Gymnaslærer Pedersen (2006)

Alternatieve titels: Pedersen: High-School Teacher | Comrade Pedersen

Noorwegen

geregisseerd door Hans Petter Moland
met Kristoffer Joner, Ane Dahl Torp en Anne Ryg

De jonge leraar Knut Pedersen (Kristoffer Joner) raakt gefascineerd door de marxistisch-Leninistische beweging in Noorwegen, eind jaren zeventig. Hij begint een verhouding met Nina Skåtøy (Ane Dahl Torp) de meest geestdriftige marxist van allemaal.

Onvoorstelbaar wat een lage score.
Maar ja, met maar één stem zegt dat niet veel en ik kan me voorstellen dat dit niet je ding is.
Ik vond hem prachtig.
De idealen, vasthouden aan dogma's tegen beter weten in.
Hartstochtelijke verliefdheid tegen beter weten in met de vrouw die vooraan loopt met deze idealen.
Depressies om niet te zeggen bipolaire stoornissen al zullen de mensen in die tijd daar niet veel van gesnapt hebben maar daar wel mee te maken gehad hebben.
En allemaal op een perfecte manier gespeeld door de leraar en de blonde vrouw die hij aanbid.