21 Up (1977)

Verenigd Koninkrijk
Documentaire

geregisseerd door Michael Apted
met Bruce Balden, Jacqueline Bassett en Symon Basterfield

Regisseur Michael Apted bezoekt na zeven jaar opnieuw dezelfde groep Britse kinderen uit de voorgaande afleveringen van 7 en 14 jaar. Zij hebben inmiddels heel wat te vertellen over wat er in deze afgelopen jaren is gebeurd en wat hun ambities zijn voor de komende tijd.

avatar van james_cameron
Sterk derde deel van de documentaire-reeks. De hoofdpersonen hebben een interessante leeftijd bereikt, waarop ze keuzes maken die de rest van hun leven gaan beïnvloeden. Vooral onder de mannen heerst veel vertwijfeling en soms zelf depressiviteit. Het experiment wordt nu steeds interessanter en meer indringend. Het blijft ook steeds weer leuk om de hoofdpersonen te zien toen ze nog slechts zeven jaar waren. Grappig ook om de deelnemers aan het begin van dit deel te horen praten over het nut (of juist niet) van het programma waar ze zelf aan meedoen.

avatar van otherfool
Na naïeve kinderen en getroubleerde tieners zijn we aanbeland bij de belevingswereld van jonge twintigers. Sommigen al enigszins gesettled, anderen nog stuurloos en bij vlagen hulpeloos. De tweede categorie is duidelijk interessanter, en ik kan niet wachten om uit te vinden hoe het met types als Neil en Bruce af gaat lopen. Het unieke project van Apted blijft fascineren.

4*.

avatar van Drs. DAJA
Omdat 21 jaar me nog wel een interessante leeftijd leek heb ik me zelfs na de vorige twee delen nog aan deze film gewaagd. Even dacht ik dat de film daadwerkelijk dieper op haar personages zou ingaan aangezien we met de camera ook echt naar de woonplaats van een van de mensen gingen en een echte blik in diens leven kregen. Dit bleek echter van korte duur voordat ook 21 in saai archiefmateriaal en vaage interviews uitmonde. Geen van de personages kon me echt boeien en het over-herhalende vraag-antwoord structuurtje lijkt vaak niet doelgericht en meer tijdvulling dan onderdeel van een waardevol verhaal. Dit is mijn laatste deel in de reeks, ik kan voor Michael Apted's beroemde reeks helaas geen enkele interesse meer opwekken. Helaas.

avatar van misterfool
Grappig dat ik als 22 jarige veel van de struggles van deze jongeren erg herkenbaar vind. Een soort van een doelloosheid en onzekerheid die je voelt als begin 20'er die je in hun gereflecteerd ziet. Vind het best wel indrukwekkend eigenlijk. Laat toch maar eens zien dat er iets universeels is aan onze menselijke ervaringen. Erg benieuwd hoe het deze mensen verder vergaan is.