Tous les Matins du Monde (1991)

Alternatieve titel: All the Mornings of the World

Frankrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Alain Corneau
met Jean-Pierre Marielle, Guillaume Depardieu en Gérard Depardieu

Parijs, de tweede helft van de zeventiende eeuw. Monsieur de Sainte-Colombe is de grootmeester van de viola da gamba. Na de dood van zijn vrouw leeft hij met zijn twee dochters Madeleine en Toinette afgezonderd van de buitenwereld, ver van alle intriges van het Franse hof van Louis XIV. Ondanks zijn kluizenaarsbestaan, is zijn muziek wijd en zijd bekend en geliefd. Op een dag arriveert Marin Marais, een jongeman die les wil krijgen. Hij ontpopt zich tot een begaafde leerling, maar blijkt ook een bijzonder ambitieus muzikant. Wanneer Marais verliefd wordt op Madeleine blijft de confrontatie met Monsieur de Sainte-Colombe niet uit.

Vader en zoon Depardieu in een mooi en interessant verhaal over de alleen bij connaisseurs bekende Sainte-Colombe [niet Colombo, zoals hierboven !] en Marin Marais. Ze waren beide meesters op de gamba (of was het de baryton ?) en werkten in de schaduw van het hof van de praalzieke Zonnekoning, die de carrière van veel kunstenaars en musici bepaalde.
De film gaat dus ongeveer over de vraag : kies je als kunstenaar voor succes of voor verdieping en perfectionering. Laat je je kopen door de commercie, of ga je koppig door met wat je belangrijk vindt. Eigentijds thema dus.

Prachtige muziek - als je er tegen kunt. In Frankrijk werd de uitvoerder Jordy Saval [de enige andere Jordy die ik ken] tijdelijk populair met deze 18-eeuwse onbekende muziek.

Le Bourgeois Gentilhomme (Marche des Turques) van de Franse componist Jean Baptiste Lully is een absoluut oorgasme van anderhalve minuut en krijgt in de film de aandacht die het verdient. Best wel goede film eigenlijk.

avatar van RolfWolf
hugohei schreef:
Prachtige muziek - als je er tegen kunt.

Nou en of! Lang geleden gezien, dus ik kan me weinig details meer herinneren, maar de film maakte destijds een grote indruk op mij. Een sfeervolle ode aan de liefde voor muziek.

De film moet het niet van het verhaal hebben, maar van de prachtige decors en kostuums, de mooie muziek, het goede acteren en de sterke regie.

avatar van carlak
zoals de snelle vogels op dit forum schrijven : er gebeurt niks. Nee, er gebeurt inderdaad weinig alleen weet de film met weinig woorden en veel muziek de essentie van het leven te raken. Pracht-film met hartverscheurend mooie muziek.

avatar van 93.9
Erg mooie film, was wel een beetje onder de indruk.
Film geef ik 4 sterren, maar eigenlijk moet ik deze film 3, 8 - meegeven om precies te zijn.

avatar van witboek
Al meerdere keren gezien en steeds doet deze film mij iets. De muziek is fenomenaal en raakt mij ontzettend diep.

Alleen spijtig dat je kan zien dat ze niet echt kunnen spelen op een viola da gamba.

Deze muziek is meer dan alleen muziek.

Mooie beelden, best goed gespeeld. Maar om de een of andere reden komt de film bij mij niet echt tot leven. Misschien wel omdat er zo opzichtig nep wordt gespeeld op de gamba. Tempo is ook wel erg laag, met soms enorme nogal plotselinge tijdsprongen.

(verwijderd)
Iemand met zoveel gevoel en een neus voor schoonheid liet zijn geliefde wel heel kil en koud aan haar lot over. Dit vond ik een zwaarwegende mineur in deze voor de rest voortreffelijke film, waarin de kern van Orpheus en Eurodice weer tot leven wordt gebracht. Depardieu speelt als vanouds, al raakt hij letterlijk geen snaar, maar figuurlijk des te meer.

avatar van wihu61
De trailer gaf mij de indruk dat ik de nodige beelden van Louis XIV en/of zijn Versailles te zien zou krijgen met alle bijbehorende rijkdom. Helaas, alleen "marche des Turques" wordt in deze setting uitgevoerd.

Voor het overige een zeer trage film over relaties en met een merkwaardig reagerende Sainte-Colombe (de man is niet te volgen, zowel in zijn handelen als in zijn ongetwijfeld uiterst diepzinnig bedoelde woorden).

Diepzinnige dialogen (ahum...) op een of ander landgoed met een grasveld met houten hutje.
Viel mij dus wel tegen, helaas. Aan Le roi danse heb ik iets betere herinneringen.

avatar van EveAndro
Film-technisch o.k.
Wel beetje sloom en saai maar heb hem helemaal afgekeken.
Eigenlijk zijn alle 5 hoofdrolspelers verliezers ( vader, moeder, dochters, leerling musicus ).
Dat stemde mij treurig want er was sprake van zo ontzettend veel talent.
Hoewel ook een 'muziek-film' blijft hij in mijn herinnering achter als een tragische bio-pic.

Wegens de nationale rouw in België wordt de film wordt Versailles (2008) niet uitgezonden vandaag. Dit wegens de 'kindproblematiek'. Als vervanger is er Tous les Matins du Monde(1991).

avatar van 93.9
stinissen schreef:

93.9 schreef:

Sorry, maar dat vind ik echt te ver gezocht.

Dit bericht kwam van onze vriend uit Belgie Speedy en waarom is dit vergezocht... ?

avatar van XfofaXX
93.9 schreef:

Sorry, maar dat vind ik echt te ver gezocht.

Vond het net een mooie keuze. Een ingetogen film met als onderwerp rouw lijkt me goed passen, zeker als je merkt in welke mate het gevoel van nationale rouw bij iedereen was doorgedrongen die dag.

Verder werd ook bijvoorbeeld The Voice (op vtm) een dag uitgesteld.

avatar van nadrin
Een zeer mooi en ingetogen levensverhaal,
Wel erg gedramatiseerd, Temeer omdat men tot op de dag van vandaag geen juist idee heeft van wie echt 'Monsieur de Sainte-Colombe' is geweest,
Alle verhalen errond zijn dan ook louter fictief,
Maar dat doet niks af aan de film op zich,
Prachtige muziek die eigelijk de hoofdzaak is in deze prent zowel voor het verhaal als voor de belevenis,
Kortom ik was aangenaam verrast

een eenvoudige film; die grotendeels rond muziek draait. Zo klinkt het niet als een aanbeveling, maar ik verkies deze deze wat weemoedige trage film veruit boven vele dramatische "pomp and circumstance"films. Als je van de cello (gamba) houdt ...

avatar van Fran
Qua verhaal en personages kon de film mij weinig boeien. Ik vond Marin ook een behoorlijk naargeestig en vervelend persoon. De manier waarop hij met Madeleine .... Dat gegeven zou hem juist tot een interessant persoon moeten maken maar de makers van deze film weten dat effect niet bij mij te bereiken.

Het verhaal zelf heeft wat mij betreft ook weinig te bieden. Wat er dan overblijft is de muziek en de prachtige beelden. En dat is wat mij betreft de troef van deze film. Het ziet er allemaal schitterend uit en je wordt echt getrakteerd op een heleboel prachtige beelden. Dit in combinatie met de muziek maakt het deze film uiteindelijk toch wel waard om naar te kijken.

avatar van Linjo
Wat een tegenvaller. Ik heb hem in het Frans gekeken. Weinig diepte in de discours, ze worden daarbij opgedragen alsof het theater is, geforceerd drama. Echt ronduit slechte film vond ik het.