The Kidnappers (1953)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Familie

geregisseerd door Philip Leacock
met Duncan Macrae, Jon Whiteley en Vincent Winter

Als hun vader in de Tweede Boerenoorlog om het leven komt, komen weeskinderen Harry en Davy MacKenzie bij hun grootouders in Nova Scotia te wonen. Maar hun strenge grootvader wordt in beslag genomen door een slepend conflict met Nederlandse kolonisten omtrent het eigendom van een nabije heuvel. Als het verzoek van de jongens om een hond wordt geweigerd door hun grootvader zijn ze aanvankelijk teleurgesteld, totdat ze in het bos een baby vinden, en besluiten om deze bij wijze van huisdier te adopteren.

avatar van Baggerman
Echt zo'n filmpje die ze vroeger nog wel eens rond de kerstdagen konden draaien. Ik kon me er nog best mee vermaken. Het verhaal heeft wat weinig om het lijf, maar verloopt wel geheel geloofwaardig tot en met het proces van de kleine Harry aan toe.

Geinig dat de Nederlanders in de film hier met de nek worden aangekeken door de grootvader, vanwege de Boerenoorlog, waar Nederland eigenlijk helemaal niets mee van doen had.