L'Onorevole Angelina (1947)

Italië

geregisseerd door Luigi Zampa
met Anna Magnani, Nando Bruno en Ave Ninchi

Huisvrouw Angelina, arm maar strijdvaardig, moet alle zeilen bijzetten om voor haar gezin te kunnen zorgen. Als de kruidenier weigert haar spaghetti op de pof te leveren, is de maat vol. Al snel is zij de leidster van een huisvrouwenrevolte. De wereld van de politiek ligt voor haar open.

Soort van dramatische komedie die de blauwdruk lijkt te hebben geleverd voor MOM van De Sica.Ook in dit staaltje neo-realisme gaat het over een inspirerende figuur die de lumpenpaupers aanvoert in de strijd tegen profiteurs en speculanten,zij het dat die figuur hier geen knaap is maar niemand minder dan Anna Magnani,vleesgeworden ziel van de borgata.
Haar acteerprestatie is dan ook de grootste pré van de film,die tegen het slot vlucht in het kleinburgerlijke en braaf aanschurkt tegen de katholieke moraal.Tsja,een vrouwelijke volksvertegenwoordiger was anno 1947 net een paar bruggetjes te ver.
Tamelijk absurd en overbodig is de romantische nevenintrige tussen de oudste dochter( van 5 kinderen) van Magnani en plutocratenzoontje....Zeffirelli( jawel,de latere regisseur).En dan niet alleen omdat die Z. irl een "romanticus" pur sang was/is.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Aardige film met Magnani, in niet haar beste rol- maar ik heb haar nog niet op slecht acteerwerk kunnen betrappen. In deze film zijn met name de discussies met manlief goed getroffen, de plot met de projectontwikkelaar was wat al te simplistisch. Een vrij opzichtige poging de beroemde scène uit Roma, Citta Aperta te kopiëren als Magnani vastberaden op gewapende carabinieri afstapt faalt, het drama was over de hele linie sowieso wat minder geslaagd.

Overigens was de door pippo aangehaalde romance weliswaar vrij ongeloofwaardig, geheel overbodig kan ik hem niet noemen omdat het deel uitmaakt van de plot.