• 8.227.491 stemmen

Alternatieve titels: The Crook / Simon the Swiss

Oorsprong: Frankrijk / Italië

Geregisseerd door: Claude Lelouch

Met onder meer: Jean-Louis Trintignant, Danièle Delorme en Charles Gérard

IMDb beoordeling: 7,0 (840)

Oorspronkelijke taal: Frans

Over Le Voyou

Een gangster heeft een ingenieuze kidnapping tot een goed einde gebracht, maar wordt door één van zijn handlangers verraden. Na vijf jaar ontsnapt hij uit de gevangenis.

imageimage

avatar van boerenpummel

boerenpummel

Niemand deze gezien? Is wel op R-1 beschikbaar.

avatar van Wouter

Wouter

Geweldige charmante schelmenfilm. Aanrader.

avatar van Movsin

Movsin

Een misdaad-thriller ?

Het is een komedie anders begrijpt ge Lelouch niet die met zijn speelse camera en verhaaltrant zorgt voor 2 uur ontspanning, op een enige wijze, weg van zijn romantische kaskrakers "Un Homme et une Femme" en "Vivre pour vivre" maar duidelijk herkenbaar.

Jean-Louis Trintignant is zijn,geliefkoosde - en schitterende - acteur in dit filmpje, weliswaar wat commercieel,natuurlijk, maar zonder sensatie en sex, en intelligent opgebouwd en zeer genietbaar.

Voor mij een prettig weerzien van deze cineast.

Op een enkele grappige scene na ("merci Simca!"), toch voornamelijk vrij saaie film. Trintignant is op zich wel in orde als coole crimineel, maar door net iets te veel flauwe grappen houdt ook hij niet echt stand.

Het ziet er ook allemaal zo vlak en statisch uit. Zelfs de op zich leuke openingsscene is weinig fantasievol gefilmd. Regie en camerawerk geven ook weinig reden tot enthousiasme.

avatar van toppoptv

toppoptv

Prachtige film! Merci Simca is in mijn geheugen gegrift! Kom ik nooit meer van af! En dat is prima!