• 8.671.385 stemmen

Alternatieve titels: To Die of Love / Morire d'Amore

Oorsprong: Italië / Frankrijk

Geregisseerd door: André Cayatte

Met onder meer: Annie Girardot, Bruno Pradal en François Simon

IMDb beoordeling: 7,0 (549)

Oorspronkelijke taal: Frans

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Mourir d'Aimer

Een jonge lerares aan een lyceum en een vroegrijpe zeventienjarige leerling worden verliefd op elkaar. De ouders van de jongen laten haar arresteren wegens het verleiden van een minderjarige. Vervolgens laten ze hem opnemen in een psychiatrische instelling.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

avatar van Mac Hammer Fan

Mac Hammer Fan

Psychologisch drama naar de ophefmakende Gabrielle Russier-affaire. Annie Girardot werd geprezen voor haar vertolking. De muziek is van Charles Aznavour. "Mourir d'Aimer" kreeg destijds een Golden Globe Nominatie voor de Beste Buitenlandse film. Lang geleden heb ik de film eens gezien maar hij maakte toen op mij persoonlijk geen grootse indruk.

avatar van j.cruchten

j.cruchten

Op mij heeft deze film dus wel indruk gemaakt. Vandaar dat ik er ook alles aan doe om deze film in mijn bezit te krijgen. Het is me nog niet gelukt.

avatar van Movsin

Movsin

Een kolfje naar de hand van André Cayatte, zelf gewezen advokaat, om van dergelijke feiten, geïnspireerd op een gelijkaardig waar gebeurd voorval, een film te maken. Het valt dan ook niet te verwonderen dat de film zich nagenoeg uitsluitend toespitst op de dramatische gevolgen voor de geliefden en niet op de beschrijving of details van hun relatie. In dit opzicht is het de verdienste van Cayatte geen sensatie te zoeken (wat gemakkelijk had gekund) en aldus discreet te blijven, wat hem niet heeft verhinderd scherp uit te halen naar de bestaande wetgeving die het allemaal toeliet.

Annie Girardot, geknipt voor dergelijke rol, zet één van haar beste prestaties neer.

Zag de film vele jaren geleden en al zijn ondertussen zeden, gebruiken en hopelijk wetten fel veranderd, het blijft een interessante en bezienswaardige film.

BBarbie

Psychologisch drama over de gedoemde liefde tussen een lerares en een van haar leerlingen, geïnspireerd door ware gebeurtenissen. Jammer dat de titel in feite een grote spoiler is. Enig lichtpuntje in deze sombere film is de solidariteit van de medeleerlingen, maar ook dat kan niet verhinderen dat de film in zijn geheel tamelijk deprimerend is.

Uitstekende rol van Annie Girardot, bovendien een mooie titelchanson van Charles Aznavour.

avatar van Brix

Brix

• 19035 berichten

Vandaag te zien op TV5Monde > 18:40 uur (met NL ondertiteling)

avatar van nijkerkbert

nijkerkbert

Indrukwekkende psycologisch drama. Annie Girardot speelt een voortreffelijke rol, je ziet haar aftakelen naarmate het verhaal verder vordert. Voor de 70-er jaren een perfecte beeldkwaliteit en ook een verrassende snelheid in de film. Uiteraard mooi om de 70er jaren aan je voorbij te zien komen vwb. auto's, interieurs en mode en dergelijke. Voor mij een onbekend pareltje, zeker goed voor 4☆

avatar van yeyo

yeyo

Hahaha, deze cultklassieker was zo eventjes de derde meest succesvolle Franse film van 1971. Zo zie je maar dat alles vroeger niet per se beter was. In de nasleep van mei '68 had je een hele markt voor mai-sploitation: films die de breuklijnen van de 'revolutie' uitspelen in het kader van een romanesk, meeslepend verhaaltje. Liefst met een lekker sensationeel thema, waarover we nadien even kunnen discussiëren. Van kleinburgerlijk gesproken!

Mourir d'Aimer, hopeloos gedateerd en genant, doet qua insteek dan ook denken aan een rollenspel in een middelbare school. Het is een naïef issue-filmpje, dat erg weinig ruimte laat voor ambiguïteit en voornamelijk alle hete hangijzers van het tijdperk wil afwerken: afbrokkelen van ouderlijk gezag, weglopen van huis, liberalisering van tienerseksualiteit, bedenkelijke psychiatrie, drugs... Hoewel ik mij aanvankelijk erg zat te ergeren aan het betuttelend toontje, maakte deze ergenis gaandeweg plaats voor genot, aangezien de film naar het einde toe ontspoort in totale hysterie. Het is een Frans-Italiaanse co-productie en dat zie je er aan. Een aantal acteurs lijken gedubbed - wat altijd bijdraagt aan de kunstmatigheid - en de bruuske cameravoering en editing verheffen het geheel bijna tot rocambolesk avontuur. Er is zelfs een heuse WIP scène, waar arme Giradot betrokken geraakt in de sordide liaison van twee lesbo's. André Cayatte is zeker een regisseur waar ik meer van wil zien, hij evoceert zowaar late Marcel Carné in zijn onbedoelde camp-sensibiliteit.

P.S. om toch iets van nuttige bijdrage te leveren: in tegenstelling tot wat hier beweerd wordt, betreft het een misvatting dat het nummer van Aznavour (evenwel geïnspireerd op dezelfde affaire) effectief in de film te horen is.