Waiting for Guffman (1996)

Komedie / Mockumentary

geregisseerd door Christopher Guest
met Deborah Theaker, Michael Hitchcock en Scott Williamson

Het dorp Blaine lijkt op het eerste gezicht onbetekenend, maar werd 150 jaar eerder gesticht door de man die de pioniers naar Californië escorteerde. Het dorp maakte ook naam met de productie van voetenbankjes. Ter gelegenheid van het 150-jarig bestaan van het dorp wordt een musical opgevoerd met de meest talentvolle bewoners. De schrijver van het stuk is verrukt als hij hoort dat de criticus Guffman komt kijken of de musical voor Broadway geschikt is.

AAH, schrik. Ligt het nou aan mij of lijkt die gozer op billy bob?

Deze is niet zo grappig als Spinal Tap, maar ik moest af en toe toch erg lachen

Geen geslaagde film. Een echte documentaire was dit niet (het is immers geacteerd) en een echte komedie vond ik dit ook niet (er zaten wel een paar grappige typetjes in, maar daar houdt het dan ook wel mee op). Het verhaaltje interesseerde mij voor geen kant en het acteerwerk was erg matig. Niet de moeite waard dus. 1,5*

avatar van wackyboy
Ben het erg oneens met Gotti.
Natuurlijk is dit geen echte documentaire, net zoals Arjan Ederveens "30 minuten" programmas ook geen documentaire waren. "Mockumentary" is het goede engelse woord dat hiervoor verzonnen is.
Erg grappig deze film, zie ook; "Best in Show", allebei zeker waard om te zien.

Ik stoorde me gewoon aan dat hele docu (of nee...mocku ) gedoe.

avatar van janfilmfan
Mijn eerste berichtje op pas ontdekt moviemeter (fijne aanvulling op imdb) maar meteen ter ere van Christopher Guest. In een week Mighty wind, Best in Show en deze gezien. Inderdaad gaat de vergelijking met Arjan Ederveen of Jiskefet op. Steeds dezelfde groep acteurs waaronder Bob Balaban (kleine rollenkoning met bril, o.a. in veel Woody Allen films), Fred Willard (zet heerlijk je foute luidruchtige oom neer), Catherine O'Hara en Parker Posey en medebedenker Eugene Levy. Veel van de teksten zijn geimproviseerd. Van 60 uur film heeft Guest 98 minuten overgelouden en ik heb van elke genoten. Dikke tien.

avatar van thomzi50
Mijn tweede Christopher Guest-film, en wederom veel leuke grappen en Fred Willard die de show steelt. Na A Mighty Wind is deze misschien íets minder leuk, maar niettemin weer een verfrissende en grappige komedie met genoeg leuke theaterstukjes. De extra's waarin o.a. Truman Show wordt nagedaan zijn meesterlijk.

avatar van Biosguru
God wat een machtig mooie onzin. My diner with Andre actionfigures

Redelijke film waarin een aantal bewoners van een stadje een toneelstuk opvoeren vanwege het 150-jarige bestaan van het stadje. Als mockumentary niet direct geslaagd daarvoor had het wat geloofwaardiger gebracht mogen worden. Maar er valt hier en daar zeker wel wat te lachen en ook de wisselwerking tussen de cast is leuk om te zien. Mede omdat het niet te lang duurt, nog net 3.0 sterren.