Sheng Xia Guang Nian (2006)

Alternatieve titel: Eternal Summer

Taiwan

geregisseerd door Leste Chen
met Bryant Chang, Hsiao-chuan Chang en Kate Yeung

Zheng-Xing en Shou-Heng zijn beste vrienden, zo zijn zij gevormd door een docent die vond dat Shou-Heng een vriend nodig heeft. Nu jaren later zijn zij ook daadwerkelijk beste vrienden, echter gaan de gevoelens van Zheng-Xing voor Shou-Heng verder dan vriendschap. In een maatschappij waar homoseksualiteit niet of slecht wordt geaccepteerd kan Zheng-Xing zijn gevoelens niet uiten. De situatie wordt nog extra bemoeilijkt door Hui-Jia, zij was vroeger het vriendinnetje van Zheng-Xing, maar gaat nu met Shou-Heng. Gevoelens van vriendschap en liefde maken de wirwar van emoties compleet.

avatar van Leviwosc
Ik vind 盛夏光年 [shèng xià guāng nián] echt één van de betere films met een homoseksueel karakter! Het verhaal is niet heel erg complex, maar heeft daarentegen inhoud zonder dat het prestigeus aandoet.

De film gaat over Cheng-hsing en Shou-heng, zij zijn beste vrienden. Zij zijn op de basisschool samengevoegd door een lerares. Zij hoopte dat Shou-heng een beter student zou worden door de positieve invloed van Cheng-hsing. De twee werden vrienden en zijn dat een aantal jaren later, als zij pubers zijn nog steeds. Echter seksuele gevoelens zijn ook ontstaan in de loop der jaren en Cheng-hsing heeft bijzonder veel sympathie voor Shou-heng. Helaas is homoseksualiteit niet een vanzelfsprekend verschijnsel in Taiwan en Cheng-hsing weet dat hij moet zwijgen over zijn gevoelens om zo te voorkomen dat hij zal worden verstoten door zijn vrienden. Hij ziet maar één oplossing voor zijn 'probleem'.

Maar voordat je te erge dingen gaat denken, uiteindelijk loopt het goed af.

Ik heb de film als een avi-bestandje op DVD-schijf samen met nog wat andere zooi erop en ik krijg deze niet gebrand op een DVD-schijf; zodat ik de film kan kijken op mijn DVD-speler. Maar uiteraard wil ik nog eens de officiële versie met Engelse ondertiteling kopen.

Helaas is de film niet verkrijgbaar in Nederland of België. Wellicht kan iemand deze film bestellen middels het internet.

Als iemand in staat is deze film te bestellen, ik heb geen credit card, ben ik zeer zeker bereid om deze film over te nemen voor het aankoop bedrag + € 10,- voor de moeite. Stuur me maar een PM als je bent geïnteresseerd in mijn aanbod.

avatar van Leviwosc
Ik heb een transliteratiefout gemaakt in de naam van het homoseksuele karakter in de film.

Cheng-Hsing >> moet zijn >> Zheng-Xing

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Mocht je nog op zoek zijn, in februari 2008 komt er een Nederlandse DVD van deze film uit bij Homescreen.

avatar van Leviwosc
Dank je, maar ik heb inmiddels de DVD al. Ik vind het wel heel erg leuk dat deze film toch op de Nederlandse markt komt, hij is het echt waard.

avatar van andreo
het is inderdaad een mooie film!

avatar van belchinees
Oh nog onbekend op MM.
Erg gevoelig filmpje. Bij momenten verliest het even het tempo, maar voor de rest dus prachtig. Die scene aan het strand en in bed zijn zo mooi.
De cover van de Nederlandse uitgave is trouwens mooier dan deze poster.

Openhartig voor een Taiwanese film, maar slaapverwekkend voorspelbaar en sentimenteel.

Hartverwarmende, aangrijpende film uit Taiwan (aldaar verboden).
Een verhaal over vriendschap, verwarring, opoffering, acceptatie en liefde.

avatar van Biosguru
Ik ben het met Olaf K eens.

Heb hem in de bios gezien op DVD, had geen idee dat deze film onderdeel van de Gay & Lesbian zomertour was. Vondt hem langdradig en vergeleken met bijvoorbeeld Blue Gate Crossing die toevallig ook een gay thema heeft en uit Taiwan komt, zeer onder de maat.

Waarbij ik nog wil opmerken dat ik Blue Gate Crossing niet als een Gay film in mijn geheugen opgeslagen had. Maar als erg ontroerend. Ik vraag me zowiezo af wat het nut is van zon label. Een goede film is een goede film, gay thema of niet.

avatar van Leviwosc
Ja de film is voorspelbaar, maar daar wordt het verhaal niet slechter door. Veel verhalen zijn voorspelbaar, waarschijnlijk omdat we al zo bekend zijn met het concept.

Hoeveel films zijn er niet waar een zogenaamd onmogelijke liefde toch mogelijk wordt? Honderden! Zijn dat allemaal slechte films? Nee, volgens mij niet. Het zijn films met een zeker verhaal dat in essentie vergelijkbaar is met vele anderen, maar in detail staat het toch weer op zichzelf.

Telkens iets nieuws verwachten, met interessante en onverwachte plotwendingen die je verrassen doet mij meer denken aan een actiefilm dan aan een film over een verboden liefde.

Olaf zegt dat de film sentimenteel is, ja natuurlijk! Het is een film over een verboden liefde. Sentiment en liefde gaan hand in hand, ze zijn inherent aan elkaar en dus onafscheidelijk. Een liefdesdrama zonder sentiment is als een oorlogsfilm zonder schieten.

En wie liefde een onoverkomelijk cliché vindt, vind waarschijnlijk elke film over liefde slecht.

Je hebt gevoelig en sentimenteel, Leviworst...

Olaf K. schreef:
Je hebt gevoelig en sentimenteel, Leviworst...

Volwassen repliek Olaf, verder reageren is zinloos maar ook onnodig, jouw reactie laat overduidelijk zien wat voor iemand je bent.

En dit is niet schofferend? Hoe dom denk je dat ik ben? Zo dom dat ik nu onmiddelijk inzie dat verboden liefde NATUURLIJK sentimentaliteit vereist?

Hier is mijn volwassen poging: Je hebt gevoelig en sentimenteel, Leviwosc...

avatar van niethie
Goh wat hou ik toch van dit soort films! Heb altijd een zwak gehad voor dit soort gevoelige lesbian/gay (om het maar even een naam te geven) coming of age filmpjes. Deze liet eigenlijk alles zien wat ik miste in een Beautiful Thing, allemaal veel serieuzer en ingetogen. Maar goed verder totaal verschillende films die alleen een onderwerp gemeen hebben, dus eigenlijk mag ik ook helemaal geen vergelijkingen maken.
Vond de driehoeverhouding tussen de drie hoofdpersonages in deze film in ieder geval stukken boeiender. Prachtig hoe we de drie als kijker langzaam aan leren kennen en we steeds meer met ze mee gaan leven naarmate de speelduur vorderde, het heerlijk frisse zomerse sfeertje hielp hier uiteraard ook aan mee en was een meerwaarde voor het verhaal. Die eindscene is er trouwens een om in te lijsten! Had aanvankelijk liever iets tragischer gezien maar dit was perfect zoals het was, mooi ook hoe ze het open laten voor eigen interpretatie. En om nog even terug te komen op het bericht van Olaf K. Ook ik vond het helemaal niet oversentimenteel, het onderwerp werd juist heel subtiel gebracht. Snap eerlijk gezegt ook niet zo goed hoe je erbij komt, maar goed...

4 sterren

Oertypisch Taiwenees drama dat op elk vlak net wat beter is dan de competitie.

Ook leuk om eens een volwaardige love triangle te zien. In de meeste films ontbreekt er toch vaak een beentje. Verder fijn drama, niet sentimenteel en met een mooie climax.

Leste Chen wist mij al te overtuigen met Heirloom, Eternal Summer bewijst dat hij meer kan dan genre cinema. Als hij nu nog eens met iets lekker fris aankomt mag hij bij m'n rijtje favorieten.

4.0* en een uitgebreide review

avatar van maxcomthrilla
Een kleine, gevoelige, subtiele film!

De film boeit gewoon constant omdat de regisseur er in slaagt om echte personages op zijn beeldscherm te toveren. Ik vond het in ieder geval erg mooi om te zien hoe respectvol de 3 hoofdrolspelers met elkaar omgingen, bang om een ander te kwetsen of om een ander van zich af te stoten.

De ( verregaande ) vriendschap tussen 2 vrienden deed mij wat denken aan een verbeterde versie van Kids Return. Soms jeugdig naïef, maar soms ook heerlijk levendig en herkenbaar, zoals ten tijden van het moment waarop men spijbelde van school om een uitstapje te ondernemen.

De cinematografie vond ik trouwens echt fantastisch bijdragen aan de lieflijke, rustige, aftastende sfeer die er in deze film heerste. Zowel het camerawerk als het lichte kleurenpallet! De muziek was ook tamelijk onweerstaanbaar! Een oprechte film, die het hart op de juiste plek heeft zitten. Een kleine 4,5*

avatar van wendyvortex
Vaker voorbij zien komen dit verhaal...homoseksuele gevoeloens, coming-out, driehoeksrelatie...deze keer in Taiwan.
Helaas zien we daar ook niets anders dan wat we al vaker zagen.
Film is in technisch opzicht en qua acteerwerk prima in orde, maar gewoon te weinig verrassend, de goede bedoelingen liggen er allemaal te dik op, allemaal te lief, te degelijk.
Volgens mij wordt het tijd voor wat meer brutaliteit en filmisch lef in het gay-genre.

een film die echt over de spanning tussen vriendschap en liefde gaat; een boeiend verhaal zeker niet te simpel. Vreemd genoeg leefde ik niet mee maar bleef beschouwen; wel vond ik alle karakters boeiend; en ik mocht ze graag. Maar de achtergrond" muziek irriteerde mij zeer; ze was overdadig en dominerend aanwezig; en duwde elke verfijning en nuance eruit.