Silent Fall (1994)

Thriller / Drama

geregisseerd door Bruce Beresford
met Richard Dreyfuss, Linda Hamilton en John Lithgow

In een chique villawijk wordt een gruwelijke dubbelmoord gepleegd. Op de plaats van de misdaad zit een autistisch jongetje, helemaal onder het bloed. Hij spreekt niet en de politie tast compleet in het duister. Op een bizarre manier en met hulp van zijn oudere zus en een psychiater proberen ze het jongetje aan de praat te krijgen. Maar kan, of wil hij gewoonweg niet praten? Stukje bij beetje wordt het mysterie ontrafeld.

avatar van lorelei
geweldig spannende film! Een goeie rol van Liv Tyler en Richard Dreyfuss. Zeer spannend en echt tot het einde weet je niet wie het gedaan heeft!
Goeie film!

avatar van Bonemans
Mooie en orginele film. Verrassend slot.
M.a.w. alles wat lorelei al opmerkte.
Opnieuw een echte aanrader, 4 sterren !

Justice4All
Zeker een aanrader voor iedereen die het wilt zien.

Eén van mijn lievelingsfilms, sterk verhaal, knappe acteerprestaties,...
En een o zo schattig acteurtje in de rol van Tim.
Ik geef em 4.5

Vrij onbekende maar razend spannende en sterke thriller.
Uitstekend acteerwerk van Richard Drefuss die normaal alleen in komedies opereert..

Bijzonder en zeker een aanrader voor de echte thriller en suspense liefhebber.

confucius
Zwaar op de hand liggende voorspelbare (jawel) goedkope thriller. Zeemvellen sentiment, en enkele gerecycleerde tranen zorgen er voor dat je aan het scherm gekluisterd blijft. Vaak komt dan ook nog eens GOD langs wanneer het verhaal drijgt te verwateren. Films over Autisme, Altzdingens en Parkinson zijn per definitie niet aan mij besteed. M.a.w. ik ben in deze recensie bevooroordeeld. Maar... zijn wij dat niet allemaal? en altijd? Juist. En ach, mijn traanklieren staan te droog voor zulke onzin. Confucius trakteerde mij op een keer op een waarheid:
' Er zijn drie soorten films! Uw films, mijn films en onze films.'
Één ster, en vraag mij niet waarom.

avatar van Ace Hanlon
Waku schreef:
......... Richard Drefuss die normaal alleen in komedies opereert..

Pardon??????????
Richard Dreyfuss heeft inderdaad OOK in komedies gespeeld, maar om nou te zeggen dat hij ALLEEN in komedies opereert gaat mij toch wel heel erg ver!

confucius schreef:
' Er zijn drie soorten films! Uw films, mijn films en onze films.'
Één ster, en vraag mij niet waarom.

Als jij vanaf het begin kon voorspellen, wie uiteindelijk de dader zou zijn, had je de film al eens van tevoren gezien, want dat wás niet te voorspellen. Er werdt vanaf het begin de illusie gewekt dat er een man was geweest die de ouders had vermoord, en zelfs al trapte je daar niet in, dan was het vervolg, dat het autistisch jongetje het zelf gedaan had, wel erg aannemelijk. Dat er daarna nóg een plotwending zou komen , was erg onvoorspelbaar, en totaal onverwacht. Dus voorspelbaar?? In geen geval. Goedkoop? Ik zie niet in waarom. Zelf ben ik ook niet echt een 'voorstander' van films over autisme e.d. , maar ik heb de film, aangezien het de enige was die erop was, en ik hem toch aan het kijken was, toch gewoon gekeken, en achteraf objectief beoordeeld.

avatar van xenne
ben het niet zo eens met de vele lof die deze film krijgt, vond het er nogal goedkoop uitzien, en cast beviel me ook niet echt. niet bijzonder in mijn ogen

puckb96
Is deze film nog op dvd op een regio 2 versie? Ik vind dit namelijk een zeer spannende film. Heb hem op een kopietje zonder nedelandse ondertiteling.

Speelt Ben Faulkner trouwens alleen maar in deze film?

avatar van Friday the 13 th
Ik ben het ook niet eens met bovenstaande uitermate positieve commentaren. Nergens is er spanning aanwezig, alsook de interacties met het kind leveren weinig spektakel op (al acteert het kind erg goed). Je blijft gewoon kijken om te weten wie de moordenaar is.

Zo een mysterie - whodunit kan erg spannend zijn, maar hier slagen ze de plank volledig mis. Ik vind het zoals Xenne zegt nogal erg goedkoop en een samenraapsel van elementen die we al eens gezien hebben (die verscheidene stemmen bijvoorbeeld). Het motief vond ik nogal vrij drama-achtig, ik vond dat echte thriller-elementen ontbraken.

Een vrij spanningsloze, alsook inhoudsloze film.

querido
Silent Fall is een zeer ondergewaardeerde whodunit thriller waarvan ik niet veel vanaf weet. Heb hem heel toevallig 1 keer op TV gezien op RTL8 en ik was meteen gefascineerd door de film. Films met thema's zoals autisme interesseren mij wel dergelijk en dan een mix met het whodunit thriller/mystery maakt er gewoon een top film van. Misschien moeten ze deze film maar eens heruitbrengen want we hebben een zeer bekende cast zoals Richard Dreyfuss, Linda Hamilton, het debuut van Liv Tyler en ook nog John Lithgow. Met zo'n cast? Dat moet toch beter kunnen? Maar het is een van mijn persoonlijke favorieten en met een soort twist op het eind. Beetje onvoorspelbaar.

De cast speelt gewoon super. Maar met name het autistische kind speelt de rol erg vlot. Wat ik daarom ook curieus vind is dat hij voor de rest nooit meer in een film heeft gespeeld. Ben wel benieuwd wat er van hem is gekomen. Richard Dreyfuss, John Lithgow en Linda Hamilton spelen natuurlijk echt geweldig, maar ben persoonlijk niet de allergrootste fan van Liv Tyler. Beetje een actrice met ups en downs. Overigens als iemand weet waar ik deze op dvd kan vinden, luister ik aandachtig. Dus tja... Silent Fall.... Een zeer onderwaardeerde thriller met vlot acteerwerk en een onvoorspelbaar eind.

avatar van Filmkriebel
Zoals Friday 13th hierboven zelf terecht zegt, overweegt het drama op de thriller.Het begint als een whodunnit, en daarna gaat het over op het onderwerp "omgaan met autisten". Dat Dreyfuss de identiteit moet ontfutselen uit het geheugen van het zoontje van een vermoord echtpaar belooft wel wat. Probleem is dat de spanning ontbreekt omdat dit ongelooflijk doorzichtig is : ik kon al voor de helft raden wie de killer was...
Was de debuutrol van Liv Tyler, en ze krijgt meteen een redelijk grote rol. Ook het autistische jongetje zorgt voor een paar bloedstollende momenten die je niet onmiddellijk verwacht. Kijkt vlot weg maar meer dan één keertje zal ik die film toch niet bekijken.