Le Voyou (1970)

Frankrijk / Italië
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Claude Lelouch
met Jean-Louis Trintignant, Danièle Delorme en Charles Gérard

Een gangster heeft een ingenieuze kidnapping tot een goed einde gebracht, maar wordt door één van zijn handlangers verraden. Na vijf jaar ontsnapt hij uit de gevangenis.

avatar van boerenpummel
Niemand deze gezien? Is wel op R-1 beschikbaar.

Geweldige charmante schelmenfilm. Aanrader.

Een misdaad-thriller ?
Het is een komedie anders begrijpt ge Lelouch niet die met zijn speelse camera en verhaaltrant zorgt voor 2 uur ontspanning, op een enige wijze, weg van zijn romantische kaskrakers "Un Homme et une Femme" en "Vivre pour vivre" maar duidelijk herkenbaar.
Jean-Louis Trintignant is zijn,geliefkoosde - en schitterende - acteur in dit filmpje, weliswaar wat commercieel,natuurlijk, maar zonder sensatie en sex, en intelligent opgebouwd en zeer genietbaar.
Voor mij een prettig weerzien van deze cineast.

Op een enkele grappige scene na ("merci Simca!"), toch voornamelijk vrij saaie film. Trintignant is op zich wel in orde als coole crimineel, maar door net iets te veel flauwe grappen houdt ook hij niet echt stand.

Het ziet er ook allemaal zo vlak en statisch uit. Zelfs de op zich leuke openingsscene is weinig fantasievol gefilmd. Regie en camerawerk geven ook weinig reden tot enthousiasme.

Prachtige film! Merci Simca is in mijn geheugen gegrift! Kom ik nooit meer van af! En dat is prima!