Garringo (1969)

Spanje / Italië
Western

geregisseerd door Rafael Romero Marchent
met Antonio De Teffè, Peter Lee Lawrence en Solvi Stubing

Johnny ziet in zijn jeugd hoe zijn vader door soldaten wordt neergeschoten. Vele jaren later leert hij hoe hij met een revolver en een geweer moet omgaan, maar hij begint zijn kunsten steeds meer te misbruiken. In blinde wraak doodt hij, om het even, een legerambtenaar die hij ontmoet. De kolonel van het lokale garnizoen vraagt luitenant Garringo om de moordenaar op te sporen en er een einde aan te maken.

Een van de mindere spaghetti westerns van Anthony Steffen, toch een grote naam in dit genre. Ook de regisseur Rafael Romero Marchent heeft veel betere werkjes afgeleverd. Onlangs de film in een geremasterde versie gezien maar het werd er niet beter op.

avatar van thunderball
Deze een week geleden bekeken op een fantastische Duitse blu ray in het Engels.

Goede, sfeervolle Spaghetti western met het sterrenduo Steffen-Lawrence in hoofdrol, waarbij vooral rol van Lawrence indruk maakt als inmiddels volwassen geworden jonge man, die uitgegroeid is tot killer/scherpschutter en die wraak neemt op iedere soldaat, die hij tegen komt, vanwege jeugdtrauma, waarbij hij zijn vader zag worden vermoord door militairen. Anthony Steffen (ofwel Antonio De Teffè) is de man die hem moet stoppen en is zoals gewoonlijk ultra cool als pistolero.

Rol Lawrence zag ik ook ergens omschreven worden als eerste seriemoordenaar in een Spaghetti western, maar dat lijkt me ietwat overdreven, daar in iedere film in dit genre drie kwart van de personen, die er in voor komen, mensen bij bosjes afknallen en die als zodanig ook omschreven zouden kunnen worden, inclusief de good guys!

Film is behoorlijk goed en heeft tevens een interessante rol voor bijrol acteur José Bódalof, die meestal in dit soort films de rol vertolkt van Mexicaanse bandiet, of leider boevenbende, maar dit maal speelt hij rol van pleegvader van Lawrence en is tevens sheriff, die zo in twee strijd komt te staan met de vraag: zijn pleegzoon koste wat het kost beschermen, of hem oppakken voor de moorden die hij heeft begaan. Hij weet deze rol opvallend ontroerend en klein te brengen, zonder zijn overbekende geschmier.

Enig wat tegenvalt is dat het nooit tot een echte eindconfrontatie komt tussen Steffen en Lawrence, waar je toch feitelijk de hele film op zit te wachten. Beetje zonde.

Een dikke zeven, ofwel 3,5 ster.