Royal Wedding (1951)

Muziek / Komedie

geregisseerd door Stanley Donen
met Fred Astaire, Jane Powell en Peter Lawford

Broer en zus hebben een variétéact en mogen nu naar Engeland om op te treden ten tijde van het huwelijk tussen Koningin Elizabeth en Philip. Op de boot treden ze ook op. In Engeland vindt hij de vrouw van zijn dromen en weet zij eindelijk te kiezen tussen alle mannen waar ze mee omgaat.

avatar van Mug
Mug
Dit is de film met wellicht de beroemdste (laten we het houden op beruchtste) dans-scene ooit op het witte doek vertoond. Astaire die alle muren en het plafond van een kamertje bedanst. Adembenemend, magistraal....helaas kunnen we dat niet zeggen over de film in haar totaliteit. Maar ja, het gaat om die 2 / 3 minuten

avatar van Metalfist
Tom Bowen: You should have seen your face when you saw me.
Anne Ashmond: How did I look?
Tom Bowen: As if I were a dentist.

Wij hebben hier thuis juist digitale televisie geïnstalleerd met het filmkanaal TCM erbij. Ik was wat aan het zappen en zag dat deze binnen enkele minuten ging beginnen dus bleef ik maar kijken.

Het verhaal is ten eerste niet veel soeps. Het hele variétéact gebeuren tussen broer en zus lijkt meer een subplot te zijn om Fred Astaire zoveel mogelijk te laten dansen. Maar dan bedoel ik echt zoveel mogelijk omdat hij om de 5 minuten wel in spontaan zingen of dansen uitbarst en dat begint na een tijd wel te vervelen, al zitten er best wel knappe scènes tussen zoals het dansen op het plafond (op zich ook wel zeer knap gedaan door een camera, bijhorende cameraman en de kamer te laten ronddraaien in een kooi met een diameter van 6 meter) en het leuke dansje tussen Astaire en de kapstok.

Fred Astaire is hier meer gecast voor zijn danspasjes want acteren is er niet echt bij. Gelukkig blinkt hij in het andere dan wel weer hard uit. Jane Powell daarentegen kan ook goed zingen maar zorgt er dan ook nog voor om een deftige prestatie neer te zetten. De bijrollen zijn ook goed te doen. Vooral de zogenaamde tweeling Irving Klinger / Edgar Klinger gespeeld door Keenan Wynn was wel leuk.

Het is me wat teveel om een dik anderhalf uur naar een dansende Fred Astaire te zien zelfs al kan hij het nog zo goed.

Dick2008
Ik vind deze film nog niet zo "slecht". Heb hem jarenlang gemeden als de pest. Waarschijnlijk door slechte ervaringen met Singin' in the rain, en andere MGM-musicals. Vooral het eerste uur was best te doen eigenlijk, daarna komt de dans de kamer in het rond-scène en daarna gaat de film wel wat achteruit. Snap niet waarom hier zo weinig berichten zijn. Ik snap ook niet waarom hij eigenlijk in het public domain terecht is gekomen. Wat is er mis mee?

Ja het is een musical dus logisch dat er veel gedanst en gezongen wordt, al vind ik dat eigenlijk nog wel meevallen. Het is jammer dat Jane Powell zo hoog zingt. Maar verder is ze "cute" en ik heb me vermaakt met haar enthousiaste spel en wat dat betreft heeft Astaire wel weer een goede danspartner aan zijn zijde. Ook jammer dat Lawford niet in deze film zingt, want die heeft juist een mooie stem. Astaire ben ik nou wel aan gewend vanwege de Ginger en Fred-films. Maar dat vond ik ook wel meevallen. Er komt wat romantiek en komedie aan te pas. Het verhaal is misschien niet bijster interessant maar dat ging juist prima. En vanwege het Royal, ziet de film er vaak sjiek en sierlijk uit. Niet dat ik een gat in de lucht spring maar heb me toch ook niet rot geërgerd of zo. 3.0

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Toch wel een verouderde film helaas, al krijg je wel wat je kan verwachten van een film met Astaire. Half biografisch, want Astaire begon ooit met zijn zus te dansen. Die volgde de liefde echter en trouwde met een Lord zoals in deze film. Ze stopte met dansen en 2 jaar later begon Astaire pas aan film zodat ze samen nooit in een film te zien waren. Maar Astaire is in vorm hier. Enkele dansen zijn best wel de moeite. Zoals zijn repetitie met een kapstok en natuurlijk de dans in een kamer waar hij danst op de muren en het plafond. (Het werd de inspiratie voor de Lionel Richie song Dancing on the Ceiling). Opnieuw zie je ook in zijn dansstijl hoe invloedrijk hij was op tal van latere dansers. En ook wel op Jackie Chan die al meer liet weten dat hij geïnspireerd werd door Buster Keaton en Harold Lloyd maar ook dansers als Gene Kelly en Fred Astaire.

Het verhaal achter deze film is ook wel interessant. Normaal zou Charles Walters voor de regie zorgen. Een danser, choreograaf, regisseur die met Astaire eerder samenwerkte in Easter Parade en The Barkleys of Broadway. De vrouwelijke lead ging naar June Allyson. Als blijkt dat die in verwachting is, wordt ze vervangen door Judy Garland. Walters had in zijn vorige film zoveel problemen met Garland gehad, dat hij zelf vertrok en werd vervangen door Stanley Donen. Zoals verwacht kwamen er snel problemen met Garland die amper kwam opdagen met repetities. De relatie tussen Garland en Hollywood waren al verzuurd en bovendien kwamen er nog drank- en drugsproblemen bij Garland bij. Garland werd niet alleen van de film verwijderd, maar ook definitief uit de studio gezet. Dat kwam bij haar zo hard aan dat ze een zelfmoordpoging ondernam. Jane Powell werd de nieuwe lead. Ironisch genoeg bleek op het einde van de opnames ook Powell zwanger te zijn, de reden waarom Juny Allyson werd vervangen.

Ik hou wel van dergelijke dansfilms. Zeker als de choreografie van de dans zo goed gedaan wordt. Het verhaal is niets bijzonder, maar je kijkt ook niet naar Fast & Furious of The Avengers omdat het verhaal zo bijzonder is. Het is maar waar je van houdt. En Astaire was de top in zijn vak.