Royal Wedding (1951)

Muziek / Komedie

geregisseerd door Stanley Donen
met Fred Astaire, Jane Powell en Peter Lawford

Broer en zus hebben een variétéact en mogen nu naar Engeland om op te treden ten tijde van het huwelijk tussen Koningin Elizabeth en Philip. Op de boot treden ze ook op. In Engeland vindt hij de vrouw van zijn dromen en weet zij eindelijk te kiezen tussen alle mannen waar ze mee omgaat.

avatar van Mug
Mug
Dit is de film met wellicht de beroemdste (laten we het houden op beruchtste) dans-scene ooit op het witte doek vertoond. Astaire die alle muren en het plafond van een kamertje bedanst. Adembenemend, magistraal....helaas kunnen we dat niet zeggen over de film in haar totaliteit. Maar ja, het gaat om die 2 / 3 minuten

avatar van Metalfist
Tom Bowen: You should have seen your face when you saw me.
Anne Ashmond: How did I look?
Tom Bowen: As if I were a dentist.

Wij hebben hier thuis juist digitale televisie geïnstalleerd met het filmkanaal TCM erbij. Ik was wat aan het zappen en zag dat deze binnen enkele minuten ging beginnen dus bleef ik maar kijken.

Het verhaal is ten eerste niet veel soeps. Het hele variétéact gebeuren tussen broer en zus lijkt meer een subplot te zijn om Fred Astaire zoveel mogelijk te laten dansen. Maar dan bedoel ik echt zoveel mogelijk omdat hij om de 5 minuten wel in spontaan zingen of dansen uitbarst en dat begint na een tijd wel te vervelen, al zitten er best wel knappe scènes tussen zoals het dansen op het plafond (op zich ook wel zeer knap gedaan door een camera, bijhorende cameraman en de kamer te laten ronddraaien in een kooi met een diameter van 6 meter) en het leuke dansje tussen Astaire en de kapstok.

Fred Astaire is hier meer gecast voor zijn danspasjes want acteren is er niet echt bij. Gelukkig blinkt hij in het andere dan wel weer hard uit. Jane Powell daarentegen kan ook goed zingen maar zorgt er dan ook nog voor om een deftige prestatie neer te zetten. De bijrollen zijn ook goed te doen. Vooral de zogenaamde tweeling Irving Klinger / Edgar Klinger gespeeld door Keenan Wynn was wel leuk.

Het is me wat teveel om een dik anderhalf uur naar een dansende Fred Astaire te zien zelfs al kan hij het nog zo goed.

Dick2008
Ik vind deze film nog niet zo "slecht". Heb hem jarenlang gemeden als de pest. Waarschijnlijk door slechte ervaringen met Singin' in the rain, en andere MGM-musicals. Vooral het eerste uur was best te doen eigenlijk, daarna komt de dans de kamer in het rond-scène en daarna gaat de film wel wat achteruit. Snap niet waarom hier zo weinig berichten zijn. Ik snap ook niet waarom hij eigenlijk in het public domain terecht is gekomen. Wat is er mis mee?

Ja het is een musical dus logisch dat er veel gedanst en gezongen wordt, al vind ik dat eigenlijk nog wel meevallen. Het is jammer dat Jane Powell zo hoog zingt. Maar verder is ze "cute" en ik heb me vermaakt met haar enthousiaste spel en wat dat betreft heeft Astaire wel weer een goede danspartner aan zijn zijde. Ook jammer dat Lawford niet in deze film zingt, want die heeft juist een mooie stem. Astaire ben ik nou wel aan gewend vanwege de Ginger en Fred-films. Maar dat vond ik ook wel meevallen. Er komt wat romantiek en komedie aan te pas. Het verhaal is misschien niet bijster interessant maar dat ging juist prima. En vanwege het Royal, ziet de film er vaak sjiek en sierlijk uit. Niet dat ik een gat in de lucht spring maar heb me toch ook niet rot geërgerd of zo. 3.0