Rules Don't Apply (2016)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Warren Beatty
met Lily Collins, Alden Ehrenreich en Alec Baldwin

De jaren 50. Het verhaal volgt de onconventionele liefde tussen Marla Mabrey, een jonge toegewijde actrice en Frank Forbes, haar eveneens conservatieve chauffeur. Beide zijn in dienst van visionair Howard Hughes, die verwikkelingen tussen werknemers ten strengste verbiedt.

avatar van John Milton
Wat een cast in de bijrollen, veel bekende namen.
Trekt mij altijd wel, deze periode. Ben benieuwd.

avatar van Zwolle84
Is dit nou een remake van The Aviator (2004)?

avatar van John Milton
Neuh, behalve de aanwezigheid van Howard Hughes lijken ze me weinig met elkaar te maken te hebben.

Matige film over een actrice en haar chauffeur die vallen voor elkaar en die beiden in dienst zijn van Howard Hughes. De film speelt zich af eind jaren '50 en is mooi aangekleed. Het begint allemaal goed, maar het verhaal wordt soms nogal rommelig verteld en mist structuur. De grillen van de excentrieke miljonair leveren nog wel wat grappige momenten op. Hier had zeker meer in gezeten. Net geen 3.0 sterren.

avatar van macrobody
Een film met Warren Beatty, gemaakt door Warren Beatty en misschien ook wel gefinancierd door Warren Beatty. Hij vertolkt de rol van Howard Hughes, die dan wel steenrijk is maar ook zo gek als een deur. Prima neergezet door Warren Beatty. Daarnaast speelt er zich nog een verhaaltje af tussen de chauffeur en een van de vele actrices wat ook best aardig is. Beetje zo'n zondagmiddag film, niet onaardig.

Lily Collins ( To the Bone (2017) ) heeft soms trekjes van Audrey Hepburn.

De zoveelste film over de excentrieke miljardair Howard Hughes. Omdat de film na een aardig begin zich vooral richt op de onnavolgbare strapatsen van deze zonderling, schiet het verhaal alle kanten uit. Ik sluit niet uit dat dat ook de opzet was. Een hele reeks cameo’s van bekende Hollywood sterren ten spijt kan ik deze film om die reden evenwel maar matig waarderen, hoezeer Lily Collins nog zo haar best doet om er wat van te maken.

Tamelijk futloze, oninteressante bedoeling. Vijfde film van Beatty als regisseur, en absoluut zijn minste(waar zijn de tijden van Reds gebleven?). Als acteur doet hij het hier ook niet geweldig, want qua uiterlijk en fysiek mag hij dan best de vergelijking met Howard Hughes kunnen doorstaan, qua spel overdrijft hij net wat te veel en zien we vaak meer de acteur Beatty dan de persoon Hughes. Dankzij Collins heb ik deze film een half sterretje meer gegeven dan hij inhoudelijk verdient, want dit talent weet als enige hier haar personage wel tot leven te wekken. De andere hoofdrolspeler, ene Ehenreich, heeft echter helaas de uitstraling van een kamerplant die drie weken geen water heeft gehad, en dat word niet gecompenseerd door de aanwezigheid van veel bekende gezichten(van Ed Harris tot Alec Baldwin, van Candice Bergen tot Annette Bening) in onbeduidende rolletjes. Grootste boosdoener van deze geflopte productie is echter de rommelige regie van Beatty zelf, die het verhaal te weinig sturing geeft en enkele mogelijkheden om iets gedenkwaardigs toe te voegen onbenut laat. Dat hij de typische sfeer en het uiterlijk van de jaren vijftig daarentegen wel goed weet te treffen, is uiteindelijk maar een kleine pleister voor de gapende wonde.

avatar van Decec
Een goede komedie/drama/romantiek film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Klassieke muziek met Dolby Digital...
Soms ouderwetst opname...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima camerabeweging...

Niet verkeerd.

Zo'n persoon als Howard Hughes is perfect materiaal om een film rond te breien, dat doet Beatty dan ook slim. Vooral door Hughes niet zélf het hoofdpersonage te maken, maar wel de spil waarom alles draait. Collins en Ehrenreich mogen de eigenlijke hoofdrollen vertolken en doen dat best behoorlijk.

De rest van de cast is ook aardig, maar uiteindelijk is dit geen film die het moet hebben van stevig acteertalent. Het draait meer om het sfeertje, de sluimerende romantiek en de gekkigheid van het leven om en met een man die belachelijk veel geld heeft en daar zijn mentale gezondheid een beetje onder verloren heeft.

Een echt opmerkelijke film is het niet, daarvoor is het toch net allemaal wat te braaf en netjes, maar ondanks de lijvige speelduur wist de film toch best m'n aandacht vast te houden. Dat heeft dan vooral te maken met de luchtigheid en vlotheid van de regie. Sommigen klagen hier over een gebrek aan structuur, wat mij betreft is het net dat wat deze film van de oeverloze saaiheid redt.