The Hunting Party (1971)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Western

geregisseerd door Don Medford
met Gene Hackman, Oliver Reed en Candice Bergen

Terwijl een steenrijke rancher op jacht is, wordt zijn vrouw, die per ongeluk voor een lerares wordt aangezien, door een bende ontvoerd en verkracht. Zodra de rancher merkt dat zijn vrouw weg is, gaat hij achter de gangsters aan en maakt ze één voor één af.

avatar van Dogie_Hogan
Hoe is deze Western?

avatar van Brix
Een vreemde western, met wrange nasmaak .

Heeft veel weg van een 'kleiduiven'-schietwedstrijd, maar dan met mensen als doelwit.
Ik heb ook moeite met Oliver Reed in een western rol.

Het is geen leuke familie-western in ieder geval. Vrij hard, bloederig en een held ontbreekt.
Hackman is uitermate geschikt om de rol van "rücksichtlose" en sadistische wreker op zich te nemen. Met die kop en zijn rollen krijg je bijna altijd meer sympathie voor de tegenpartij. Alhoewel dat ook geen lekker ventje is.
Ik heb me wel vermaakt met deze film.

avatar van 3din
Voor een film van 71 is het een vrij harde film, heeft me zeker geboeid.

avatar van dutchtuga
Middelmatige western die vooral in het eerste deel verre van overtuigt en in het tweede deel een opleving krijgt wanneer de jacht zich serieus inzet. Hackman zet een prima rol neer, maar Reed is vooral misplaatst in zijn rol van tuig met goede bedoelingen. Het drama weet geen seconde te overtuigen en dat komt vooral door het chronische gebrek aan chemie tussen Reed en Bergen. Boven dit alles bevat The Hunting Party ook nog eens een van de meest misplaatste scènes die ik ooit he gezien, namelijk de scène met de perziken. Curieus, maar bovenal matig werkje. Leuk om nog eens werk te horen van composer Riz, Cannibal Holocaust, Ortolani.

avatar van wendyvortex
Amerikanen op de spaghetti-toer en het zal aan de hoeveelheid Italo-trash die je kan verdragen liggen of je dat een goede of slechte zaak vindt.
Persoonlijk ben ik wel van de Euro-trash en dat de United Artists hier hun best zoveel mogelijk aansluiting te vinden bij de betere pulp is een prima zaak wat mij betreft.
Toegeven de romance tussen Reed en Bergen is misschien wat hard-to-believe, maar de briljante vondst - tuig opgejaagd door Hackman cs die in het bezit zijn van lange-afstands-geweren en vanuit relatief comfortabele positie kunnen schieten op hun prooi - is een geweldig uitgangspunt.
Mooi gefilmd ook (al is in de scene op de open treinwagon wel overduidelijk een blue screen te zien).

avatar van mr rumson
The hunting party
Aardige 70’s western die mij best wel wist te vermaken .
Je zou zeggen dat het een standaard western verhaal is waar de een jacht maakt op de ander maar door toevoeging van een telescoop geweer waarmee je je tegenstander tot 800 meter kunt uitschakelen maakt dit net wat anders dan de andere westerns .
De bloederige actiescènes in deze film lijken veel op die van The Wild Bunch, waardoor dit toch wel een zeer gewelddadige film is.
Al haalt deze film bij langen na niet het niveau van The Wild Bunch.
Naast het prijsschieten op Frank Calder en zijn bende zit er in de hele film toch wel een dreigende sfeer, zoals bendeleden die het niet eens zijn met de leider.
De Britse acteur Reed lijkt op het eerste gezicht misschien een vreemde keuze om in een western te acteren maar hij heeft geen brits accent en hij speelde zijn rol als stoere bendeleider die toch ook wel wat gevoelige trekjes heeft naar behoren. Hackman komt echter het beste uit de verf als een vastberaden sadist die niet rust voordat hij iedereen van de bende om zeep heeft geholpen .
Deze western die in Spanje is opgenomen is een aardig tussendoortje als je verwachtingen niet te hoog zijn .

avatar van The One Ring
The Hunting Party is typisch een film die voortgekomen is uit het succes van The Wild Bunch. Dat betekend een gewelddadige, cynische visie op de western met nadruk op veel bloed en een bijna nihilistische filosofie op de achtergrond. Helaas is dit bijna een totale mislukking, vooral omdat Medford gewoon veel te hard probeert om er iets gruwelijks van te maken en daarbij compleet de inhoud uit het oog lijkt te verliezen.

Het is in ieder geval een vrij lompe film, waarin de impact van de schoten vaak met maximaal effect worden neergeschoten. De groep waarmee Reed reist lijkt op magische wijze telkens na een schietpartij weer aangevuld te worden, waardoor het aantal lichamen zich met gemak kan opstapelen. Voor wie dat niet genoeg is zit er ook extra veel geweld in richting het vrouwelijk hoofdfiguur gespeeld door Candice Bergen. Ze wordt vele malen seksueel belaagd, ze wordt geslagen, van een rijdende wagen afgegooid en van een paard getackeld. Meestal door de man waarop ze verliefd wordt, natuurlijk, want dit is zo'n soort film. Blijf niet in de illusie hangen dat de jaren '70 alleen een toonbeeld waren van intelligente cinema. Uiteraard wordt Bergen uiteindelijk in de buik geschoten, dat kan er nog wel bij.

Het probleem dat ik hier mee heb is niet zozeer het geweld, maar het totale gebrek aan context of uitdieping hier. Bergen wordt gekidnapt door een bandiet omdat hij wil leren lezen. Oké, maar waarom dan zo'n enorme groep meebrengen? Ik dacht dat hij hen hun nodig had omdat zijn boekje belangrijke informatie bezat, of zo, maar nee. Hij wil gewoon leren lezen om waarschijnlijk het roer om te kunnen gooien. Zodra hij daarmee het leven van zijn partners in gevaar brengt blijft hij echter stug volhouden dat de vrouw belangrijk is. Geen wonder dat de rest zich tegen hem keert. De groep zit echter alleen in het plot om neergeschoten te worden. Een andere reden om nog op te trekken met Reed hebben ze niet en hij lijkt hen ook niet nodig te hebben.

Voeg daaraan ook nog maar een zeer oppervlakkige schurk toe, die een simpele sadist blijkt te zijn. Hackman kan met al zijn talent niet veel invulling geven aan zo'n vlak personage. Het is niet eens een leuke schurk en zo saai als een sadist kan zijn. Hij wordt al snel geïntroduceerd als iemand die een Chinese prostituee wil martelen met kaarsen, want dit is zo'n soort film. Veel meer kun je niet verwachten.

Het zou allemaal wellicht verdraagbaar zijn geweest als dit gewoon gepresenteerd was als een b-film van maximaal anderhalf uur. Nu sleept het zich echter voort in een tergend traag tempo, dat door het gebrek aan karakteruitdieping, een enigszins dynamische situatie of op zijn minst een wat meer gedetailleerd plot een enorm lange zit wordt. Zelfs als een soort kat-en-muisspel werkt dit niet echt. Het is aanvankelijk wel spannend, maar het wordt nooit meer dan Hackman en crew die op Reed en crew schieten van een veilige afstand. Nooit, behalve de finale, waarin Hackman verschijnt in een luchtspiegeling die Reed en Bergen nadert. Erg mooi gedaan, maar zelfs zo iets maakt niet meteen de hele film goed.

Verder zijn trouwens de twee hoofdrollen nogal miscast. Zeker Bergen bedient zich erg van gezichten trekken en haar chemie met Reed is afwezig. Erg veel reden om dit aan te bevelen heb ik dan niet. Net acceptabel als een tussendoortje (hoewel te lang), maar zelfs dat alleen als je eerst honderden andere, betere westerns al gezien hebt.

Western met heel eenvoudig plot.
Niet erg bekommerd om uitdieping van karakters. Komt in het eerste stuk zelfs wat potsierlijk over maar maakt in het tweede gedeelte heel wat goed omwille van de actiescènes en de toch niet onbelangrijke cinematografische waarde.
Oliver Reed overtuigt het minst, Gene Hackman heeft het niet lastig in zijn rol en Candice Bergen past best als "stuk" zonder veel morele waarden.