• 8.228.413 stemmen

Met onder meer: Sarah Polley, Adrien Brody en Delphine Chanéac

Releasedatum: 16 september 2010

• Google Play Bekijk via Google Play

Over Splice

"Science's newest miracle...is a mistake."

De twee vooruitstrevende wetenschappers Elsa Kast en Clive Nicoli experimenteren met dierlijk DNA en het lukt hen deze te verenigen. Het levert een mutant op die behulpzaam zou kunnen zijn bij het genezen van ziekten, maar hun project zal binnenkort worden stopgezet. Ze realiseren zich dat ze niet veel tijd meer hebben en beginnen op eigen houtje, zonder dat iemand er verder van af weet, een experiment met dierlijk én menselijk DNA. Het resultaat is verbluffend, maar tegelijk ook zeer riskant...

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van Kind.of.human

Kind.of.human

Ik heb de eerdere kritieken van mijn voorgangers hier gelezen, maar ik vind het toch wel een hele aardige film, ondanks het ook in mijn ogen wat potsierlijke slotdeel.

Het gegeven, wat gebeurt er als je met (menselijk) DNA gaat klooien, en wat voor medisch-ethische en maatschappelijke vragen en problemen roept dit op, vind ik interessant, al zijn er (veel) meer films over dit thema gemaakt.

Natuurlijk, het resultaat van dit experimenteren in deze film is wel erg apart, maar aan de andere kant, we weten simpelweg niet wat er kan gebeuren in het geval dat je een dergelijk 'experiment' zou doen, al wordt algemeen aangenomen dat de kans zeer klein is dat het resultaat levensvatbaar is, en als het al levensvatbaar is, zal het een erg geringe levensduur hebben, en er wordt algemeen aangenomen, dat hoe verder de DNA soorten die gemixt worden biologisch uit elkaar liggen, hoe moeilijker dit allemaal wordt. Dus in die zin is de film niet voldoende realistisch. Maar áls het lukt, ja wat het resultaat dan zal zijn; niemand die het weet. De werkelijkheid zou nog wel eens veel vreemder kunnen zijn dan de visie van de scriptschrijver en regisseur. En daarom vind ik het toch een interessante film.

M.i. boeiende film, met een wat potsierlijk slotdeel.

Misschien geen must-see, maar als je dit een interessant thema vindt, dan kan het toch erg de moeite waard van het kijken zijn.

avatar van megaman

megaman

Als fan zijnde van de killer-babes-films (The Reptile, Bitten, Species...etc) was ik toch erg benieuwd naar deze film. Het heeft even geduurd maar eindelijk heb ik 'm gisteravond dan op Blu Ray bekeken. Sommige stukjes in de film zijn 'n beetje weird maar niet echt shockerend of extreem. Ik vond Splice wel 'n oke film. De effecten waren goed genoeg, het acteerwerk was pico bello en DREN begon weliswaar aantrekkelijk te worden aan 't einde van de film Splice is voor mij geen klassieker zoals bijvoorbeeld The Fly maar de film werkt goed, verveelt nergens en 't verhaal is goed te volgen.

PS: Als iemand nog meer films weet met killer-babes dan hoor ik dat graag

avatar van filmofiel

filmofiel

blurp194 schreef:

Slap en volstrekt ongeloofwaardig verhaaltje dat toch wel wat erg voorspelbaar blijft, lelijke grime voor de alien, onvoorstelbaar stom gepruts in een lab, overbodig ingewikkeld gedoe over ethiek... en dan nog die idiote gore scene met de twee eerste wezens. Bijna grappig. Maar zo zal het toch wel niet bedoeld zijn.

Begin is nog wel aardig, maar vanaf de helft of zo wordt het echt te stompzinnig. Jammer.

Je mag je mening geven maar dat ongeloofwaardige waar je over spreekt lijkt me logisch, het gaat hier immers om een Science Fiction dus als je daar de definitie van opzoekt past deze film geheel in dit genre. Zelf vond ik het nou ook niet bepaald een topper maar vond wel dat ie lekker wegkeek. Ik heb me er in geen enkel moment in verveeld. De special effects vond ik redelijk, ik heb ze vele malen slechter gezien. Karakters ietwat ondermaats maar desondanks toch het aankijken waard. Opvallend van je vind ik dat in vergelijkbaar met je kritiek je desondanks deze film toch een vette 2.0 score geeft.

avatar van blurp194

blurp194

Science fiction mag van mij best wel ietwat geloofwaardig zijn - anders zou het wel unscientific fiction heten.

Enne, 2.0 is bij mij niet echt een 'vette' score, ik zou het eerder 'dik onvoldoende' noemen. Het lijkt inderdaad gezien m'n commentaar nog wat aan de gulle kant - en ik zou er natuurlijk even een halfje of wat af kunnen halen. Jammer genoeg herinner ik me zo ongeveer niks van deze film, en dat is op zich al een veeg teken.

avatar van mikey

mikey

Onbehoorlijke Cronenberg kloon. Aanvankelijk hoop je op een Species-achtig verhaal met veel moord en doodslag, maar in plaats daarvan krijg je geneuzel over ethiek in wetenschap op je bord wanneer enge doctoren een 'mooi' elfje weten te brouwen uit menselijk DNAAAARGH. Vervolgens natuurlijk de gerelateerde onaantrekkelijke sexdingetjes. Films van Cronenberg zijn verontrustend. Dit is i.t.t. zeer voorspelbaar, voordehandliggend gemaakt.

avatar van filmofiel

filmofiel

blurp194 schreef:

Helaas heb je de term Science Fiction nog steeds niets begrepen: Wetenschappelijk Verzinsel, Verbeelding.....gaat je nog iets dagen?

avatar van firepotatoe

firepotatoe

Roger Thornhill schreef:

Die verkrachting is natuurlijk behoorlijk naar, maar dat de man vrijt met het wezen, daar heb ik niet zo'n moeite mee, daarvoor wordt ze als te menselijk afgebeeld, zowel qua uiterlijk als qua DNA. Het is natuurlijk wel "afwijkend", maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat je daar wèl misselijk van wordt maar niet van de soms toch afschuwelijke geweldsscènes in de vier genoemde films uit jouw top-10.

Helemaal eens met Roger Thornhill

avatar van Shadowed

Shadowed

Negeren: The Movie.

Want wat moet dat ding nog doen om als 'gevaarlijk' gezien te worden. Het aanvallen van de broer van Brody of de moord op de kat, en ze laten het nog steeds rondlopen zonder toezicht. Dit zijn momenten waarvan ik de schrijvers van het script op luiheid begin te verdenken. Het lijkt alsof de meeste zaken genegeerd worden.

Polly en Brody halen er dan nog wel veel uit eigenlijk. Beide leveren prima acteerwerk af, maar Chanéac als de volwassen Dren is een stuk minder goed. Ze hadden het er dan maar in CGI kunnen laten, want de bewegingen van baby Dren en puber Dren (al was de actrice al boven de 30) zijn erg verschillend, ondanks de beste pogingen van Chanéac.

Visueel redelijk. Lab is mooi aangekleed, de schuur is wat minder mooi en met de sneeuwrijke omgebing is niet genoeg uitgehaald. Dren ziet er prima uit als CGI baby en reptiel achtig wezen en dat is een groot pluspunt in dit soort films.

Veel te donker belicht eigenlijk. Hierdoor verlies je soms het overzicht in "spannende scenes" buiten. Dat het geen horror is met liters bloed maakt me overigens niets uit, het is wat het is in dit soort films. En soms heb je dan ook weleens dit soort films, daarom staat horror niet bij het genre vermeld.

Voor de rest een redelijk tempo dat af en toe wat doodslaat, maar net genoeg vaart om het niet al te saai te maken. Eerste deel is beter dan het tweede, waar de vooruitgang van de wetenschap bij het organisme nog interessanter is om te volgen dan bij het tweede deel.

De switch naar horror komt pas in de laatste minuten, al zijn deze niet erg spannend. Wel is de laatste scene sterk en weet de film nog sterk te eindigen. Alleen zou ik zelf dat beest allang hebben afgemaakt nadat Dren de kat doodstak. Dan hoor je toch al te weten dat hij niet vrij mag rondlopen?

avatar van Petina

Petina

Vooral die laatste zin: "Wat is het ergste scenario".

avatar van umbra

umbra

Goh, film begint nog wel leuk, maar zodra ze thuis zijn met hun creatuur wordt het meer en meer een dramafilm ipv scifi-thriller en vind hem gewoon saaier hierdoor, wat plattekes allemaal, te weinig punch.

avatar van schenkowiets

schenkowiets

Jammer !

avatar van Duke Nukem

Duke Nukem

Een interessant gegeven, maar de film wist mij toch niet over de hele lijn te boeien. En op het einde wordt het inderdaad meer een monster slasher film, terwijl het toch begint als een moralistische sci fi film.

blurp194 schreef:

Inderdaad nogal wat gestuntel in dat lab: Adrien Brody gebruikt een chirurgisch mes om de smerige zak vol pus waarin het wezen zit open te snijden, waarna hij het mes doodleuk in zijn mond steekt. Het wezen ziet er op jonge leeftijd nog redelijk fake uit (slechte CGI), maar als volwassen vrouw ziet het er beter uit.

avatar van xxERWINxx

xxERWINxx

Vandaag bekeken, vond het een vermakelijke film, al was hij wel veels te braaf, en er vallen heel weinig slachtoffers. Echt horror / gore is deze niet, gewoon een aardig verhaal, soort Alien / mens achtig ding wat ze maken met DNA dat heel snel groeit en uitgroeit in een mooie vrouw, wel mooi gemaakt allemaal, maar vrij zoetsappig allemaal.

Ik had wel wat meer slachtoffers willen zien dat dit wezen maakt, alleen op het eind gaat de broer en de hoofdpersoon zelf dood, waar is trouwens die baas gebleven die je op het eind zag? ook aangevallen / overleden?

Jammer dat er tussendoor niet wat meer gebeurde aan slachtoffers of dat het beest ontsnapt en de stad intrekt ofzoiets, dat was wel jammer.

Al met al een vermakelijke film, maar iets te zoetsappig waardoor je niet echt van een horror / sf. kan spreken.