The Lawless Breed (1953)

Western

geregisseerd door Raoul Walsh
met Rock Hudson, Julie Adams en Dennis Weaver

John Wesley Hardin heeft genoeg van de armoede op de boerderij van zijn vader in Texas en gaat werken als gokker en veedrijver. Zo hoopt hij genoeg geld te verdienen om een nieuw leven met zijn geliefde te beginnen. Maar dan doodt hij een andere kaartspeler.

avatar van Dogie_Hogan
Deze prima Western zit in deze boxset.

Heel veel bekende acteurs, waaronder Lee van Cleef en Dennis Weaver; Julie Adams herkende ik ff niet ondanks Bend of the River gezien te hebben, maar ze ziet er hier niet alleen erg goed uit, haar acteerprestaties steken boven de anderen uit.
John McIntire zit in een dubbelrol als de vader en oom van Rock Hudson; ondanks de lange baard zie ik toch te veel overeenkomsten; enige minpunt aan deze Western.
Het leek er even op, dat Lee van Cleef wat meer acteerruimte kreeg, maar hij sneuvelt toch weer vrij snel.
Ruck Hudson in 1 van zijn betere performances trouwens.

Kortom, The Lawless Breed is een zeer onderhoudende Western; de showndown is misschien iets te Hollywood-achtig, maar zeker niet storend. Een showndown trouwens, die lijkt op die uit The Gunfighter.
Een Western om vaker te zien.
IMDB *8/10

avatar van trebremmit
Matige western wat mij betreft, voorspelbaar en stroef lopend verhaal, de film mist sfeer en chemie tussen de hoofdrolspelers.
Enige wat ik mooi vond waren de technicolor kleuren wat er heel scherp uitzag.

Losjes gebaseerd op het leven van John Wesley Hardin en de grote lijnen (en sommige details) kloppen hier en daar ook nog.
Leuk om eens niet de zoveelste film over Billy the Kid, Jesse James, Hickok of Bill Cody tegen te komen, maar eens een iets minder bekende figuur uit die tijd.
Hickok komt er overigens wel in voor, maar dat is naar historische waarheid en het verloop van die ontmoeting zou best wel eens zo hebben kunnen verlopen als in de film te zien is.

Ik vond het wel een goede film met een prima cast (zoals al aangegeven wordt door Dogie Hogan) met veel bijrollen ingevuld door acteurs die de western door en door kennen.
Ook de bekende gestalte binnen de western van Glenn Strange is weer aanwezig. Die man wordt bijna nooit genoemd, maar was een westernacteur in hart en nieren. Meestal erg kort en onopvallend aanwezig, maar een zeer degelijk acteur. Misschien het meest bekend om zijn rol als Sam Noonan (de barkeeper) in de serie Gunsmoke, dan wel als opvolger van Boris Karloff als het monster van Frankenstein.

De 83 minuten van deze film verliepen vlotjes, met toch wel redelijke aandacht om niet al te ver van de waarheden af te wijken.
Van Rock Hudson ken ik niet al te veel films, maar als deze de standaard is... wil ik wel meer van hem zien.

avatar van Brix
Geen vervelende film, maar het verhaal van een van de meest notoire killers uit de geschiedenis van het "Wilde Westen" heeft een veel te softe Hollywood behandeling gekregen.
Hudson is ook een te gladde acteur voor de rol van Hardin.
Hij kan mij als acteur maar zelden overtuigen, en dan bedoel ik niet alleen in deze film.
Zijn good looks zijn zijn hoofdkapitaal.
Ik zeg niet dat hij niet kon acteren, maar het pakt bij mij zelden.

De sexy Julia Adams gooit alles in de strijd dat ze heeft, soms zelfs iets te veel.
Over-acting is het gevolg, maar dramatisch slecht is het niet, eerder te zoetig.

Het is wel leuk om vele bekende western acteurs in de bijrollen te zien.
Grappig dat Hugh O'Brian ook hier weer een (overtuigende)onsympathieke schurkenrol heeft, zoals in vele andere westerns, terwijl hij een aantal jaren later een van de populairste TV Marshals ooit zou worden in de lang lopende serie Wyatt Earp (221 afleveringen!)
Degene die hem voor die serie gecast heeft nam een groot risico, gezien O'Brian al getypecast was als slechterik, maar het pakte wonderwel goed uit.
Voor heel Amerika wás hij Earp (en het imago van de echte Earp kreeg er een enorme boost door)

De naam van de man waar het in de film allemaal om draait, John Wesley Hardin, hoorde ik voor het eerst bewust in 1967, toen Bob Dylan een langspeelplaat uitbracht met die titel (hoewel Hardin foutief als Harding gespeld werd)
Sindsdien heb ik het e.e.a. over de killer gelezen in boeken over het oude Amerikaanse Westen, en dat schiep geen positief beeld van de man, die naar verluidt meer mensen om zeep geholpen heeft als Billy The Kid en consorten samen.
Naar het schijnt schoot hij zelfs mensen die hem stoorden door gesnurk gewoon dood.

Nu is film nu eenmaal film, en zeker in westerns werden heel wat historische figuren in een beter daglicht geplaatst dan zij zouden verdienen.
Dat is hier wel extreem het geval.
Ook dat is nog geen ramp, en de film is best wel te hardin, pardon.. harden.
Een DVD van de film aanschaffen zit er echter voor mij niet in, daar vind ik 'm dan weer niet kijkwaardig genoeg voor.

Met het einde had ik het wat moeilijker, en ook niet echt verwacht dat het zo zou aflopen.

avatar van hkoster
drukke film. werd er zenuwachtig van. gevlieg van hot naar her.

Gebaseerd op de autobiografie van de, in Texas, Amerika bekende gokker en wapengoochelaar John Wesley Hardin, die vogelvrij verklaard werd en deze schreef toen hij na zestien jaar was vrijgekomen uit de gevangenis. Er werd veel gepraat in deze western, die hoewel ontroerend overkwam, door het halfslachtige script toch niet tot zijn recht kwam. Ook Rock Hudson (hij blijft in zijn jonge jaren een bloedmooi acteur) paste niet bij zijn rol.