Stanley Kubrick: A Life in Pictures (2001)

Documentaire

geregisseerd door Jan Harlan
met Tom Cruise, Martin Scorsese en Jack Nicholson

Documentaire over regisseur Stanley Kubrick en zijn films. Aan het woord komen o.a. regisseurs en acteurs die al dan niet met Kubrick samenwerkten. Commentaar door Tom Cruise.

avatar van Macmanus
Tsja... Het is (imho) één van de beste regisseurs ooit. Geen wonder dat de docu dan nogal positief is...

Vind jij alles wat Kubrick heeft gemaakt dan fantastisch, ik vind Alfred Hitchcock 1 van de beste regisseurs ooit, maar er zijn ook wel films waar ik niks aan vond, en in deze docu vinden ze alles maar fantastisch en hij was zo een fantastisch mens, en als die boos was zei hij altijd wel hele slimme dingen.
Dan denk ik ook zei hij echt nooit eens iets heel doms of deed hij niet gewoon eens heel vervelend. Dat mocht van mij anders.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Er is in de loop van de jaren veel kritiek op Kubrick geweest, een deel daarvan zou best terecht zijn geweest. Het was leuk geweest om iemand aan het woord te laten die na het werken met hem een hekel aan 'm heeft gekregen, of filmcritici die ook enkele negatieve punten op konden noemen... nu was het bv. bij Eyes Wide Shut "er kwamen goede reacties en er viel een last van z'n schouders". Nou ik herinner me ERG veel slechte recensies over die film..."

Denk dat dat een beetje het probleem van veel Amerikaanse documentaire(maker)s is. Die hebben een even groot kritisch vermogen als Ivo Niehe.
En wie was de opdrachtgever: de filmmaatschappij die de documentaire bij de Kubrickboxen wilde toevoegen ?

FisherKing
Mee eens Kappeuter!!

avatar van Ralfke
Ja, dit is gewoon een propagandafilm van de filmmaatschappij; allemaal heel aardig bedoeld - en Kubrick was ook gewoon een fantastische regisseur - maar als 'film' kun je deze documentaire toch niet meer dan ** geven.

neo (crew)
idd te positief.ik kijk liever bv de docu over hitchcock's leven, daarin zitten tenminste interviews die met kritische mensen.

avatar van Macmanus
wat zijn we het toch eens met elkaar

"I’m no Kubrick scholar, having only a slightly above average knowledge of his work, but the portrayal of the director offered in this film still seemed suspect to me. The most glaring omission is the fact that Kubrick was fired from the production of the Marlon Brando vehicle One-Eyed Jacks (1961). Coming as it did after the director’s clashes with Kirk Douglas on the set of Spartacus, this experience must have been instrumental in Kubrick’s decision to insist upon total creative control on his future projects. To gloss over the experience entirely is to ignore a major event in the director’s development."

avatar van Jordy
Jordy (admin)
halve ster er af

Leuk voor de liefhebber, maar vooral een gemiste kans.

tovenaar
Ik verkeerde de laatste weken in een Kubrick-roes. In de afgelopen paar weken heb ik Killer's Kiss, Paths of Glory, Lolita, 2001: A Space Odyssey (niet voor de eerste keer) en Barry Lyndon gekeken. Een paar weken daarvoor waren al the Killing, the Shining en Full Metal Jacket aan de beurt. En daarvoor had ik al Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb, A Clockwork Orange en Eyes Wide Shut gekeken.

Een aardige roes dus Ik heb alleen nog Fear & Desire (is dat uberhaupt wel ergens te krijgen?) en Spartacus te kijken. Ik vond het dus weleens tijd om deze documentaire te gaan kijken en ik vond het bijzonder interessant. Zoals Jos2 zegt: "voor de liefhebber"... en dat ben ik.

De films hebben me buitengewoon gefascineerd. Ik ben er alleen nog niet aan toe gekomen om ze allemaal meerdere keren te kijken, wat ik zeker nodig vind voor een Kubrick. Deze herzieningen zullen waarschijnlijk ook wel binnen een kort tijdsbestek gaan plaatsvinden aangezien het net lijkt alsof er één of andere buitenaardse kracht me naar deze films toe trekt. Voor mij heeft het ook zeker nut om deze films vaker te kijken, ik neem 2001: A space odyssey als voorbeeld. De eerste keer kwam ik niet verder dan een 3,5. De tweede keer ervaarde ik de film compleet anders, verhoogde mijn stem naar een 4,5 en nog later naar de maximale score. Pure kunst. Zo staan er voor mijn gevoel voor mij nog een aantal Kubrick's op de rand van verhoging, maar dit kan pas gebeuren na het nog een keer kijken van de film.

Enfin, terug naar deze documentaire. Misschien komt het mede door mijn roes, maar ik vond de documentaire zeker interessant. Ja, het is buitengewoon positief, zonder kritiek, maar doordat ik zo gefascineerd ben de laatste tijd door het fenomeen Stanley Kubrick heb ik met veel plezier naar deze docu gekeken.

Toen Tom Cruise over de dood van Kubrick begon en vooral toen hij zei (ik weet het niet precies meer) "There will never be another Kubrick-film"... Ik werd er zowaar droevig van (emotionele tovenaar? ), jammer dat hij er niet meer is

ik ben het volledig met je eens, Tovenaar, Kubrick is een genie!

tovenaar schreef:

Fear & Desire (is dat uberhaupt wel ergens te krijgen?)

Op tape of dvd is hij volgens mij nergens te krijgen, maar ik zag een tijdje geleden dat die film er nog niet opstond dus....:D (heeft gotti ook een film van Kubrick onder zijn naam staan. )

tovenaar
Hmm, denk het ook niet dat ie ergens te krijgen is. Dan maar Spartacus kijken

Ook schokerend dat Kubrick na de release van Clockwork in Engeland zelfs met de dood werd bedreigd.
Bijna niet meer voor te stellen nu wat voor een enorme impact die films hadden op de samenleveing.
Dat had ik echt mee willen maken...

In Nederland zijn er in de zeer recente geschiedenis films niet doorgegaan door de bedreigingen.

Jos2 schreef:

Dat wist ik niet welke dan??

Padd0 schreef:

Dat wist ik niet welke dan??

Een film over Picornie en over de ontvoering van Heineken.

avatar van titan
De documentaire over Ajax (daar hoorden zij engelen zingen) is ook pas later dan gepland gaan draaien door bedreigingen.

avatar van aburefan
heel toevallig zat ik gister te zappen op een paar vage zenders en bleek deze docu op Arte bezig te zijn (en nog wel net begonnen), vond het wel interessant ( mede ook omdat ik grote fan ben van Kubrick ) maar inderdaad een beetje eentonig door al die positiviteit enzo.
En dat over One Eyed-Jack hadden ze toch ook wel moeten melden

Wel heel goed van deze docu vind ik dat ze niet geprobeerd hebben om Kubrick's films helemaal te ontrafelen.

De mysterieuze, soms mythische sfeer die deze films toch wel met zich mee dragen wordt gelukkig in stand gehouden.

komt deze komende week op tv (in drie delen) of is dat een andere documentaire over kubrick?

Dat is inderdaad deze documentaire, maar dan verspreid over 2 weken (3 woensdagen, lijkt mij).

Hij was gister in zn geheel te zien op de Duitser WDR. Gewoon in het Engels en Duits ondertiteld.

Best leuk om al z'n films in fragmentjes weer terug te zien hoor (al barsten ze van de spoilers), maar verder weinig informatief. Een hele reeks collega-regisseurs komt aan het woord om Kubrick de hemel in te prijzen, maar inhoudelijk hebben ze eigenlijk niets te melden.

De interviews met de mensen waarmee hij gewerkt heeft zijn al een stuk interessanter, maar vervallen vaak ook nog in eindeloze lofbetuigingen voor wat Kubrick allemaal wel niet gepresteerd heeft. Tja, z'n prestaties had ik zelf ook wel kunnen zien (met al z'n spoilers is de documentaire duidelijk alleen bedoeld voor mensen die (bijna) al z'n films gezien hebben), deze documentaire had nu juist een blik op Kubrick als persoon kunnen geven. Want Kubrick was een enigma.

Maar de documentaire is helaas vreselijk bang dat de slechte kanten van Kubrick naar voren komen, en laat alleen de lofuitingen over (zelfs iemand als Ligeti, die nota bene een rechtszaak tegen Kubrick gevoerd heeft, lijkt alleen maar positieve dingen over hem te willen zeggen). Kubrick lag met zoveel mensen in de clinch, kreeg zoveel commentaar op zijn werk, maar zijn tegenstanders komen niet eens aan het woord.

Het enige stukje kritiek dat deze documentaire nog net wel durft te laten zijn, zijn de spaarzame anekdotes van zijn familie, die een glimp werpen op zijn karakter. Verder is het toch niet meer dan een reclamefilmpje; best leuk om eens gezien te hebben, maar als documentaire gewoon mislukt. 2 *

Q, ik denk niet dat je deze film moet zien als een documentaire.
De maker is Jan Harlan, Kubricks schoonbroer. Het is eerder een soort hommage, een overzicht van 's mans indrukwekkende carrière.
Ik vond het een vlot kijkende film en werd helemaal meegezogen in de volstrekt unieke Kubrick-wereld en had eerlijk gezegd geen behoefte aan een kritische noot.
Daarvoor zijn er al genoeg recensies en filmcritici.

Bij veel making-of, heb je ook van die slijmerige stukjes, 'It's was great working with him, he was so devoted', maar volgens mij hoort dit bij je geld verdienen.

En ook altijd zeggen 'It's great movie because..' gewoon reclame maken. Want hoe meer een film wordt bekeken, hoe meer je weer kans maakt op een mooi aanbod. Zal ook weer niet bij iedereen zo zijn.

Trouwens het was een aardige docu 2,5*

Tonyvdb schreef:

Volgens die redenatie is het product des te doellozer. Voor een overzicht van Kubricks carriere kijk ik zijn afzonderlijke films wel; dat geeft een veel gedetailleerder en completer beeld. Dit product (als het geen documentaire is, verdient het eigenlijk ook het predikaat 'film' niet meer) voegt daar dan niets aan toe.

Interessante film (zoals dit product zichzelf noemt), maar het mist het toch echt de nodige informatie. In vergelijking met documentaires over andere filmmeesters is deze dan wel weer prettiger, vanwege zijn (overwegend) chronologische structuur en de zeldzame beelden van Kubrick op de set.

Voor geïnteresseerden raad ik de biografie Kubrick van Vincent LoBrutto aan die erg veel informatie levert over de technische aspecten van zijn werk (camerawerk en keuze van lenzen etc etc.)

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Informatief en interessant, wel wat oppervlakkig en meer een hommage dan een kritische documentaire. Toch geboeid gekeken en meer dan ooit vastbesloten om alle Kubricks z.s.m. te zien.