Rocky Mountain Mystery (1935)

Alternatieve titel: The Fighting Westerner

Western / Mystery

geregisseerd door Charles Barton
met Randolph Scott, Charles 'Chic' Sale en Ann Sheridan

Een team van ingenieurs en mijnwerkers gaat samenwerken met een knorrige sheriff om enkele mysterieuze moorden op te lossen die in en nabij een oude mijn zijn gepleegd. De eigenaar van de mijn is bejaard en zijn familie zit er op te wachten dat hij sterft. In de mijn is mogelijk een belangrijke hoeveelheid radium gevonden, waardoor meerdere partijen belangstelling hebben voor de mijn.

avatar van Brix
Een van de vreemdste 'westerns' die ik ooit heb gezien.
Het oorspronkelijke verhaal is van de beroemdste western schrijver ooit: Zane Grey.
Maar het script voor deze film lijkt eerder geschreven door Agatha Christie.
Goed, er komen een paar paarden voor in het verhaal, en de setting is het Amerikaanse westen.
Maar het geheel speelt zich voor 95 procent binnenshuis af...
Had overal kunnen plaatsvinden.
Een ' wie deed het'?- verhaal, met veel dialogen.
Valt er toch nog iets te genieten?
Ja, Randolph Scott in zijn jonge jaren, ziet er prachtig uit.
Steekt letterlijk met kop en schouders boven alle andere acteurs in deze film uit, een halve meter...
Ann Sheridan is een plaatje om te zien.
Beiden acteren goed.
Een aantal van de overige acteurs zijn de silent movie periode duidelijk nog niet ontstegen en acteren met overdreven mimiek.
Het leukst van de hele film is echter Charles 'Chic'Sale, als 'old timer deputy 'Tex' Murdock, moest ik erg om lachen.
De combinatie Scott-Sale werkt prima.
Ik had beiden graag vaker samen gezien in(echte)westerns.
De Lion's Gate dvd is verrassend goed van beeld en geluidskwaliteit.
Jammer dat de film niet even goed is.

De omschrijving van het filmverhaal is overigens niet helemaal juist.
Er is geen sprake van een 'team'van mijnwerkers en ingenieurs dat gaat samenwerken om moorden op te lossen.
Alleen Larry Sutton (Scott) en 'Tex' Murdockde (Sale) doen dat samen.

Bij tijd en wijle heerlijk knullig geacteerd. Soms heeft dat ook zo zijn charme, zo ook hier.
Diegenen die een ouwe gouwe western verwachten, komen van een koude kermis thuis. Dit is een mysterie-verhaal met een luchtige inbreng van Charles 'Chic' Sale (erg grappig).
Leuke sfeer door de hele film heen.
Ik wil geen honderden van dit soort films zien, maar één als deze op zijn tijd is een prima tijdverdrijf.