Échec au Porteur (1958)

Frankrijk
Drama / Thriller

geregisseerd door Gilles Grangier
met Paul Meurisse, Jeanne Moreau en Serge Reggiani

Bastien, een drugssmokkelaar, zou zijn misdadige activiteiten willen opgeven voor een perfecte liefde met Jacqueline. Hij aanvaardt een laatste taak: tegen de belofte van een aanzienlijke som geld, moet hij de bende van de Armeniër Stan verraden ten voordele van Hans, die aan het hoofd staat van een concurrerende bende. Laatstgenoemde vervangt de drugs, die in een onschuldige voetbal verborgen zijn, door een bom die met een vertraging van tien uur zal ontploffen. Maar Bastien, die niet van de vervanging werd verwittigd, verwisselt per ongeluk de bal met deze van een stel spelende jongeren die hij op zijn pad tegenkomt. Wanneer Hans dit te weten komt is hij razend en beveelt hij één van zijn handlangers Bastien neer te schieten. Alvorens te sterven kan Bastien in het oor van een politieagent nog enkele woorden prevelen over de beschrijving van de jongen die de voetbal zou hebben meegenomen. Met de schaarse elementen start de commissaris een verwoede zoektocht naar de bom, waarbij het hele politiecorps van Parijs wordt gemobiliseerd.