Watchmen (2009)
Genre: Fantasy / Thriller
Speelduur: 162 minuten / 186 minuten (director's cut) / 215 minuten (ultimate cut)
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Zack Snyder
Met onder meer: Billy Crudup, Jackie Earle Haley en Patrick Wilson
IMDb beoordeling:
7,6 (608.000)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 5 maart 2009
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Watchmen
"Justice is coming to all of us. No matter what we do."
In een alternatief 1985 zijn superhelden in de ban gedaan door de Amerikaanse federale overheid. Waar voorheen superhelden tot het algemene Amerikaanse straatbeeld behoorden, heeft de overheid het superheldenbestaan illegaal verklaard. Wanneer één van zijn oud- collega's in deze onrustige dagen van de Koude Oorlog wordt vermoord, start de gemaskerde burgerwacht Rorschach een onderzoek. Langzaam maar zeker brengt dit een duister complot aan het licht.
Externe links
Acteurs en actrices
Laurie Jupiter / Silk Spectre II
Dan Dreiberg / Nite Owl II
Jon Osterman / Dr. Manhattan
Adrian Veidt / Ozymandias
Walter Kovacs / Rorschach
Edward Blake / The Comedian
Sally Jupiter / Silk Spectre
Janey Slater
Edgar Jacobi / Moloch the Mystic
Hollis Mason / Nite Owl
Video's en trailers
Reviews & comments
alcapachino
-
- 293 berichten
- 108 stemmen
hmm beetje een dubbel gevoel hou heel erg van x-men achtige films maar vond deze wel heel vergezocht.
Ten eerste zijn die watchmen wel erg uber sterk ? Terwijl ze niet eens gemuteerd zijn ofzo ,
De scenes met de welbekende blauwe man vond ik ook wel erg over de top.
+
Geweldig camera werk
Goede special effects!
Interesant verhaal Rorsnatch
-
zoals vele zeggen Traaaaaaaaage vorderingen eerste uur
Slechte muziek 99 lufballons WTF :S
Iets te vergezocht
de blauwe reus was wel DE ANTI CLIMAX
roc12345
-
- 185 berichten
- 52 stemmen
slechte pornofilm schande 18+ echt onrealistisch waarom schetsen dr manathan als god schande godslastering
Tonypulp
-
- 21231 berichten
- 4608 stemmen
slechte pornofilm schande 18+ echt onrealistisch waarom schetsen dr manathan als god schande godslastering

Kan iemand dit ontcijferen voor me
Theunissen
-
- 12273 berichten
- 5515 stemmen
Op aanbeveling van "Onderhond" gekeken en ik moet zeggen dat het gewoon een schitterende en unieke film was. Deze film is totaal niet te vergeleken met de meeste flut superhelden films. Een vervolg maken op dit deel lijkt me ook niet echt mogelijk.
Deze film begon al zeer goed met de inleiding (ik weet nu tenminste wie John F. Kennedy vermoorde
) wat zeer mooi in elkaar zat. Ook de vele verschillende figuren in deze film vond ik zeer goed met name Jackie Earle Haley (Rorschach) en Jeffrey Dean Morgan (The Comedian). De laatste komt niet zo heel veel voor in de film maar als hij in beeld komt is het gelijk prijs (humor en zeer grof), schitterend gespeeld. Het verhaal vond ik goed (veel beter dan de meeste superhelden films), de actie was meer dan goed (er zat ook behoorlijk veel grof geweld in) en de beelden waren vaak schitterend. De muziek was soms wat raar gekozen (zoals Nena ?) maar er zaten ook een paar schitterende stukken tussen (o.a. Simon & Garfunkel). Verder bevatte de film ook humor en was er zelfs soms bloot in te zien
Het einde was trouwens zeer sterk.
De film duurt overigens best lang maar weet wel te boeien van de eerste tot de laatste minuut. Dit is gewoon 160 minuten top entertainment van Zack Snyder. 300 vond ik overigens ook al een zeer goede film van hem.
killerfreak
-
- 846 berichten
- 1066 stemmen
hoewel de film geweldig oogt, ben ik toch niet echt overtuigd geworden. Ok, de actie (en sex
) scènes zijn schitterend in beeld gezet, maar k vond het vaak toch een beetje slaapverwekkend, vnl door die dr manhattan. Rorschach kan dan weer wel op mijn sympathie rekenen, net als the comedian. De rest vond ik iets minder acteren.
Spanning keerde gelukkig op tijd terug om er een boeiend slot van te maken, maar toch blijf ik niet met een wow-gevoel achter. Helaas, een 3* wat mij betreft
Rbagio
-
- 8 berichten
- 45 stemmen
Zonder verwachtingen naar deze film gegaan. Vond het werkelijkwaar een geweldige film. De muziek keuze was briljant. Rosrarch was ook een super character.
Vond de actie die erin zat goed verfilmd. Ook een film met een einde wat ik dus echt niet had verwacht.
Steengoed en voor mij de verrassing van de laatste jaren.
Revolt
-
- 1385 berichten
- 374 stemmen
Ik denk eerder dat hij gewoon nog steeds onder de indruk is van de blauwe penis
Tonypulp
-
- 21231 berichten
- 4608 stemmen
Dan is het goed
eppy
-
- 486 berichten
- 432 stemmen
weer een geslaagde comic verfilming van zack snyder, ook al was ie aangepast voor het grote publiek, ik als doorgewinterde comic verzamelaar had er vrede mee, niet gelijk na het kijken maar na het nog eens lezen van de 6 delen (nederlandse versie) had ik wel door dat de gehele versie te langdradig zou zijn en niet gesnapt zou worden door de grote menigte.
ook al heb je nu mensen die nog zeuren over de lengte van de film, ik denk (want bij ons zat er ook geen pauze tussen) dat deze gewoon hun peuk miste en meer niet. plus als je weet (ik moest extra bijbetalen vanwegen de lengte van de film) dat de film lang duurt en niet van langdradige films houd kies dan een andere film en als het allemaal te ingewikkeld voor je was, uwe boll maakt nog steeds films voor jullie.
hij kon gewoon niet korter, korter zou gewoon heiligschennis zijn en meer niet....
kan haast niet wachten op de DVD versie....
NERD
-
- 1720 berichten
- 1432 stemmen
hij kon gewoon niet korter, korter zou gewoon heiligschennis zijn en meer niet....
kan haast niet wachten op de DVD versie....
Ik had het verhaal graag verspreid gezien over meerdere films. Ik ken de comic niet, maar had deze ene film zeker niet korter willen zien. En toch vond ik deze film te lang omdat er simpelweg zoveel naar de kijker gegooit wordt.
Vandaar dat volgens mij Watchmen veel meer geschikt zou zijn (geweest) voor een serie films dan bijvoorbeeld Spiderman (of ja, zelfs Batman), wat een redelijk recht-toe-recht-aan verhaal is waar alleen iedere keer een andere badguy naar voren komt. Zeker in vergelijking wat ik van het verhaal van de Watchmen ervaren heb.
bisse
-
- 646 berichten
- 444 stemmen
Ik kon niet meer slapen van die gore blauwe lul de hele tijd in beeld!
OlafK
-
- 955 berichten
- 1818 stemmen
Nadat ik de vorige grote comicverfilming en blockbuster The Dark Knight al gigantisch overschat en eigenlijk gewoon niet goed vond, was ik enigszins huiverig voor Watchmen. Mijn verwachtingen bleken dan ook niet geheel ongegrond.
Het grootste heikel punt is dat Snyder met The Watchmen geen keuze durft te maken. Er is door de hele film heen een voortdurende discrepantie tussen agressief, luchtig entertainment en een serieuze boodschap omtrent de wereldproblematiek. Soms lukt het om perfect op dat randje te balanceren, hier werkt het voor geen meter. Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik de 'graphic novel' niet gelezen heb, dus niet weet hoe men in dat medium met deze tegenstellingen is omgegaan. Ik beoordeel daarom puur en alleen de film en neem niet mee hoe de 'graphic novel' eruit heeft gezien.
Een ander minpunt vond ik de special effects. Hoe krijg je het voor elkaar om twee uitersten zo in 1 film te proppen? Dan had je net genoten van een geweldig geschoten vechtscène om vervolgens, en dan dus vooral grafisch gezien, verder te gaan met een enorm teleurstellende scène. Zo waren de scènes op Mars werkelijk waar om te huilen, zo nep.
Ook kwam het personage 'Dr. Manhattan' niet volledig uit de verf. In een film van dik 2,5 uur had ik gehoopt op iets meer diepgang in zijn personage. Nu moet je als kijker maar voor lief aannemen dat hij nogal radicale keuzes maakt. Later in de film wordt wel nog uiteengezet hoe hij van gewoon mens tot een niet-menselijk wezen met Goddelijke krachten is getransformeerd, maar dat doet niet af aan het feit dat zijn nogal radicale overtuigingen nergens echt uitgelegd worden. En dat terwijl dit wel vrij essentieel is, vooral met het einde in je achterhoofd.
Daarnaast kende de film een zeer knullige einde (de Amerikanen wilden volgens mij toch nog even iets te weten komen over de relatie tussen moeder 'Silk Spectre' en dochter 'Silk Spectre II'). Ook de muziek kwam niet altijd even goed uit de verf. Ik vind wel dat het had gekund overigens maar, en daarmee verwijs ik tevens naar mijn beginpunt, er wordt weer geen duidelijke keuze gemaakt. Opeens knalde Nena's '99 Luftballon' door de speakers... dat is nogal schrikken! Ook de keuze voor Jimi Hendrix vond ik een verkeerde. Wat dan wél weer werkte, althans dat vond ik, waren de nummers van Simon & Garfunkel en ook de geweldige openingsscène met een nummer van Bob Dylan.
De film kende echter ook nog een aantal positieve punten. Zo waren de vechtscènes gaaf in beeld gebracht en vond ik de acteerprestaties dik in orde. Snyder toont lef door voor minder bekende namen te kiezen. Dat vond ik een gedurfde keuze, die in The Watchmen prima uitpakt. Daarnaast kent de film ook erg goede scènes (bijv. de openingsscène en ook de sexscène).
Daarnaast kan ik me niet vinden in de kritiek dat de film meerdere kijkbeurten nodig heeft om begrepen te worden. Ik vond het allemaal goed te volgen en had nergens het gevoel dat ik iets essentieels gemist had.
Conclusie: Snyder heeft geen echte keuze durven te maken. De film hikt daardoor te veel op twee gedachten en dat heb ik als zeer storend ervaren. Wel vond ik The Watchmen beduidend beter dan TDK. Ben nog een beetje aan het twijfel met het aantal sterren (2,5/3,0?) maar ik ga voorlopig voor de volgende score: 2,5*.
Ant
-
- 242 berichten
- 384 stemmen
Over die blauwe penis. In de comic serie is die echt klein, maar in de film moet die opeens oversized zijn. Dat was het eerste dat ik met me neef deed na de film te hebben geziern. Echt grappig nen ja dat moeten mannen altijd even checken. Waarom weet ik niet.
AHWA
-
- 16922 berichten
- 1293 stemmen
Van tevoren wist ik niets af van Watchmen, dus ik ben er met een frisse kijk voor gaan zitten. Wat een schitterende film. Dit had ik niet verwacht. Ik had een meer standaard superheldenfilm verwacht, maar dat was dit allerminst. Het sterkste aan de film is de setting en het verhaal. Door de prachtige optiteling?aantiteling? opening credits zit je meteen helemaal in de sfeer, en in het verhaal, en je waant je weer in de jaren '80.
De gevechtsscenes zijn lekker rauw, en lijken op het vorige werk van Snyder, lekker bruut en mooi in beeld gebracht. Het nadeel aan 300 was het gebrek aan verhaal, vond ik, maar dat maakt Snyder hier ruimschoots goed. Alle personages krijgen een goede introductie.
Er is hier al veel gezegd over de muziek, maar ik vind bekende nummers in een film altijd wel leuk, dus Bob Dylan, Nena, Simon & Garfunkel, Leonard Cohen en consorten, gingen er bij mij zeker in.
De film duurt lang, maar blijft boeien tot het einde. Ik stoorde me zelfs niet eens zo heel erg aan het gezever van dr. Manhattan, zijn scenes waren de minste, tenminste als hij in gesprek was. Zijn actiescenes waren wel weer cool.
Een sterke film die zeker nog een herziening krijgt. Zeker door die vette gevangenisscenes.
Voorlopig net een 4.5*
Co Jackso
-
- 21924 berichten
- 2791 stemmen
Het grootste heikel punt is dat Snyder met The Watchmen geen keuze durft te maken. Er is door de hele film heen een voortdurende discrepantie tussen agressief, luchtig entertainment en een serieuze boodschap omtrent de wereldproblematiek.
Zeer goede recensie Olaf. Daarnaast ben ik het ook helemaal met je eens. Zowel over de negatieve als over de positieve punten.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Ben het totaal niet eens met dat stukje. Is in de GN niet anders dus waarom Snyder dat verwijt nou krijgt
.
bisse
-
- 646 berichten
- 444 stemmen
Over het algemeen vond ik het een goede veelzijdige film die ik zeker nog eens zal kijken. Ik vond wel dat de dreiging van de koude oorlog erg onderbelicht werd en dat dit de verhaallijn en ontknoping geen goed doet. Nightowl vond ik daarnaast een zwak en weinig aantrekkelijk karakter in de film. Moeilijk te zeggen of dit nu aan de acteur lag of aan het script, ik denk beide. kan iemand me vertellen of dit karakkter in de strip veel cooler is dan in de film?
OlafK
-
- 955 berichten
- 1818 stemmen
Ben het totaal niet eens met dat stukje. Is in de GN niet anders dus waarom Snyder dat verwijt nou krijgt
.
Ik schreef eerder al het volgende stuk: Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik de 'graphic novel' niet gelezen heb, dus niet weet hoe men in dat medium met deze tegenstellingen is omgegaan. Ik beoordeel daarom puur en alleen de film en neem niet mee hoe de 'graphic novel' eruit heeft gezien.
Als t daadwerkelijk zo is dat de film de 'graphic novel' precies volgt, dan is dat voor de liefhebbers van de GN natuurlijk geweldig. Als neutrale filmkijker vond ik het echter storend. Waarschijnlijk is de GN dan ook niet mijn ding
!
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Het is een letterlijke conversie. Als neutrale filmkijker kan ik goed begrijpen dat deze film vaak niet goed 'valt', of zoals je zelf zegt storend. Voor derest kan ik me prima vinden in je recensie hoor
.
-Revelation-
-
- 25 berichten
- 160 stemmen
Het is een letterlijke conversie. Als neutrale filmkijker kan ik goed begrijpen dat deze film vaak niet goed 'valt', of zoals je zelf zegt storend. Voor derest kan ik me prima vinden in je recensie hoor
.
Waarschijnlijk daarom dat ik het niet zo'n goede film vond ^^
Mr_White
-
- 2067 berichten
- 0 stemmen
Over het algemeen vond ik het een goede veelzijdige film die ik zeker nog eens zal kijken. Ik vond wel dat de dreiging van de koude oorlog erg onderbelicht werd en dat dit de verhaallijn en ontknoping geen goed doet. Nightowl vond ik daarnaast een zwak en weinig aantrekkelijk karakter in de film. Moeilijk te zeggen of dit nu aan de acteur lag of aan het script, ik denk beide. kan iemand me vertellen of dit karakkter in de strip veel cooler is dan in de film?
Nite Owl is bedoeld als een sukkeltje die niet veel voorstelt (tenzij hij zijn pak aan heeft natuurlijk).
Shibbstarr
-
- 19 berichten
- 88 stemmen
Kom net terug van de bioscoop en wist niet veel over het hele 'Watchmen' idee. Ik snapte er echt niks van , al vanaf het begin vond ik het heel vaag. Dr. Manhattan's penis hoefde ook weer niet zichtbaar te zijn. De film duurde denk ik bijna zo een 3 uur en koste voor mij 10,50.
Waste of money & time 
NERD
-
- 1720 berichten
- 1432 stemmen
Ben het totaal niet eens met dat stukje. Is in de GN niet anders dus waarom Snyder dat verwijt nou krijgt
.
Ik kan er wel in komen dat Snyder dat verwijt krijgt van mensen die de comic/graphic novel (whatever) niet gelezen hebben. Uiteindelijk is hij degene die de keuze heeft gemaakt om dat zo uit het boekje over te nemen.
Bij mij was deze twijfeling in stijl niet op gevallen, maar het zou goed kunnen dat bij mensen waar dit wel stoorde de GN hetzelfde verwijt krijgt. Tenzij het op een medium als een GN wel werkt en in een film van 2,5 uur niet...
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Ik kan er wel in komen dat Snyder dat verwijt krijgt van mensen die de comic/graphic novel (whatever) niet gelezen hebben. Uiteindelijk is hij degene die de keuze heeft gemaakt om dat zo uit het boekje over te nemen.
Ik ben er sowieso niet voor om dingen te roepen zonder enige vorm van informatieverschaffing.
Bij mij was deze twijfeling in stijl niet op gevallen, maar het zou goed kunnen dat bij mensen waar dit wel stoorde de GN hetzelfde verwijt krijgt. Tenzij het op een medium als een GN wel werkt en in een film van 2,5 uur niet...
Dan heb je het over vorm, het verwijt waar ik op reageerdeg ing over inhoud.
Gerelateerd nieuws

Duistere superheldenfilm 'Watchmen' van regisseur Zack Snyder vanavond te zien op televisie

HBO Max voegt op 1 juni onder andere deze vijf topfilms toe aan het aanbod
Bekijk ook

Lock, Stock and Two Smoking Barrels
Komedie / Misdaad, 1998
847 reacties

Warrior
Drama / Sport, 2011
847 reacties

Efter Brylluppet
Drama, 2006
235 reacties

Sin City
Actie / Misdaad, 2005
2.315 reacties

The Dark Knight Rises
Actie / Misdaad, 2012
3.380 reacties

V for Vendetta
Thriller / Actie, 2005
1.155 reacties
Gerelateerde tags
nuclear warpresident van de verenigde statendc comicsgeheime identiteitmass murdersovjet unievertellingretirementgebaseerd op stripsamenzweringanimated scenedoomsdaymasked vigilantedoomsday clockred squaredeath of superhero jaren 80dc extended universe (dceu)
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









