Rollerball (1975)

Verenigd Koninkrijk
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Norman Jewison
met James Caan, John Houseman en Maud Adams

In een futuristische wereld waar multinationals de plaats hebben ingenomen van landen die door regeringen bestuurd worden, wordt het extreem gewelddadige spel Rollerball gebruikt om de massa onder de duim te houden. Er is echter 1 speler die strijd voor zijn persoonlijke vrijheid en zo lijnrecht tegenover de multinationals komt te staan.

Een interessant uitgangspunt, helaas rommelig uitgewerkt, waardoor het geheel uiteindelijk onbevredigend is.
Een remake had een verbetering kunnen betekenen, maar ik begrijp dat dat niet het geval was.

Origineel bedacht, dat Rollerball. Het vraagstuk over wat beschaving nou precies inhoudt vond ik mooi naar voren komen, alsmede de bedreigende allesoverkoepelende macht van de multinationals.
De remake dient universeel genegeerd te worden.

Deze film bezet vooralsnog een mooi plaatsje in mijn Top 10.

Goed idee. Slecht uitgewerkt.

Ik heb deze film héél vroeger eens gezien en ik ben hem nooit vergeten. De naam wist ik nog maar vaagjes te onthouden. Een half jaar geleden heb ik Rollerball gehuurd uit de videotheek. Enorm gave film!

avatar van mikey
saaie verhaaltjes over wereldmachten en onderdrukking tegenover sensationele en gewelddadige 'sportmomenten'. 2,5.

Ik vond Rollerball een goeie film (heb hem toen in de bioscoop gezien). de remake heb ik ook gezien maar vond die erg tegen vallen.
Je moet natuurlijk niet vergeten dat deze film al weer 32 jaar geleden gemaakt is dus voor die tijd was het heel wat.

Je kan deze film dus eigenlijk niet vergelijken met de fims van nu, daar kunnen ze zoveel techniek en stunts in stoppen en dan nog valt de film tegen.

van mij krijgt tie 4 sterren

Een origeel idee, en ook nog prachtig uitgevoerd! 3,5*

klute89
ik verhoog m'n stem van 3,5* naar 4,0*. Deze film is toch wel erg sterk! Trouwens het filmaffiche is ook echt prachtig gedaan.

Ook de begin orgeltune is verdomde goed.

avatar van Erwinner
Ik zie hem net op film 1 voorbijgaan.
Wat ziet dat er in deze tijd nog steeds heel goed uit!

Erwinner schreef:
Ik zie hem net op film 1 voorbijgaan.
Wat ziet dat er in deze tijd nog steeds heel goed uit!

Ja. Deze film heeft nog lang niet z'n glans verloren!

Vond het op zich geen beroerde film maar echt boeien kon hij mij ook niet. Werd naar mijn idee nergens echt bijzonder en af en toe zelfs een beetje saai.

avatar van sinterklaas
Best een vermakelijk geslaagde jaren 70 film. Je ziet misschien alleen maar toekomstige sport en hier en daar een beetje drama maar even goed heb ik me ermee zeer vermaakt. Er werd ook best goed in geacteerd door oa Caan die ook in The Godfather te zien was. De achtergronden zijn helaas wel een beetje eentonig en niet echt vaak futuristisch. Maar dat geeft verder niks. Heb me zeer vermaakt. Prima leeglopertje.

Reinbo
Het spel is leuk, het geneuzel erom heen niet. Wel leuk als voorloper van The Running Man en andere films die het huidige sport en tv klimaat voorspelden. 3*

avatar van Legan
Een origineel idee die eigenlijk beter uitgewerkt had kunnen worden. En hoewel het allemaal wat gedateerd overkomt is het idee erachter top, alsmede de actie. Gezet tegen de huidige maatstaven natuurlijk te saai voor de meesten, maar niet voor mij. Een kleine toppie.

Deze film vond ik vroeger als jochie geweldig vanwege de vaak grove actie tijdens het spel. Daar moet deze film het vooral van hebben want de rest van de film stelt niet zoveel voor. James Caan deed het overigens prima en de song op het einde was zeer mooi gekozen. De bijrol van John Beck was trouwens ook goed. De film zag er destijds erg futuristisch uit, nu ziet het er erg gedateerd uit.

Ze zenden deze film nu vaak uit op MGM.

avatar van RemyBl
Indrukwekkende film, waarvan ik niet begrijp dat veel mensen alleen de actiestukken kunnen waarderen... Klasse acteerwerk van Caan. Jewison legt niet alles uit, hij laat je de leegte voelen.

Hoogtepuntje: de feestgangers die de bomen aan gort schieten. De gevoelloosheid ten top: misschien nog een pilletje??

avatar van Verhoeven
In een futuristische dichtbij uitziende wereld, waar geen oorlogen meer bestaan, waar onmenselijke multinationals de plaats hebben ingenomen van landen die door regeringen bestuurd worden, dient het spel Rollerball ervoor om de massa te bevredigen. Zoals ze dat al deden in het oude Rome, geef de mensen brood en spelen, zo doen de multinationals dat met Rollerball. Het spel is extreem gewelddadig en bij elk potje blijven de nodige mensen dood. Er is één speler die buiten dit alles geroemd (gladiator) wordt door de massa. Vanwege zijn humanitaire aanpak wordt hij dan ook buitenspel gezet door de multinationals. Hoewel het spel in het begin nog met enigszins spelregels wordt gespeeld, wordt het spel naar verloop van tijd, met terug werkende kracht, met steeds minder regels gespeeld. Een spel kun je het niet meer noemen want het is letterlijk elkaar vermoorden. Als er van een partij één iemand overblijft, wint zijn team (hij dus alleen) de wedstrijd. Luchtig vermaak, logische toch?

James Caan speelt die ene speler, die door het publiek geroemd wordt, en hij speelt het met flinke klasse. De film voelt nergens gedateerd aan want er zitten bijvoorbeeld een paar hele gruwelijke scènes in die je vandaag de dag nog steeds een flinke impact hebben. Buiten dat, spreken de beelden voor zich. De onderliggende boodschap, dat de multinationals alles in handen hebben en er eigenlijk sprake is van totalitaire macht, kwam sterk naar voren. De wreedheid die getoond wordt laat dat ook duidelijk zien want het zit namelijk in elk karakter van de mens. Hoe smeriger, wreder, harder de sport hoe aantrekkelijker het wordt voor de mens (massa). Je kunt het vergelijken om naar een harde werkweek even je uitlaatkleppen te lossen bij deze sport.

Origineel vertaalt naar het doek is deze film het beginsel van hoe ziek de mens in elkaar zit. Hoewel de film geen antwoorden geeft (eerder meer vragen oproept) mag het duidelijk zijn dat iedereen er hopelijk alles uithaalt wat erin zit. Want dit is geen entertainment product!

avatar van Erwinner
1e goede recensie alhier

avatar van A.L.I.E.N
Heb deze film uiteindelijk dan toch eens gezien, en ik moet toch zeggen dat dit Futuristisch spektakelstuk mij toch vrij goed bevallen is.

Eens zien: Goede Acteerprestaties van Caan & Co, Mooi Camerawerk en een intressant verhaal met toch een speciaal tintje aan.

De wereld in het jaar 2018. Er bestaan geen oorlogen meer en de aarde wordt beheerd door zeg grote bedrijven. Zo valt Amerika onder het beleid van het "Energie" bedrijf, dacht ik toch. In ieder geval is het enige soort entertainment het geweldage en futuristisch spel: Roleerball. Een spel dat een beetje weg heeft van Sketen, rugby en motorcross, dat zich afspeelt om een wielrennersbaan. Het spel heeft géén regels en het is de bedoeling om een metalen bal in een magnetisch koker te plaatse achteraan de baan. Welliswaar vallen er elke keer wel meer dan één gewonde, meer nog er vallen zelfs geregeld doden. Jonathan E. (James caan) is de beste Rollerball speler ooit, Die bij Houston speelt. Na tien jaar wordt hij echter gedwongen te stoppen door het regerende bedrijf. Jonathan geeft zich echter niet zo snel gewonnen en besluit te vechten tot het bittere einde.

Een speciale ervaring toch, met aangrijpende muziek van O.A. Bach. Een speciaal verhaal en toch wel een open einde Dit Rollerball spel scoort bij mij toch een 4.0 hier. Zien en oordelen zou ik zeggen.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Prima.

Want ondanks dat het spel ietwat rommelig in beeld gebracht wordt en niet tot het beste segment van de film hoort, raak je als kijker toch betrokken.

Met name het camerawerk, alsmede Caan zijn sterk. Het verhaaltje ook, ondanks dat er vrijwel geen enkele motivatie danwel uitleg bekend wordt gemaakt. Het maakt niet uit. Uiterst sfeervol ook.

Zeer goed.

Ik vind het wel een vermakelijke film. Ik mag James Caan graag zien spelen. Wel een apart verhaal.

avatar van Insignificance
Beetje jeugdsentiment. Vond 'm geweldig vanwege de fantastische sport en daar blijft het anno nu ook een beetje bij. Op zich natuurlijk wel aardig om in een futuristische film (destijds dan toch) terug te grijpen op een oud Romeinse tijdverdrijf met als doel om de futility of individual effort aan te tonen. Enfin, de potjes rollerball zien er nog altijd goed uit, ze worden alleen maar harder en het sfeertje daar is helemaal in orde. Film opent wat dat betreft ook ijzersterk met Bach's muziek.

De kritische noot is wat minder verzorgd. Zolang Jewison het relateert aan zijn gladiatoren (het veranderen van de regels, de populariteit van de kampioen) gaat het allemaal nog wel, buiten de sport heeft het meer wisselend succes. Jonathan's vrouwen is dan nog wel een leuk idee, maat wat verderop (Zero bijv.) wordt het soms een tikje drammerig. Had op dat vlak wel wat bondiger gekund, maar voor Rollerball zou ik nog wel eens naar een stadion willen. Met iets strakkere regels dan.

avatar van SnakeDoc
Grappige film die er nog zeer redelijk uit ziet. Het Rollerball idee is zeer goed en leuk uitgewerkt. Had soms het gevoel naar een echte sport te kijken.

De vraag waarom Jonathan nou eigenlijk moet stoppen bleef wel grotendeels onbeantwoord, en dat was wel erg jammer.

Leuke om Rollerball eindelijk een keer gezien te hebben.

* * *

avatar van RuudC
Als Rollerball in een woord samengevat mag worden, dan zou het ‘onbevredigend’ zijn. Er worden in deze film een aantal balletjes opgeworpen en het enige wat eigenlijk goed is, zijn de rollerballwedstrijden zelf. Het is een leuk idee om iets nieuws te bedenken dat ergens tussen rolschaatsen, rugby en boksen in zit. Op elk ander vlak valt de film door de mand of weet het simpel niet genoeg te imponeren.

In de laatste categorie valt het brood-en-spelen aspect. Zo’n beetje iedere film die ik kon bedenken waarin dit soort extreme sports bestaan om mensen in toom te houden in een (dystopische) toekomstige setting, vind ik simpelweg beter. Ik noem een Death Race (en daarmee meteen ook Death Race 2000), een Gamer en een Running Man. Zonder de science fiction doet iedere gladiatorenfilm het weer beter. Als kijker heb je dan ook nog de pech dat de film eigenlijk alleen maar ingaat op de sport en de topsporter die tegen alle wetten van de logica in gedwongen wordt een punt achter zijn carrière te zetten. Het enige waar nog om te lachen viel, was dat clubje debielen dat er plezier in schepte om met een futuristisch pistool bomen op te blazen. Wat de actie betreft was het bijzonder mager gesteld. Buiten de arena valt er helemaal niks te beleven, of het is vooral de hoofdpersoon met veel zelfmedelijden. Tijdens de wedstrijden heeft het meer weg van slapstick. Er zit wel een aardig sfeertje in de film en het camera- en acteerwerk is goed, maar voor de rest is het onbevredigend. Het had op veel vlakken echt beter kunnen zijn.

avatar van Metalfist
Ears. Now, they're important, too

De remake van Rollerball uit 2002 heb ik ooit eens in een ver verleden gezien. Niet meer veel van blijven hangen met uitzondering van het Nederlands van Rebecca Romijn, maar vond het concept intrigerend genoeg om het origineel ook eens te bekijken. Een soort van huwelijk tussen A Brave New World van Aldous Huxley en iets wat Philip K. Dick zou schrijven en dat kan best wel interessant worden. Plus, ik was wel benieuwd wat James Caan buiten The Godfather zou kunnen brengen.

Hoewel Rollerball zich in de toekomst afspeelt (althans toch nog maar voor een drietal jaar aangezien de film zich afspeelt in 2018), baseert het zich op iets ouds, namelijk de gladiatoren van het oude Rome. Jonathan E is de gladiator van dienst en het brood en spelen aspect is deze keer een simpel doch gewelddadige vorm van gooi de bal in het gat. Een uitgangspunt dat een zekere interesse wekt, maar de mix tussen de filosofische vraagstukken en de harde actie komt nooit echt goed tot zijn recht. Een aantal sterke wedstrijden, maar het is zonde dat Tokio en New York niet zijn omgedraaid geweest. Het Ganbare Tokyo! (wat blijkbaar vertaald kan worden naar het ietwat flauwe Do Your Best, Tokyo!) is vele malen indrukwekkender dan hetgeen het New York team tentoon stelt. Vond sowieso de film pas echt goed op gang komen nadat de wedstrijd tegen Tokio van start was gegaan, met de blessure van Moonpie als hoogtepunt. Wat overblijft zijn een handvol nietszeggende scènes (laten we anders met een laserpistool op wat bomen gaan schieten) en een misplaatst stuk met een soort van supercomputer op water genaamd Zero.

Wel een heerlijke soundtrack trouwens. Norman Jewison maakt voor een groot stuk gebruik van Bach en de combinatie van het harde spel en de klassieke muziek werkt bijzonder goed. Er kan ook weinig verkeerd gezegd worden over James Caan. Geloofwaardig naast en op het speelveld. Zelfs zo'n hopeloos geforceerde scène als het moment waarop hij naast het lichaam van Moonpie staat terwijl een dokter hem probeert te overtuigen om een toestemming tot overlijden document te ondertekenen gaat hem goed af. Beetje zonde dan ook dat de rest van de cast van een minder niveau is. John Beck als Moonpie gaat nog vrij goed, vooral ook vanwege de chemie met Caan, maar voor het overige weinig memorabele rollen.

Blijf het tot nu toe toch een wat vreemde regisseur vinden, die Jewison. Een dystopische science-fiction, een broeierige politie film over een zwarte agent in een blank stadje en een met haken en ogen aan elkaar hangende verfilming van het leven van Rubin Carter. Kan het nog niet allemaal met elkaar rijmen, maar het laatste waar je hem van kunt beschuldigen is dat hij altijd hetzelfde trucje doet.

avatar van Filmkriebel
Kon me niet meekrijgen. Redelijk ontransparante en wisselvallige film, die over de controle gaat van multinationals over mens en maatschappij. In dit geval over rollerball-kampioen Jonathan E, die gepusht wordt om zijn carrière stop te zetten. Veel wordt niet prijsgegeven over het waarom behalve dat ze de onbelangrijkheid van individualisme aan willen tonen; ik denk dat de bedrijven met het rollerballspel het volk strategisch in bedwang hielden en bang waren dat Jonathan E als held een opstand zou inspireren. Het leek me qua idee redelijk in de buurt van the Hunger Games.

De geliefde van Jonathan, Ella speelt een mysterieuze rol en wordt blijkbaar als chantagemiddel gebruikt . Heel vreemde scène vond ik die waarin bomen in brand worden gestoken bij wijze van amusement alsook die vreemde machine (liquid memory) die zogezegd alle vragen beantwoordt . Daar kwam de film op zijn vreemdst over. Gelukkig zorgen de sterk gebrachte toernooien nog voor enig vermaak

Aardige film die zich afspeelt in een futuristische wereld waarin het bedrijfsleven het voor het zegen heeft. Vooral mbt de maatschappij waarin de film zich afspeelt, had wat beter uitgewerkt mogen worden. Ditzelfde geldt ook wel voor het plot. Het originele spel zorgt voor een aantal spectaculaire scenes met prima stuntwerk.