Two Lovers and a Bear (2016)

Canada
Drama / Romantiek

geregisseerd door Kim Nguyen
met Tatiana Maslany, Dane DeHaan en Gordon Pinsent

Hoog in het Noorden, in de buurt van de Noordpool, ligt een moderne stad waar ongeveer 200 zielen leven bij temperaturen van -50 graden Celsius. Lucy en Roman zijn verliefd en proberen hun leven betekenis te geven. Tragedies uit Lucy's verleden dwingen haar echter om te ontsnappen. Over een week zal ze zijn vertrokken. Roman kan niet meegaan naar het zuiden anders breekt de hel los. Hij kan echter niet omgaan met haar vertrek.

avatar van Pazmaster
Een wat vreemde film over een stel op de noordpool. De vrouw wordt achtervolgt door spoken uit haar verleden en besluit naar het zuiden te vertrekken... Een traag verhaal met een vleugje fantasie waarin niet alles helemaal duidelijk wordt gemaakt, maar door een goed spelende cast valt het nog wel te behapstukken. Een nipte voldoende.

avatar van blurp194
Draad kwijt.

Er zit nogal wat in de film wat niet echt verklaard wordt. Spoken uit het verleden en een sprekende ijsbeer - die geniaal uit de verf komt overigens. Maar daarmee komt het geheel nog niet bij elkaar, en het einde is dan erg onverwacht en onbevredigend.

Wat wel werkt is de omgeving - briljant mooi, en heel opvallende beelden. Ook van de verlaten stations boven de poolcirkel bijvoorbeeld, erg mooie locaties. En de beer dus, en ook wel de sfeer tussen de twee lovers. Misschien beter om op te vatten als een sfeerbeeld dan een conventioneel narratief, hoewel ik daar eigenlijk niet zo van gecharmeerd ben.

Het spectaculaire poollandschap eist de hoofdrol voor zich op in dit overigens weinig enerverend liefdesdrama met een jongeman en jonge vrouw, die beiden worstelen met traumatische gebeurtenissen uit hun jeugd. De toegevoegde waarde van de pratende ijsbeer ontgaat mij.