menu

Moulin Rouge (1952)

mijn stem
3,36 (74)
74 stemmen

Verenigd Koninkrijk
Drama
119 minuten

geregisseerd door John Huston
met José Ferrer, Zsa Zsa Gabor en Suzanne Flon

Een kleurrijke film van regisseur John Huston, gebaseerd op het leven van Toulouse-Lautrec, een Parijse kunstenaar uit de 19e eeuw die door een ongeval in zijn jeugdjaren een groeistoornis heeft opgelopen.

TRAILER

https://www.youtube.com/watch?v=CKyh4zKkths

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van speedy23
4,0
Een meesterlijke biopic over de schilder-graficus Toulouse-Lautrec. Regisseur John Huston weet de sfeer van Montmartre, de bonte personages, alsmede Lautrec's vertekende visie op het bestaan briljant te treffen. Uitmuntende acteurs en een prachtige titelsong. Goed voor twee Oscars en vier nominaties

gimli f
Mooie, interessante film over Henri de Toulouse-Lautrec van John Huston.

Interessant uitgevoerd, met aandacht voor de fameuze Moulin Rouge, de club waarvoor Toulouse-Lautrec posters zou tekenen waarmee hij wereldfaam verwierf.
Verder maken we kennis met zijn overdadige alcoholconsumptie, zijn overbekende fysieke problemen en zijn pathetische liefde voor een jonge, uit de onderbuik van de stad komende Parisienne.

Toulouse-Lautrec was zelf oorspronkelijk van hoge afkomst, maar had al snel veel meer interesse voor het leven, zoals dat zich in de lagere regionen van Parijs afspeelde. Dit kwam tot uiting in zijn schilderijen en tekeningen, waarin veel plaats was weggelegd voor mensen die rechtstreeks uit de diepere regionen vandaan leken te zijn gekropen.

De film is een meer dan waardige biopic die de man recht doet. Het kleurgebruik in de film, met felle groen-, blauw- en roodtinten, is bij vlagen schitterend en passen bij de kleurige beelden waarmee Toulouse-Lautrec zo beroemd werd.
De shots van donkere, nachtelijke, nauwe Parijse steegjes, waarop de regen voor fabelachtige schitteringen zorgt, zullen mij nog wel even bij blijven staan...

De film uit 2001 is trouwens geen (letterlijke) remake van deze film. Deze film is een echte biopic waarin de Moulin Rouge slechts een rol speelt als verschaffer van werk voor Toulouse-Lautrec. Wat dat betreft had de film ook best anders kunnen heten.

Al met al een waardige, goed uitgevoerde en beklijvende biopic!

avatar van Cinemaatje
Deze film gekoppeld met Black Narcissus ligt voor twee euro bij Bart Smit.

avatar van Guyke
2,5
Ik probeer al een tijdje de oscarwinnars te verzamelen op DVD. En vandaar dus ook deze Moulin Rouge.
Ik had eerder al de gelijknamige film gezien uit 2001. Ik verwachte mij dus aan een 'origineel'.
Beide films hebben echter totaal geen overeenkomsten, behalve dan de tijd en plaats van setting.
Deze film geeft het levensverhaal van de schilder Toulouse-Lautrec. En ik vond dit toch wel een tegenvaller. De moderne film, met gelijkaardige titel, kon mij uitzonderlijk bekoren door zijn art-setting en zijn humor. In deze film is de humor totaal afwezig. Dit is drama tout court, maar dan van het saaie soort.
Bij de naam van John Huston had ik mij echt wel meer voorgesteld. Het acteerwerk is bij momenten echt abominabel slecht. Het verhaal heeft helemaal geen vaart en weet nooit echt te begeesteren.

2,0
ik vond deze niet geweldig, maar de 2e zeg maar, die met nicole kidman, vond ik ook niet spetterend, ookal was die totaal anders.

avatar van Metalfist
2,5
Marriage is like a dull meal with the dessert at the beginning

Ik ben een grote fan van de Moulin Rouge versie uit 2001. Luhrmann levert daar een visueel pareltje af dat ook nog eens een geweldige sfeer schept waardoor ik benieuwd werd naar de eerdere verfilmingen. Ik vond de '52 versie samen met Black Narcissus op 1 disc voor een spotprijs maar het duurde weer lang eer ik er zin in had om dit op te zetten, gebeurt me wel meer maar dat terzijde. Ik verwachtte dan ook eenzelfde opzet als de versie met Nicole Kidman maar dan kom je hier toch bedrogen uit.

Omdat dat dus eigenlijk twee compleet verschillende films zijn. Moulin Rouge uit 2001 gaat effectief over het reilen en zeilen van het theater terwijl deze versie de biografische kant opgaat. Klinkt op zich niet slecht maar de uitwerking vind ik toch niet zo denderend. Geen idee trouwens of de film trouw blijft aan het echte leven van Toulouse-Lautrec maar als dat zo is, dan moet dat indertijd toch maar een redelijk saai mannetje zijn geweest. Ik denk dat het probleem hem dan ook zit in het feit dat ik een tweede kleurrijke en visuele film verwachtte maar in de plaats een dwerg met een drankprobleem kreeg die met zichzelf geen blijf wist. De relatie met Marie wordt me veel te lang uitgesponnen en wanneer Myriamme op de proppen komt is het kwaad eigenlijk al geschied. Zonde eigenlijk want ik blijf het gevoel hebben dat hier meer had kunnen inzitten. Misschien later nog eens een keer opnieuw proberen maar dan met de juiste ingesteldheid. Dat kan soms veel doen heb ik gemerkt met The Last Picture Show.

Toulouse-Lautrec is dus niet zo een enorm interessant personage maar José Ferrer brengt hem eigenlijk nog wel degelijk in beeld. De acteur was 1,76 meter groot en dat verschilt natuurlijk een serieus stuk met Toulouse-Lautrec. De oplossing om hem zo klein te maken was een mengeling van camera standpunten, doubles, verborgen putten in de grond, ... maar ook het gebruik van een door Ferrer zelf ontwikkelt systeem waarmee hij zijn benen aan de bovenkant van zijn lichaam bond en op zijn knieën voort wandelde. Naar het schijnt geen pijnloze procedure en dat maakt zijn performance nog net iets interessanter. Het is dan ook jammer dat de bijrollen niet goed uit de verf komen. Nu heb ik al erg veel over Zsa Zsa Gabor gehoord maar ik was ze nog niet eerder tegen gekomen in een film. Ik keek er wel naar uit toen ik haar naam op de openingscredits zag verschijnen maar het is maar wat een teleurstelling geworden. Waar zij haar naam en roem vandaan haalde is mij in ieder geval een raadsel. Wel erg leuk om nog een relatief jonge Peter Cushing in een kleine bijrol te zien verschijnen.

De scènes in de Moulin Rouge zelf zijn leuk (de openingsscène beloofde dan ook erg veel) maar hierna wordt er overgeschakeld naar een biografie en verliest de film zijn kracht. Ferrer is wel goed op dreef als Toulouse-Lautrec en ook de mooie decors en vormgeving zorgen ervoor dat ik hier nog nipt een voldoende aan kwijt kan.

2.5*

4,0
Zag de film bij verschijning. Stel je voor.
Na dit werk nu opnieuw te hebben bekeken, moet ik besluiten dat "Moulin Rouge" voor zijn tijd een heel knappe film was en nog altijd als gedegen overkomt.
Appreciatie voor de hele opzet op en rond de figuur van de gehandicapte en verbitterde Toulouse-Lautrec, uitmuntend vertolkt door José Ferrer.
De openingsscènes van de film zitten vol sfeer en de weergave van de extrentieke figuren uit de show is karikaturaal, kleurrijk en pittoresk.
Daarna gaat de film wat tanen, ietwat te veel beelden van het werk van de schilder, wat in herhaling vallend om ten slotte toch te eindigen met een mooie, gevoelige slotsekwentie.
Prettig de jonge Suzanne Flon eens te zien, die ik eigenlijk pas goed leerde kennen als de oudere, pientere tante uit "L'Eté Meurtrier". Nu als mooie, jonge vrouw, haar rol puik vertolkend

4,5
Prachtfilm. Wat een tragische levensloop heeft Henri De Toulouse-Lautrec gekend. Een complex man met complexe relaties. Ik voelde me helemaal meegezogen in het verhaal en aangegrepen door het wedervaren van de schilder. Goeie acteerprestaties, mooi gefilmd scenario waarin je zicht krijgt op leven en werk van een begaafd kunstenaar, Parijs in technicolor, wat wil je nog meer?

avatar van cinemanukerke
3,0
omdat ik wou zien wat Huston na het meesterlijke The Asphalt jungle deed. Op het eerste zich kan het niet verder afwijken van elkaar. Extravagante kleurenfotografie, dans en spektakel op een min of meer exotische bestemming maar toch vinden we hier ook de donkere zwarte kant van het bestaan. Na een uitmuntende klassevolle introductie (lange tracking shots en complexe camera bewegingen rond het podium van de Moulin rouge en zijn toeschouwers om dan het hoofdpersonage te introduceren via over the shoulder naar zijn schetsen. Om te eindigen in een lang totaal shot om zijn kleine gestalte (zijn trauma) weer te geven. Het eerste deel is de gedoemde liefdesverhaal van Toulouse en een prostitué terwijl het tweede deel meer over zijn werk en leven gaat. Huston maakt een paar schitterende scenes (zoals de poging tot zelfmoord) en creëert drama in de keuze tussen passie en ratio. Hij graaft in de gekwelde ziel van Lautrec maar in het tweede deel heb je typische biografie kwaaltjes nl anekdotisch en minder focus op drama. Het blijft natuurlijk een Hollywoodversie van het leven van Lautrec ( dat vooral in het tweede deel stoort, geen losse eindjes met zelfs op het sterfbed de verzoening en erkenning). Een knappe film, inhoudelijk verder tastend naar de ziel, meer uitbundig Hollywood (glamour en exotisme vooral in zijn jaren '50) maar springt er niet uit.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:01 uur

geplaatst: vandaag om 23:01 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.