Harry and the Hendersons (1987)

Alternatieve titel: Bigfoot and the Hendersons

Familie / Komedie

geregisseerd door William Dear
met John Lithgow, Melinda Dillon en Kevin Peter Hall

De familie Henderson is net op weg naar huis van een uitstapje wanneer ze iets vreemds aanrijden. Ze stoppen, en in de overtuiging dat het merkwaardige wezen dood is, nemen ze het mee. Maar wat schetst hun verbazing dat het helemaal niet dood is, maar zelfs heel levendig en heel geestig - onder een nogal angstaanjagend uiterlijk. Ook al is hij wat onhandig in hun huis, besluiten ze hem toch in het gezin op te nemen. Wat ze echter niet weten, is dat er een kwaadaardig persoon op hem jaagt.

avatar van Chainsaw
Zag vroeger de serie geregeld op TV voorbij komen en nu eindelijk de filmversie gezien. En het is precies wat je kan verwachten, de film volgt de E.T.- formule tot in de puntjes. Maar Harry and the Hendersons heeft wel een paar sterke kanten. John Lithgow is altijd een prettige lead. En dat mag ook wel, want de rest van het gezin is tamelijk inwisselbaar. Gelukkig is er ook nog Harry; een fantastisch en zeer sympathiek karakter, met z'n geweldige grijns. Mooie design van Rick Baker en ook goed neergezet door Kevin Peter Hall, de man die ook Predator in de eerste twee films speelde. De scènes tussen Lighgow en Harry zijn dan ook meteen het leukst wat deze verder vrij voorspelbare familiefilm - die sowieso wel iets grappiger had gemogen - te bieden heeft.

3 sterren.