• 10.595 nieuwsartikelen

Geregisseerd door: Kirk Douglas

Met onder meer: Kirk Douglas, Bruce Dern en Bo Hopkins

Gesproken taal: Engels

Plot Posse

""Posse" begins like most Westerns. It ends like none of them. It will knock you off your horse."

Een US Marshall gebruikt de jacht op een bankrover om zijn politieke campagne een oppepper te geven. De bandiet is hem echter te slim af en gijzelt hem. De posse mag hem terughebben in ruil voor de buit. De enige manier waarop de sterke arm van de wet zo snel aan geld kan komen is het beroven van de plaatselijke bank.

avatar van Barfly

Barfly

Goede rol van Kirk Douglas. Redelijk standaardverhaal (arm der wet achtervolgt boefje) met verrassend einde. Zo'n type einde zouden er meer van moeten zijn.

avatar van Jan met de pet

Jan met de pet

Klopt het einde was verrassend, verder aardige western niet meer en niet minder: 3,0

avatar van Brix

Brix

• 19233 berichten

Persoonlijk vind ik dit eigenlijk niet zo'n 'gewone' western.

Het thema 'Marshal versus outlaw' is niet de hoofdzaak.

De politieke ambities, en de manier waarop de geslepen Marshal die probeert waar te maken, waarbij hij nietsontziend te werk gaat, staan voorop.

Dat de burgerbevolking, die aanvankelijk een rad voor ogen gedraaid krijgt, en de marshal al als senator ziet, daaronder ook te lijden heeft blijkt al ras.

Alleen de uitgever van de plaatselijk krant lijkt al vroegtijdig door te hebben dat Nightingale niet is wat hij voorgeeft te zijn.

Douglas, die ook de regie in handen had van deze ongebruikelijke western, is geweldig als de op macht beluste Marshal Nightingale.

Wat een uitstraling had die man toch!

De film is meteen ook een aanklacht tegen politieke machthebbers.

Bruce Dern is de niet alledaagse bandiet Jack Strawhorn.

Met zijn vreemde stem, en rat-achtige uiterlijk, en een flinke dosis acteertalent wist hij mij heel de film lang te boeien.

Ook goede acteerprestaties van acteurs in de bijrollen

Bo Hopkins wil ik daarvan beslist noemen.

Volop plotwendingen zitten er ook in de film.

En het einde is nog het meest ongebruikelijke van al.

Prima vondst!

De muziek van Maurice Jarre is ook niet van het doorsnee type.

Bizar zelfs op sommige momenten.

Het enige dat mij tegen de borst stuit is de manier waarop er met de paarden werd omgegaan in de treinscènes.

Dat ziet er wel spectaculair uit, maar daar zullen de dieren geen boodschap aan gehad hebben.

Voor mij 3,5* (met een lichte neiging naar de 4*)

avatar van louie

louie

idd een goede western met kirk Douglas. Voor het eerst ooit gezien op ja, duitsland weer, met een verrassend einde. Ik hou daar wel van. Zijn tegenspeler Bruce Dern kwam me bekend voor als "the bad guy" in Hang 'em High met Clint Eastwood.

avatar van klara

klara

• 20367 stemmen

Ofschoon de film harde scenes kent heeft hij ook een zekere luchtigheid of is hij zelfs welhaast van

een parodisch gehalte. Een verraderlijke, aparte western waarbij meerdere scenes fraai en vakkundig in beeld gebracht. Kirk Douglas die ook de film regisseerde, speelt als vertrouwd prima, en Bruce Dern

maakt indruk met aanstekelijk, smeuiig acteerwerk. Ik zat lange tijd op een 3.5 waardering, maar met

het verrassende slot als kers op de taart, wordt 't voor mij toch een 4.0 waardering.

scorsese

Goeie film waarin een aankomende senator een beruchte crimineel weet op te pakken. Afgezien van de politieke laag is dit een vrij standaard western verhaaltje over goed vs kwaad. Wel onderhoudend en goed stuntwerk tijdens een paar prima actie-scenes. Qua acteerwerk zijn het vooral de momenten tussen Kirk Douglas en Bruce Dern die het hem doen. Tweede en laatste regieklus van de inmiddels 102-jarige Kirk Douglas.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Dat einde had ik niet zien aankomen. Sterk gevonden. Posse is dan ook een heel ongewone western en dat is zonder meer een verademing. Eén van de twee enige films die Douglas zelf regisseerde in zijn lange filmcarrière. In het begin denk je naar een cliché western te kijken. Naargelang de film vordert gaat het verrassend genoeg een heel andere kant op dan je verwacht. Het rollenpatroon van de klassieke western wordt zelfs helemaal ondersteboven gehaald. Bruce Dern zet een heerlijke boef neer en ook Douglas als ijdele US Marshal met politieke ambities weet alweer te overtuigen. De film vergeet ook zeker niet om enkele memorabele scènes op te voeren, zoals de brandende trein. Deze film was voor mij een ontdekking.