Blue Sky (1994)

geregisseerd door Tony Richardson
met Jessica Lange, Tommy Lee Jones en Powers Boothe

Hank Marshall (Jones), een hardwerkende en goedaardige wetenschapper in dienst van het leger, heeft zijn handen vol aan explosieve atoomreactoren en zijn, niet minder explosieve, vrouw Carly (Lange). Terwijl hij druk bezig is met het begeleiden van tests in Nevada, zwicht zij voor de avances van zijn superieur. Maar het overspel van zijn vrouw is niet het enige dilemma waar Marshall mee te kampen krijgt..

avatar van tijmengozer
was wel aardig, beetje chaotisch zo af en toe.

vond het wel een prachtige rol van Lange

avatar van tevelenco
Redelijke film.
Maar ook redelijk onbekend gezien het geringe aantal stemmen en berichten.
De film begint langzaam en bestaat eigenlijk uit 2 delen.
Het eerste deel van de film bestaat voornamelijk uit het obscene gedrag van Carly.
Waardoor ze de familie vaak ten schande maakt.
En waardoor Hank zijn vrouw vaak te hulp moet schieten en stomdronken van feestjes moet verwijderen.
In het tweede deel van de film laat Carly zich echter van een heel andere kant zien wanneer haar man Hank in de problemen komt.
Al met al een vermakelijke film maar zeker geen topper.

Jessica Lange is hierin wel heel erg goed.

avatar van narva77
Ze won dan ook de oscar voor Beste Actrice geloof ik. Aardige film wel.

avatar van jordybeukeboom
Klopt van die Oscar

Mooie onderhoudende film, heb deze film vroeger eens gezien en hij is nu te zien op MGM. Tommy Lee Jones en Jessica Lange acteren prima in deze film, vooral de laatste genoemde doet het uitstekend. Ik vind Jessica Lange zo wie zo altijd wel een bijzondere actrice. Komt misschien ook dat ik een oogje op haar heb

Ik wist niet dat de film uit 1994 kwam, hij deed mij meer aan een jaren 80 film denken.

avatar van AGoos
Theunissen schreef:

hij is blijkbaar ook al in 1991 afgerond, maar pas later uitgebracht...1991 ligt al weer wat dichter bij de jaren 80...
zie IMDb trivia:
"Completed in 1991, but not released until 1994 due to Orion Pictures' bankruptcy."

Manlief die volledig in zijn job opgaat terwijl mevrouw erg frivool en zelfs overspelig is, met alle dramtische gevolgen vandien. Het thema is al duizenden keren verfilmd.
"Blue Sky" is er zo ééntje. Helaas volgepropt met clichés, voorspelbaar en zeer oppervlakkig.
Hoe madame plots de heldin gaat uithangen is echt melig.
Er is ook een happy-end.
"He's blind and she's crazy" zeggen de de kinderen en dat is het beste wat aan de film te beleven is.

avatar van Norma
Lange heeft wat mij betreft terecht die oscar gewonnen.

Ze zet haar rol van ontembare, bijna dwangmatig flirtende echtgenote uitstekend neer. Grappig, en anderzijds triest, om te zien hoe zij telkens transformeert in een andere filmdiva; het ene moment heeft ze de looks van Bardot, het volgende moment is ze een Monroe-look-a-like. Een impulsieve, naar aandacht hunkerende vrouw die haar onzekerheid probeert te maskeren met flamboyant gedrag en waarvan je nooit helemaal zeker weet of ze nou echt zo is, of eigenlijk gewoon te bang is om zichzelf te zijn. Een paar keer valt het masker en dat excelleert Lange in hysterische woede.

Erg sterke performance in een sfeervolle setting en een verder eenvoudig verhaal, dat naar het einde toe een draai krijgt die niet nodig was geweest.

avatar van Leo1954
Het is wel wat oppervlakkig allemaal, maar naarmate de film vorderde ergerde me dat niet. Lekker Amerikaans sfeertje, onderhoudend, goed spel van Tommy Lee Jones, die speelt altijd goed imo en natuurlijk Jessica Lange. Het is een stuk en ze speelde uitstekend.

avatar van The One Ring
Laatste film van Tony Richardson, waarvan ik alleen het vreselijke Tom Jones zag. Hij overleed drie jaar voor dat Blue Sky uitkwam, doordat die film een vertraagde release had. Sommigen hebben Richardson hoog staan, maar de twee films die ik tot nu toe van hem zag hebben alleen gemeen dat ik ze niet goed vond.

Blue Sky scoort vooral laag op geloofwaardigheid. Ik weet niet zozeer of Jessica Lange slecht acteerd of dat het de bedoeling was, maar ik vond haar personage wel erg onwerkelijk. Zelfs haar liefde voor haar man, een belangrijk element voor de film, lijkt gemaakt. Ik geloof best dat hij op haar verliefd is, maar niet andersom. De hele gezinssituatie voelde sowieso niet doorleefd. De manier waarop die oudste dochter op haar ouders reageert is meer die van iemand die een paar weken van een afstandje hen heeft geobserveerd en niet van iemand die al een leven lang met ze heeft samengewoond. Daarvoor is haar dialoog vaak ook wat te uitleggerig als het op het verleden aankomt. Dat mevrouw Lange uiteindelijk de grote held wordt door gek te doen voor de pers kon ik al helemaal niet slikken, maar niets rond het hele militaire plot kwam overtuigend over en soms leek het er maar snel bij gegooid te zijn. De clichématige performance van Powers Boothe als onbetrouwbare officier helpt ook voor geen meter.

Alle gebeurtenissen zijn zo doorzichtig en het script is zo overduidelijk geschreven dat dit nooit had kunnen werken en dat mogelijk goede performances van Lange en vooral Jones in het luchtledige blijven hangen. Dat het allemaal ook nog eens gefilmd is als een goedkope tv-film van de jaren '80 helpt niet mee. Geen mooi afscheid van Richardson helaas.

Redelijke film over een manisch depressieve vrouw die getrouwd is met een legerofficier. De film speelt zich af eind jaren '50 in Amerika ten tijde van de nucleaire testprogramma's. En alhoewel hier niet de nadruk op ligt en zelfs niet het meest geloofwaardige gedeelte van de film is, maakt dit het geheel wel onderhoudend. Jessica Lange en Tommy Lee Jones leveren prima werk.

avatar van Decec
Een goede drama/romantiek film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende jong acteur Tommy Lee Jones en Chris O'Donnell...
Prima geluid en ouderwetse achtergrond muziek (geen Dolby Digital aanwezig)...
Mooi klein breedbeeld (geen HD aanwezig)...

avatar van Jakobb
Vooral gekeken om de acteerprestatie van Lange te zien en die is zeker de moeite waard. De film op zich is wel leuk, vooral de eerste helft dan. Daarna wordt het allemaal wat ongeloofwaardig. Al bij al een best amusante film.