potentieel iets maar vervolgens veranderd in een overdreven, dom en niet serieus verhaal. De naam Guillermo Del Toro zorgt altijd wel weer voor een soort anticipatie bij een bepaalde film. De film heeft duidelijk iets weg van de 'body horror' van David Cronenberg, maar waarbij die films zich niet al te serieus nemen, neemt deze film zich wel heel erg serieus. Dat komt met name omdat we moeten doen geloven dat in een werkelijke situatie de karakters zich ook zo gedragen en bepaalde beslissingen maken, die ze in deze film ook doen. En zo kan ik er nog wel wat meer opnoemen.

De samenvatting van de film is eigenlijk best wel complex voor de gemiddelde kijker. Adrien Brody en Sarah Polley spelen twee wetenschappers die zich bezighouden met het experimenteren van dierlijk DNA. Ze verenigen dezen en tada: Dren is geboren, een soort menselijke/dierlijke mutant. Voor de twee personages is het natuurlijk een wonder, maar uiteindelijk wordt het ook riskant. Het probleem is dat van de hele situatie alles zeer simpel wordt weergeven en als het überhaupt werkelijk mogelijk zal zijn, zal ik verbaast zijn als het ook werkelijk zo zal plaats vinden zoals het in de film gebeurd.

Het leidt er uiteindelijk zelfs toe dat de twee wetenschappers het 'beestje' mee naar huis nemen en als een soort baby van hun twee zelfs verzorgt (werkelijk het realisme spat van het scherm ) en uiteindelijk om het op te voeden tot een bitcherig vrouwtje. De film voelt dan meer als een soort shopaholic met sci-fi elementen. Maar nee, dan heb je de klapper nog niet gehoord. Dren blijkt zelfs een soort erotische aantrekkingskracht te hebben die met name veel invloed heeft op Brody's personage. Zo erg zelfs dat ze uiteindelijk seks hebben met elkaar. Tja, toen voelde de film eigenlijk meer als een komedie hoor of zo. Ik weet niet wat mensen precies moeten verwachten: een soort no-brainer? Maar uit de trailers etcetera is dit niet terug te vinden. En dan dat einde vond ik al helemaal lachwekkend: Polley wordt ook nog eens verkracht door Dren, die blijkbaar op mysterieuze wijze van vrouwelijk tot mannelijk geslacht is veranderd. De cheesy wendingen en onrealistische acties stapelen zich maar op.

Het acteerwerk is wel goed, hoewel ik Sarah Polley erg storend vond en kwam eigenlijk maar irritant over, maar voor de rest is het wel in orde. Maar echter weet de film even te boeien op het begin, maar de film maakt zichzelf naarmate het middenstuk gewoon belachelijk.

Roger Thornhill schreef:

Nou, de man die vreemdgaat met dat beest. De vrouw die wordt verkracht wordt door het nieuwe beest. Vreemdgenoeg wordt ze zwanger en wilt ze het nieuwe beest nog op de wereld brengen.Om als paar te noemen Uit jouw reactie kan ik opmaken dat jij misdaadfilms net zo erg vindt. Dit zegt meer over jou dan over deze belachelijke film.

Roger Thornhill

Die verkrachting is natuurlijk behoorlijk naar, maar dat de man vrijt met het wezen, daar heb ik niet zo'n moeite mee, daarvoor wordt ze als te menselijk afgebeeld, zowel qua uiterlijk als qua DNA. Het is natuurlijk wel "afwijkend", maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat je daar wèl misselijk van wordt maar niet van de soms toch afschuwelijke geweldsscènes in de vier genoemde films uit jouw top-10.

Roger Thornhill schreef:

Nou, ik denk het precies het omgekeerde over jou. Hoe kan je geweldscènes afschuwelijk vinden en en verkracht worden door een beest niet...

Roger Thornhill

Ik denk toch dat dat komt omdat dit een fantasyfilm is en ik het allemaal niet echt serieus kan nemen. De verkrachtingen in American history X, The Shawshank redemption (off-screen), Deliverance en het wel zeer expliciete I spit on your grave bijvoorbeeld vond ik aanzienlijk onaangenamer --want psychologisch en qua realisme "dichterbij"-- dan in Splice of bijvoorbeeld Rosemary's baby.

querido

Persoonlijk vond ik die verkrachting scène niet zo onaangenaam, maar dat kwam met name omdat de film een aantal scènes had die al zo ongeloofwaardig en cheesy waren. Vincenzo Natali is overigens ook maar een dagvlieg: Ik vond zijn horrorfilm Cube nog wel aardig, maar zijn opvolgers vond ik wel erg slecht.

avatar van oemoemenoe

oemoemenoe

niet veel byzonders , had meer ingezeten.

avatar van black mamba

black mamba

Goede, boeiende film met een niet alledaags thema en een goede uitwerking ervan. Het gaat niet louter om de science-fiction, het gaat hem veeleer over de ethische vragen die zo'n experiment oproepen. Zeker het bekijken waard, zelfs voor mensen die niet zozeer voor het sf-genre te vinden zijn.

avatar van RuudC

RuudC

Er zit nog genoeg rek in science fictionfilms over klonen, genetische manipulatie en weet ik wat. Splice houdt die rek er nog keurig in, want een noemenswaardige toevoeging aan het genre kan ik het niet noemen. Het eerste uur richt zich helemaal op de geboorte en het ontwikkelen van Dren. Het afzichtelijke personage dat de poster siert. Ik baal er altijd een beetje van wanneer er de hele film eigenlijk niet echt iets bijzonders gebeurt en het vervolgens in de slotsecondes helemaal losgaat. Om diezelfde reden zou ik ook nooit een wedstrijd van Fc Twente bekijken.

Zodoende is Splice een vrij matige en voorspelbare film. Natali had net zo goed een film kunnen maken over een stel dat een geestelijk gehandicapt kind probeert op te voeden. Alleen heeft deze dan een staart, vreemde poten en mag absoluut niemand van het bestaan ervan afweten. Natali doet eigenlijk niets verkeerds, hij voegt alleen in Splice verdomd weinig spanning toe. De verkrachtingscene was interessant. Het enige wat ik eigenlijk niet aan zag komen. Voor de rest erg vergeetbaar.

avatar van schram101

schram101

Wat een acteur als Brody in een film als Splice doet is mij toch wel een raadsel. Al mag ik concluderen dat hij zich netjes heeft aangepast aan het niveau van de rest van de film. Want goed was zijn rol niet te noemen.

De film begint nog wel boeiend maar uiteindelijk blijkt de film niet te kunnen kiezen tussen een drama over ethische vraagpunten of een ordinair monsterfilmpje met een mislukte alien. En aangezien de film op beide vlakken (veel) te matig is, voelt Splice aan als een flinke teleurstelling. De scene dat Clive (Brody) sex heeft met Dren is toch wel behoorlijk lachwekkend zeg. Hoe verzin je het?! Daarnaast vliegt de film op het einde nog behoorlijk uit de bocht. Z

Zonde, want er had veel meer met dit thema kunnen (en moeten) gebeuren.

avatar van brabusRUS

brabusRUS

Wat een waardeloze film!

Niet alleen het verhaal en script zijn slecht, maar ook de acteerprestaties van de de vrouwelijke hoofdrolspeelster. Wat is Saray Polley toch een slechte actrice. Niet te geloven! Ik denk dat dit een van de slechtste actrices is van Hollywood. Zo nep en geforceerd. Beetje het niveau van een school musical.

Best wel zieke film. Vooral het idee: Eerst neukt Clive het beest Dren die hij samen met Elsa gecreëerd heeft. Dan veranderd Dren in een man, en verkracht hij Elsa. Echt het wtf momentje van de week.

avatar van Friday the 13 th

Friday the 13 th

Een soort It's Alive - maar dan space themed!

Waarom dit 16+ is valt al helemaal niet te begrijpen. Horror is het al helemaal niet. De makers willen bij momenten een erg emotioneel sfeertje maken en de grens met ethiek heel nauw maken. Dit lukt slechts gedeeltelijk.

Wel enkele gedurfde scènes, maar de film voelt veel te rommelig aan. Is dit een drama of een monsterfilm?

Ik kan het alvast niet zeggen!

avatar van maxo922

maxo922

Inderdaad, hier en daar wat sfeervolle, spannende scenes, maar qua verhaal en acteerwerk zeker niet voldoenend. Dren acteerde wel subliem en sommige van de ethieke scenes vond ik dan weer wel goed gelukt. Ik ben het erg met jou eens, Friday the 13 th. Het kwam erg over alsof het naar het einde de slasher-kant opging, terwijl alles daarvoor science-fiction drama was. Dat hoeft helemaal niet erg te zijn, hoeft ook zeker niet te mislukken. Begrijp me niet verkeerd, er is niets mis met genres switchen. Maar het werkte hier helaas niet.

Visueel gezien niet slecht trouwens, maar da's natuurlijk niet genoeg...

* 2,5 voor mij

avatar van pieterTk

pieterTk

Wat een ongelooflijk slechte film. Bijna als je denkt dat het een goed einde wordt, gaat Dren dood. Dan wordt ze ook nog eens zwanger, maar daar wordt dan niks meer mee gedaan.. (vervolgfilm?)

Al met al gewoon belabberd.

avatar van AmazingPP

AmazingPP

Mwaah, krappe voldoende van mij. Ik vond het allemaal nogal over de top. Er wordt zeer aardig in geacteerd en de special effects zijn prima in orde, maar de film kon niet echt zijn weg bij mij vinden en ik kon niet de gehele film geboeid blijven kijken. Maar ik heb mindere films gezien in dit genre. Ik heb echter ook betere films gezien en eentje daarvan is me altijd bij gebleven: Xtro. Weet iemand of deze film op DVD verkrijgbaar is?? Deze film: 3 *

avatar van blurp194

blurp194

Slap en volstrekt ongeloofwaardig verhaaltje dat toch wel wat erg voorspelbaar blijft, lelijke grime voor de alien, onvoorstelbaar stom gepruts in een lab, overbodig ingewikkeld gedoe over ethiek... en dan nog die idiote gore scene met de twee eerste wezens. Bijna grappig. Maar zo zal het toch wel niet bedoeld zijn.

Begin is nog wel aardig, maar vanaf de helft of zo wordt het echt te stompzinnig. Jammer.

avatar van ¿?ImAmused?¿

¿?ImAmused?¿

Redelijke SF.Idd wat stom gepruts in het lab, maar dat was wel de intentie van de 2 hoofdpersonages.Erachter komen wat er gebeurt als ze dit en dat doen.Maar het loopt uiteindelijk wat uit de hand zullen we maar zeggen.In ieder geval een voldoende voor deze film.

scorsese

Redelijke film waarin twee wetenschappers een grens overschrijden als ze beginnen met klonen en hierbij menselijk DNA gebruiken. Een soort moderne versie van het monster van Frankenstein. De film gaat niet echt de diepte in mbt ethische vraagstukken en aan de andere kant is het ook geen volledige horrorfilm. Hierdoor valt het wat tussen wal en schip. Desalniettemin redelijk onderhoudend en de special effects zijn naadloos.

avatar van K. V.

K. V.

Deze eindelijk ook eens bekeken en 'k vond hem beter dan gedacht. Het was een boeiende film met een goeie opbouw. Het is niet hop, hop, maar een mooie aanzet.

'k vond het ook interessant genoeg gebracht, 'k heb me eigenlijk geen moment verveeld. Het laatste kwartiertje vond 'k ietsje minder, maar was zeker niet slecht.

De cast was niet slecht, vooral degene die Dren speelt.

Ook de special effects waren erg goed. De film valt of staat hierbij, maar mij konden ze alvast overtuigen. 'k vond het vooral goed dat het geen volledig digitaal monster was.

Een prima science-fiction film die 'k de moeite vond om te bekijken. Mocht er ooit een tweede deel volgen wil 'k het gerust ook nog zien.

avatar van Daan258

Daan258

Zeker geen onaardig filmpje.

Het verhaal zat leuk in elkaar en verveeld geen moment, acteerwerk was prima en de special effects zagen er ook zeker niet slecht uit.

Prima mee vermaakt.

avatar van Richard_Voorhees

Richard_Voorhees

Inderdaad nog best een aardige film. Brody weet te overtuigen en de overige cast doet het ook best aardig. De special effects zien er naar mijn mening nog best goed uit en het verhaal is nog best pakkend.

Nergens een hele spectaculaire film, maar slecht is hij zeker niet.

Onderhond

Matig.

Leek me wel leuk, Natali is er verder ook wel de regisseur naar dit soort filmpjes tot een goed einde te brengen. Jammer genoeg is het resultaat nogal halfbakken. Het begint allemaal nog wel aardig in het lab. Beetje cheesy en het hele "playing God" principe is ook maar makjes, maar het begin is verder wel sfeervol (en nog mysterieus).

Eens het "babytje" er is begint Natali met een nogal vaag biologisch experiment dat ook een aantal psychologische gevolgen krijgt. De film draait echter compleet de soep in, met een té vreemd opgroeiend wezen (van CG baby naar vrouw met rubberen kapje en sphynx-achtige neigingen?) en een aantal ridicule scenes ( die sexscene .

Visueel verder niet al te boeiend, ook de soundtrack laat het wat hangen. Komt daarbij een écht slecht einde en dan kan je concluderen dat hier eigenlijk veel meer ingezeten had. Tweede deel van de film was nog wel grappig, al was het maar om te zien met wat voor onzin Natali nog kwam opdraven (en dat is nog aardig wat), maar echt geweldig is het niet.

avatar van ikkegoemikke

ikkegoemikke

Clive Nicoli: Why the fuck did you make her in the first place? Huh? For the betterment of mankind? You never wanted a normal child because you were afraid of losing control.

Het uitgangspunt van deze film leek me ideaal om een soort Frankenstein-achtige variant van te maken m.a.w. de schepping zou wel een succes kunnen zijn maar de consequenties en de niet ingecalculeerde risico's zouden weer zorgen voor mistoestanden en waarschijnlijk een niet zo happy-end. Uiteindelijk begon deze film dan ook sterk en intrigerend met het manipuleren van DNA . Hierdoor konden de twee topwetenschappers , Clive Nicoli en Elsa Kast, een nieuw organisme ontwikkelen waaruit ze een middel konden fabriceren wat een revolutie zou betekenen in de strijd tegen allerhande dodelijke ziektes en aandoeningen bij mensen.

Uiteraard kwamen daarbij deontologische kwesties bij kijken en werd ze kort en bondig duidelijk gemaakt dat het hele project in de diepvries werd gestoken. Allee zo begreep ik het toch en ik was dan ook verwonderd dat er naderhand een persconferentie was met een opvoering van de 2 nieuwe levensvormen aan een zaal persmensen of collega wetenschappers. Trouwens waren de levensvormen wanstaltige vleeshompen die eerder op rondwriemelende reuze-vleesmaden leken en geen enkel vergelijkingsvorm vertoonde met bestaande diersoorten waar ze het DNA van hadden genomen. Dat één van die twee vleeshompen plots ook van geslacht was veranderd en hierdoor een pijnlijk gevecht vertoond werd waarbij de smurrie en slijmresten over de eerste rij werd gestort, was eigenlijk het enige gore dat in de hele film zat.

Uiteraard lieten de twee topgeleerden het hier niet bij en begonnen ze hun eigen privé experimentje door dezelfde procedure toe te passen op menselijk DNA. En ’t is hier dat de film een onbegrijpelijke en vreselijk foute wending nam. Allereerst werd het wezen geboren in een kunstmatige baarmoeder waarbij Elsa al werd aangevallen als ze tracht de ongeborene te redden en hierna in een soort epileptische toestand verzeilde. Waarom dat zo was en wat er juist gebeurde is onverklaard. Het wezentje ziet er redelijk realistisch uit in de beginfase en deed me meermaals terugdenken aan andere SF-films met rondspringende abnormale wezens in labo’s. “Alien” vergelijken met deze film gaat me echter een beetje te ver. Maar uiteindelijk groeit het uit naar een soort lopende springmuis met een hagedisstaart waaruit een vlijmscherpe angel steekt, en dan ook nog eens voorzien met twee paar longen voor zowel in open lucht als onder water te kunnen overleven.

Wat me begon te enerveren is het gedrag van Elsa als strenge opvoeder langs de ene kant en een verontruste moeder met een onvervulde moederwens langs de andere kant. Het kwam zelfs zo ver dat ze een amputatie van de staart uitvoerde omdat ze zich bedreigd voelde. Ook speelde er jaloezie mee daar het wezen affectie begon te vertonen voor Clive. Niet moeilijk daar Elsa het DNA van haar eigen had gebruikt. Deontologisch gezien was dit nu wel echt kort door de bocht.

We ondergingen dan achtereenvolgens de volgende verhaallijnen : Clive doet het met het wezen, het wezen sterft en wordt begraven, een mannelijke variant verschijnt ineens en verkracht Elsa, vermoord Clive en wordt uiteindelijk door Elsa vermorzeld met een grote kei. Het uiteindelijk resultaat had ik al van kilometers ver zien aankomen nl. Elsa is zwanger van een nieuw specimen en krijgt een bom geld om haar lichaam ten dienste van de wetenschap te stellen. Wel wel wel, dat hadden we echt niet zien aankomen.

Slotsom uitstekend begin, vervelend en langdradig middenstuk en een volledig van de pot gerukte afsluiter. Dren (omgekeerde van NERD) was in de beginfase aardig gevormd door de CGI en in de eindfase kon ik het ontvouwen van haar vleugels wel appreciëren . Daarlangs leek ze me meer op een carnavaleske verschijning met een rubberen omhulsel over haar hoofd getrokken. Maar dat de erotische ontwikkeling erbij kwam kijken vond ik een brug te ver en gaf aanleiding tot nietszeggende en overtollige scènes. Niet bepaald een hoogvlieger deze film. En ze hadden er zoveel meer van kunnen maken.

avatar van edje555

edje555

black mamba schreef:

volkomen mee eens !

Deze film vind ik erg interresant, en het heeft ook een bepaalde creepy gehalte.

Hoe ver kun je gaan met experimenteren !

vind DREN dood-eng.

Einde verassend, zag het niet aankomen eigenlijk.

avatar van notsub

notsub

Na 15 minuten weet je al dat er erg veel mis is met deze film. Er zit zoveel onzin in, dat het gewoon niet meer leuk is om de film op enige wijze serieus te nemen. Misplaatst is dan ook het hoogdravende thema en de mogelijke ethische discussies die in het verlengde daarvan liggen. Er volgt nog een van het pad geraakte poging om met erotiek en wat gore scenes de film spectaculair tot een einde te brengen, maar dat verzandt in een brei van nog meer ongeloofwaardige gebeurtenissen.

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

Blijft een sympathieke figuur die Natali wat mij betreft. Vrijdag in Eindhoven ga ik naar Nothing, want alleen al de ideeën die hij uitwerkt leveren op zijn minst een half geslaagde film op - en dat is al weer beter dan een complete flop Zo ook hier.

Vond de opening prima (alleen jammer dat dergelijke wetenschaps films zich altijd in zwak blauw verlichte duisternis afspelen), het creatuur Dren erg geslaagd, de af en toe aangestipte "diepere" lagen en de wisselingen in focus in aanzet ook wel boeiend - en de laatste scène (dus) ook. Maar de dialogen (lelijke logica, onlogische zinnen, plattitudes) en het volkomen gebrek aan geloofwaardige chemie tussen Brody-Polley doen de film aan de andere kant ook weer minstens zo veel kwaad.

avatar van Tijdloos

Tijdloos

Wat een slappe film was deze zeg!

De spanning ontbrak de gehele 104 minuten, helaas

ik moet wel zeggen dat Dren wel een interessante verschijning was om te zien

Voor mij niet nog een keer