The Situation (2006)

geregisseerd door Philip Haas
met Connie Nielsen, Damian Lewis en Mido Hamada

Anna is een Amerikaanse journaliste die besluit een artikel te wijden aan de moord op een Iraakse leider voor wie ze bewondering had. Op hetzelfde moment breekt ze een relatie af met Dan, die werkzaam is bij de CIA, en zoekt ze toenadering tot Zaid, een jonge Iraakse fotograaf.

avatar van bartman
Een aanrader. Goed acteerwerk, mooi verhaal dat o.a laat zien hoe goede bedoelingen door gebrekkige communicatie, angst en vooroordelen kunnen uitmonden in verkeerd handelen. De personages worden niet bijzonder diep uitgewerkt, maar desalniettemin zijn ze allen overtuigend en 'betekenisvol'.

Hoewel het de film schijnbaar niet primair gaat om het uitspreken van een oordeel over de oorlog, straalt de zinloosheid van die oorlog je nogal tegemoet... en dat zonder dat het expliciet gaat over doelstellingen, strategie e.d.

De eerste goede, of eigenlijk de eerste, film over de oorlog in Irak die ik heb gezien.

Lee72
Dan zou je The Battle for Haditha eens moeten kijken, die vond ik nog een tikje beter dan deze film.

Deze film greep me ook weer behoorlijk aan. Het laat maar weer al te duidelijk zien hoe zin -en uitzichtsloos deze oorlog eigenlijk is. Best triest, maar harde realiteit. Kijk buiten al het menselijke leed eens naar de enorme kosten die deze oorlog met zich meebrengt. Daar kun je in 1 klap alle wereldhonger mee 'uitroeien'.

Goed verhaal en aardig geacteerd vond ik. Weer een film die je tot nadenken zet.

* Een oorlog kent geen winnaars, alleen verliezers.

* Oog om oog en de wereld wordt uiteindelijk blind.
(Mahatma Ghandi)

avatar van kleez
Vanavond net gezien!!

Vond het een bijzonder mooie film Je ziet in de film hoe het er aan toe gaat in die checkpoints en hoe de 'groene zone' in Bagdad in houd.

Verhaal is niet te opervlakkig en laat in mijn ogen goed zien wat het 'probleem' in Irak is.

Verder sluit ik me bij de reacties hierboven aan! Vind de film wel iets ondergewardeerd op dit moment!

ik heb heerlijk geslapen

avatar van RickZ
Drama waarin veel aandacht voor de situatie in Irak en wat zij daarvan vinden, als dat je interesseert is dit een goede film

avatar van flyer
Een goeie film die ook eens de andere kant van de oorlog in Irak laat zien. Hoe amerikaanse soldaten omgaan met burgers maar ook hoe de verschillende clans strijden met elkaar.

Weer zo een politiek correcte film, met een drammerige opinie. De film begint al goed als de journaliste met hoofddoek ten tonele verschijnt....brrrr