Rebel in the Rye (2017)

Biografie / Drama

geregisseerd door Danny Strong
met Nicholas Hoult, Zoey Deutch en Kevin Spacey

De film vertelt het verhaal van de gevierde maar teruggetrokken auteur J.D. Salinger. Vanaf het begin van zijn opstandige jeugd, zijn ervaringen op de bloederige frontlinies van de Tweede Wereldoorlog tot aan het verdragen van grote liefde en het vreselijke verlies ervan. Zijn bekendste boek 'The Catcher in the Rey' laat zes generaties later nog steeds een grote indruk achter.

avatar van John Milton
Ben hier wel benieuwd naar, al wordt hij wat matig ontvangen... Catcher is altijd een van mijn favoriete boeken geweest...

avatar van tbouwh
John Milton schreef:

Moet je de score van Bear McCreary 'es in z'n geheel opzetten...krijg je spontaan zin 'em toch maar eens te kijken

avatar van John Milton
Huize Milton is sowieso niet averse McCreary. Vooral mijn wederhelft. Die vind het schijnbaar wel een leuk hapje.

Maar de film staat 'op stapel'.

Goed.

Ik ben niet zo'n biopic fan, dus "goed" uit mijn toetsenbord betekent eerder uitstekend in z'n genre. Al heeft dat er dan wel mee te maken dat de film enigszins afwijkt van de gangbare genreclichés. Niet dat het allemaal érg experimenteel is of buiten de lijntjes kleurt, maar de klassieke rise & fall is hier gelukkig veelal afwezig.

Ook richt de film zich echt op Salinger. Meestal krijgt je in dit soort films afgeronde verhaaltjes rond de persoon, Rebel in the Rye introduceert soms personages die daarna zonder boe of bah compleet verdwijnen. Ze hebben hun doel in het kaderen van de persoon Salinger, maar Strong heeft er geen moeite ze om ze daarna weer cru te dumpen. De film gaat namelijk helemaal niet over hen.

Het verhaal van Salinger volstaat om te boeien. Een interessant figuur die vooral z'n eigen weg ging en tegen de raadgevingen van de mensen rondom hem één van Amerika's grootste schrijvers werd. Met een boek dat verder ook wat weirdos uit de kast heeft getrokken, waar de film jammer genoeg net iets te lichtzinnig overgaat.

Acteerwerk is goed, visueel verzorgd en het tempo zit er aardig in, zeker omdat Strong niet elk los eindje moet aan elkaar zien te knopen. Magistrale cinema is het niet, maar wél veel beter dan vele van z'n soortgenoten.

avatar van blurp194
Interessant.

Van Salinger kende ik alleen de naam, en ook van zijn boek Catcher in the Rye wist ik alleen de titel. Maar het levensverhaal van de man is behoorlijk interessant, en het wordt mooi gebracht - geloofwaardig en zo te zien ook volstrekt authentiek. Dat mag ik graag zo zien. En dan weet Hoult ook nog eens zijn karakter leven in te blazen, en je ziet hem met elke gebeurtenis ouder en volwassener worden. Ook dat is best mooi gedaan. Visueel prima en zonder opvallende anachronismes, ook dat zit prima. Voor zijn eerste film doet Strong dit wel heel aardig, moet ik zeggen.

En nou moet ik dat boek dan toch ook maar eens lezen ben ik bang #zucht

avatar van John Milton
Er valt wel het een en ander op aan te merken, maar ik ben een sucker voor films over schrijvers. En heb me hier vanavond prima mee vermaakt.

Goeie film over het leven van schrijver J.D. Salinger die vooral bekend is vanwege zijn boek Catcher in the Rye. Op zich een vrij standaard biopic, maar het hoofdpersonage is boeiend en alhoewel er genoeg gebeurd komt het niet over als een greatest hits maar een goed doorlopend verhaal. Een goeie cast met een uitstekende Nicolas Hoult in de hoofdrol. Met gemak 3.5 sterren.