Yuma (1971)

Western

geregisseerd door Ted Post
met Clint Walker, Barry Sullivan en Kathryn Hays

Marshal Dave Harmon wordt naar Yuma gestuurd om er de orde te handhaven. Al de vorige marshals werden door Arch King verjaagd die alleen zijn eigen wetten duldt. Wanneer de broer van King vermoord wordt lijkt het dat Harmon het gedaan heeft. Al snel komt het tot een confrontatie tussen King en Harmon.

Aardige vroege tv film western.

Het verhaal wordt net wat te sloom gebracht om het erg spannend of onderhoudend te houden. Dat kan ook aan Clint Walker liggen. Geen slechte acteur, maar net iets te relaxed ogend gedurende de film.
Een prima cast overigens met o.a. Kathryn Hays, Edgar Buchanan en Morgan Woodward.
De ontknoping blijft tot en met het eind een verrassing.

avatar van Brix
Een ruime voldoende voor deze TV western met de boomlange Clint Walker, een van mijn western favorieten, al sinds mijn jeugdjaren.
De enorm populaire TV serie Cheyenne was in de jaren vijftig en zestig wekelijks op de Vlaamse TV te zien.
Het was een westernserie voor de volwassen kijkers, maar ik mocht toch altijd kijken gelukkig.
Walker is denk ik voor de western fans altijd een beetje Cheyenne Bodie gebleven, want de indruk die hij met de serie maakte blijft onuitwisbaar.
Zijn rol in 'Yuma' wijkt ook niet zoveel af van Cheyenne eigenlijk.

Barfly noemt Walker te relaxed ogend, maar ik zie het zelf eerder als vertrouwend op zijn eigen kunnen.
Iemand met het gigantische postuur van Walker, en de trefzekere schietvaardigheid van het personage dat hij in deze film vertolkt, mag wel relaxed overkomen denk ik.
Dit soort van rollen was letterlijk op Walkers lijf geschreven.

Zoals Barfly ook al zegt, een goede cast verder.
Vooral Morgan Woodward maakte indruk op mij.
De ontknoping van het verhaal had ik niet verwacht.

De film is opgenomen in de sfeervolle setting van Old Tucson, Arizona, waar o.a. ook de hele serie van de bekende TV western High Chaparral gefilmd werd.

avatar van madmax1
Bij deze western komt een riks oudgediende voorbij, door de korte speeltijd nog maar eens herhaald, en het frappante, in deze korte film, er zit ook nog een spannend triller element in verborgen, het lijkt me toch niet zo moeilijk om heden ten dagen zo ‘n klein budget filmpje te overtreffen. Ik heb genoten en misschien maken ze er een remake van met wat langere speeltijd .