Outlaw (2007)

Verenigd Koninkrijk
Actie / Misdaad

geregisseerd door Nick Love
met Sean Bean, Bob Hoskins en Rupert Friend

Wanneer parachutist Bryant terugkomt van een missie in Irak is hij geshockeerd door wat hij ziet. Hij herkent zijn eigen land niet meer. Als hij dan ook nog wordt ontslagen uit het leger besluit hij, om samen met enkele anderen, een groepering te beginnen. Door middel van keihard optreden willen ze de straten schoon vegen!

avatar van crowdsurfer
Een film waar volgens mij meer uit te halen viel. Het camerawerk was op sommige momenten vervelend. Het is wel een goed concept dat echter beter uitgewerkt had kunnen worden maar dan kom je al snel in de amerikaanse manier van film maken waar natuurlijk niets mis mee is. Hoogstwaarschijnlijk had hij dan een groter publiek kunnen aanspreken, wat meer actie, wat knapper in beeld gebracht, kortom een beetje meer van alles...

avatar van sn@ke
Rommelig script, knip en plak-werk in editing, en zeker in het begin nogal oppervlakkige moraal. Had beter verwacht.

avatar van swollenaer68
Goed film, totaal niet gestoord aan het camerawerk, beetje vreemd dat zovelen daar opeens last van hebben, napraten?
Enige minpuntje is het gebruik van de goede achtergrondmuziek.
Of beter gezegd, het gebrek eraan.
Redelijk realistisch gefilmd, juist het gegeven dat sommigen duidelijk twijfel hebben vind ik een sterk punt, dat je in meer gelikte actiefilms niet of nauwelijks tegenkomt.

avatar van JDSsmetje
Het verhaal is niet zodanig moeilijk maar door de storende verfilming en vele personages wordt het toch nog moeilijk om te volgen. Er blijft overigens totaal geen ontspanning meer over. Jammer.

avatar van Aapje81
Behalve Bob Hoskins en Sean Bean heeft deze film heel weinig te bieden. Het is allemaal zo over the top dat het eerder lachwekkend wordt dan dat je het nog serieus kan nemen. Had veel meer ingezeten.

Met levensechte kleuren zou de film van mij een hogere waardering hebben gekregen. Jammer, een gemiste kans.

avatar van Movielicious
Hier kan ik heel kort over zijn: (letterlijk) misselijk makend camerawerk en een erg zwak scenario. Ik weet niet wat de regisseur heeft willen bereiken maar dit sloeg echt nergens op. Of het ligt aan mij en ben ik gewoon niet stoer, hip of rauw genoeg

avatar van 606
Het idee is leuk maar wat minder uitgewerkt.
Acteren was goed en actie ook.

3 sterren

avatar van b00ts
Sterk begin, goed camerawerk. Helaas rammelde het verhaal nogal, alhoewel het in principe een aardig uitgangspunt had. Gemiste kans.

avatar van pooper
mooie film, voral hoe ze met de camera bezig zijn geweest, eerst vond ik het vervelend maar later vond ik het wel origineel.

avatar van Icer
Irritant die 'rammelende' camera.

Het verhaal is mager, een groep slachtoffers die de Robin Hood uit gaan hangen, amusant maar dun.

Waarom dan toch een zeven? Een zes voor de film en een punt extra voor het ijzersterke begin dat nog wel wat indruk maakte.

avatar van Elineloves
Straatgeweld en criminaliteit. Je ziet het tegenwoordig steeds vaker dat onschuldige mensen slachtoffer hiervan worden. De film laat goed zien dat mensen op verschillende manieren slachtoffer kunnen worden van geweld, maar vooral wat het met mensen kan doen. Iedereen die wel eens met geweld in aanraking is gekomen, of iemand kent die dit heeft meegemaakt, kan zich goed voorstellen hoe verleidelijk het is om het heft in eigen hand te nemen.

Hoewel het beeld van London wel zwaar overdreven is, is het nergens echt storend. De film wil laten lijken alsof je bijna om de 3 meter kans zou maken om aangevallen te worden door een bende, maar in de realiteit is dat natuurlijk minder.

Over het onvaste camerawerk ga ik geen woorden meer vuilmaken.. ik vind het vrij storend en het voegt ook niet bijzonder veel toe.

Dit Brits misdaad/actiefilmpje moet het dan ook voornamelijk hebben van de acteurs, die een indrukwekkende rol weten neer te zetten. Sean Bean, Bob Hoskins en Danny Dyer.. stuk voor stuk wisten ze me te overtuigen. Sean Bean was een tikkeltje lastig los te weken van zijn LOTR personage, maar uiteindelijk lukte het wel. Gelukkig.

Net als je denkt dat het geweld je je strot uit komt, blijkt dat er echt een verhaal onder zit ook. Als je het een kans geeft wordt je positief verrast. Zeker niet het beste werk van Love, maar ook niet slecht.

avatar van zegmaarmaarten
Ik vond deze film niet echt verrassend en nogal middelmatig. Meer dan 2 sterren kan ik er niet van maken.
De acteurs op zich spelen hun rollen goed, het is het enigszins voorspelbare karakter van de film, niet zo origineel, weinig afwisseling, het kon me niet boeien. Gelukkig kwam die uit de 6-voor-10-euro-bak.

avatar van _Moonwalker
Begon wel wat langzaam, maar werd steeds beter. Moet zeggen dat ik zeker heb genoten van de film en vooral de laatste scene...

Ik denk dat we steeds meer Outlaws zullen tegenkomen in de toekomst. De overheid faalt om de burgers te beschermen. Pedofielen, verkrachters, moordenaars, drugsdealers...die gaan allemaal vrijuit, terwijl degenen die hard werken en netjes hun belasting betalen worden onderdrukt. Geen wonder dat de burgers zulke mensen als helden gaan beschouwen.

Voor de rest helemaal eens met ElineLoves.

Jammer...

Een tegenvaller: te traag en een clichematig verhaaltje. Niet bijzonders.

avatar van Al DeNiro
Eerste driekwartief waarin de groep gevormd wordt is sterk, maar de verwachtingen worden daarna niet echt ingelost.

Vuurgevecht op einde is wel weer goed.

Redelijke film. Het idee is erg goed, maar is wel erg mager uitgewerkt. Vooral het tweede gedeelte van de film en het einde zijn niet erg bijzonder. Daar had meer ingezeten.

avatar van Stijn B.
Zeer zwakke oppervlakkige wraakfilm. Hier zat veel meer in : te rommel, te flinterdun scenario, geen enkele diepgang, ook het personage van Sean Bean is één groot vraagteken,.....

En uiterste voorspelbaar bovendien.

prima spannende film

avatar van sinterklaas
2de film van Nick Love die ik gezien heb, na het uitstekende Football Factory. Outlaw is ook weer een snoeiharde Britse misdaadfilm wat zeker niet om stoere heldendom draait. We krijgen te maken met marinier Bryant, goed neergezet door niemand minder dan Sean Bean, die, na het zien van allerlei losgeslagen waanzin en geweld in de achterbuurten van Londen er meer dan genoeg van krijgt en maar het recht in eigen hand te spelen om zijn militaire tactiekjes uit te oefenen in de gewone wereld. Maar heel stiekem helpt officier Walter Lewis hem een handje, Bob Hoskins zet ook wederom weer een sterke rol neer als die personage. Ook zijn rekruten hebben allemaal een eigen eigenschap, mij sprak vooral die Gene erg aan en die Afrikaan, die totaal niet assertief was en er een beetje met tegenzin bijzat. Samen gaan ze op wraaktocht om alle maatschappelijke probleemgevallen die overal mee weg komen, een lesje te leren. Maar al gouw loopt hun opzet snel uit de hand door de groepsdruk en ook vooral van de gevolgen van hun acties.

En dat maakt het een erg boeiende film die gewoon laat zien dat het einde zoek is bij zo'n actie, maar Bryant van geen ophouden weet, waar de problemen ook juist mee beginnen. Erg sterk allemaal. Outlaw was voor mijn part erg geslaagd met een harde maatschappelijke ondertoon. En ohja, Extreem geweld word ook zeker niet geschuwd hier.

avatar van flaphead
aardige actie waar meer uit te halen viel. de basis is goed; de onmacht en onrecht mbt rechtspraak en politie, waarmee het gevoel van het heft in eigen hand nemen we allemaal in meer of mindere mate kunnen voelen. daardoor is het inlevingsvermogen groot. alle karakters komen op dat pad en ik was bang dat er een verhaal kwam waarin de personen van zwakke zieltjes met haatgedachten in no-time ongevormd werden tot rambo's. gelukkig blijven de karakters voor het grootste deel dicht bij zichzelf. de film heeft enkele interessante insteken, zoals de houding van Hillier en het aandeel van Lewis.
de film lijkt zich prima te ontwikkelen, hoewel het bij de eerste gezamelijke vechtscene even een Flight Club spoofje leek te worden. de 'rising' van de groep gaat echter iets te snel, daar mocht best meer tijd voor genomen worden. naar het einde toe vallen er meer steken, zoals het opnieuw samenkomen omdat allen Manning nu willen omleggen, hoewel feitelijk maar 1 karakter daar persoonlijk mee te maken had. dat de film moet eindigen met een schietscene met de politie en het geopperde gevoel dat ze best hun leven hiervoor willen wagen, is te overdreven.
en dat is zonde, want ik zou graag een iets sterker uitgewerkte film willen zien met het gegeven wat hier behandeld wordt. en vooruit, de grijs van Dyer op het einde is wel erg goed.

avatar van Toontje G
Goede Britse film met prima camerawerk. Niets mis mee.

Een donkere, spannende, gewelddadige, maar ook rommelige en onsamenhangend overkomende film met een interessant verhaal over het recht in eigen hand nemen door een groep mannen die zelf de richting in hun leven kwijt zijn en geen toekomst meer zien. Sean Bean belichaamde zijn personage keihard en realistisch.

avatar van Banjo
Deze film is gewoon 1 zwarte nachtmerrie...
Een overdreven slechte maatschappij, en niemand weet raad.
Het is wat onwerkelijk.. maar soms wel vermakelijk.

2 1/2 ster

avatar van nightbreed
Na 45 min. afgehaakt. Ik kon gewoon niet meer tegen dat irritante camerawerk. Met een goede regie zou dit waarschijnlijk een vermakelijk filmpje geweest zijn.

Misschien was de camera-man/vrouw vreselijk zenuwachtig, maar na een 10tal minuten kon ik het niet meer verdragen. Werd er gewoon misselijk van!

0,5 *