• 8.295.950 stemmen

Alternatieve titels: To Die of Love / Morire d'Amore

Oorsprong: Italië / Frankrijk

Geregisseerd door: André Cayatte

Met onder meer: Annie Girardot, Bruno Pradal en François Simon

IMDb beoordeling: 7,1 (494)

Oorspronkelijke taal: Frans

Plot Mourir d'Aimer

Een jonge lerares aan een lyceum en een vroegrijpe zeventienjarige leerling worden verliefd op elkaar. De ouders van de jongen laten haar arresteren wegens het verleiden van een minderjarige. Vervolgens laten ze hem opnemen in een psychiatrische instelling.

imageimageimageimage

avatar van Mac Hammer Fan

Mac Hammer Fan

Psychologisch drama naar de ophefmakende Gabrielle Russier-affaire. Annie Girardot werd geprezen voor haar vertolking. De muziek is van Charles Aznavour. "Mourir d'Aimer" kreeg destijds een Golden Globe Nominatie voor de Beste Buitenlandse film. Lang geleden heb ik de film eens gezien maar hij maakte toen op mij persoonlijk geen grootse indruk.

avatar van j.cruchten

j.cruchten

Op mij heeft deze film dus wel indruk gemaakt. Vandaar dat ik er ook alles aan doe om deze film in mijn bezit te krijgen. Het is me nog niet gelukt.

avatar van Movsin

Movsin

Een kolfje naar de hand van André Cayatte, zelf gewezen advokaat, om van dergelijke feiten, geïnspireerd op een gelijkaardig waar gebeurd voorval, een film te maken. Het valt dan ook niet te verwonderen dat de film zich nagenoeg uitsluitend toespitst op de dramatische gevolgen voor de geliefden en niet op de beschrijving of details van hun relatie. In dit opzicht is het de verdienste van Cayatte geen sensatie te zoeken (wat gemakkelijk had gekund) en aldus discreet te blijven, wat hem niet heeft verhinderd scherp uit te halen naar de bestaande wetgeving die het allemaal toeliet.

Annie Girardot, geknipt voor dergelijke rol, zet één van haar beste prestaties neer.

Zag de film vele jaren geleden en al zijn ondertussen zeden, gebruiken en hopelijk wetten fel veranderd, het blijft een interessante en bezienswaardige film.

BBarbie

Psychologisch drama over de gedoemde liefde tussen een lerares en een van haar leerlingen, geïnspireerd door ware gebeurtenissen. Jammer dat de titel in feite een grote spoiler is. Enig lichtpuntje in deze sombere film is de solidariteit van de medeleerlingen, maar ook dat kan niet verhinderen dat de film in zijn geheel tamelijk deprimerend is.

Uitstekende rol van Annie Girardot, bovendien een mooie titelchanson van Charles Aznavour.