Doomsday (2008)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / Zuid-Afrika / Duitsland
Actie / Sciencefiction
105 minuten / 113 minuten (uncut version)

geregisseerd door Neil Marshall
met Rhona Mitra, Malcolm McDowell en Bob Hoskins

Een dodelijk virus beëindigt voortijdig de levens van honderdduizenden mensen in Schotland, waarna het land door een grote muur hermetisch van de rest van de wereld wordt afgesloten. Mensen die proberen te ontsnappen worden doodgeschoten en de muur zelf herbergt allerhande wapens om vluchten van besmetten te voorkomen. 30 jaar later duikt het virus, 'The Reaper' genaamd, plots opnieuw op, ditmaal in hartje Londen. Een elite-team wordt achter de muur in Schotland gestuurd om op zoek te gaan naar het werk van dokter Kane, die voor de uitbraak 30 jaar geleden dicht bij een doorbraak in onderzoek was.

avatar van raimondirks
Deze film leek mij eerst helemaal niks door de titel en de cover. Maar vond het een vermakelijke film en hij viel me erg mee door de fantasie die erin zat.
Oke, het deed me allemaal wel veel aan de films snake plissken denken en wat figuren van Waterworld. Niet alles was logisch, maar oke de film heeft iets + een lekkere hoofdrolspeelster, dus ik geef er daarom toch 4* voor.

avatar van roc12345
Doomsday

Geen verhaal niks bijzonders
alleen maar doorgedraaide psychische gestoorde figuren

kijk deze film niet ,voor degenen
die het niet hebben gezien kijk liever I am Legend

Reinbo
roc12345 schreef:
kijk liever I am Legend

Ik zou het tegenovergestelde adviseren, hierin gebeurt tenminste nog een hoop. Verder erg leuk eerbetoon aan Escape from New York.

avatar van Paul_Hauer
Totaal geen verhaal, maar wel ontzettend veel actie en flauwe humor. Ik heb mij zeker vermaakt, maar een topper is het niet. *3,5

avatar van totalreject
Enige overeenkomst met I am legend is dat er een virus is. In deze films geen monsters, maar gestoorde mensen. Niks bovennatuurlijks ofzo.
Aardige film. Leuke actie. Kortom zeer vermakelijk voor een relax avondje op de bank.

Ik dacht in het begin dat ik er niet doorheen zou komen, maar eigenlijk vanwege de uitstekende cinematografie bleef ik kijken, het ziet er allemaal prachtig uit. Maar de over the top hoeveelheid geweld en zo'n beetje elke film cliché in de geschiedenis maakt de film meer een komedie dan een spannende 28 days later vs mad max. De hoofdrolspeelster is een instant action chick. Niet te veel over nadenken, dan kun je er een avondje mee vullen. De oplettende filmkijker zal scenes (qua camerawerk, montage & belichting) herkennen uit Blade Runner, Aliens, Lord of the Rings, Mad Max en meer, want schaamteloos, doch met een knipoog worden scenes uit deze films gejat.

avatar van *Nientjah*
Dit is echt een film die, als je hem met vrienden kijkt, je niet serieus kunt nemen. Voor mij werd het dus meer een komedie dan een horror door de grappen die constant gemaakt werden (wat overigens wel erg vermakelijk was). Vooral de stukken met de punkers waren echt over-the-top grappig, maar de rode draad van het verhaal ontging me nogal en sommige scènes waren wel erg cliché en voorspelbaar.

1 ster.

wraakgevoel wed bevredigt heerlijk

negatief was -
zijn al dit soort films gemaakt bv 28 weeks later
voorspelbaar
paar onnodige scenes erin voegde niets toe

heb met plezier naar de film gekeken, ondanks dat er toch wel een hoop leen werk inzit uit escape from ny en mad max .

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Niet mijn ding, dit. Op zich een geinig idee, zo'n hommage aan films als Escape from New York en een hele rits andere post-apocalyptische titels, maar de uitwerking laat zeer te wensen over. De cliché personages waren oersaai, de plot wil nergens ook maar een beetje boeien en ik zag niets meer dan wat simpel schiet, knal en schreeuw-werk. Hier en daar zaten best een paar leuke ideeën en Marshall weet duidelijk wat ie doet, maar het schreeuwerige en oersaaie eindproduct deed me uiteindelijk maar bar weinig.

2 kleine sterren.

avatar van Noodless
Leuke film met veel fantasie en knappe beelden. Het verhaal is voorspelbaar, maar deerde niet door de vele actiescènes en de kleurrijke personages. Ook is er aandacht voor veel humor. Rhona Mitra is de nieuwe Mad Max-achtige actiongirl waar we nog meer van gaan horen. In zijn opzet zeker een geslaagde film ! 7,5/10

avatar van joko16
SLECHT !
Geef mij de orginele Mad Max films dan maar.
Dat Bob Hoskins zo ver gezakt is dat hij in dit soort baggerfilms meespelen moet.

avatar van JacoBaco
Soms stel je jezelf een beetje in op een film die je totaal niet serieus wil nemen. Dus op voorhand ben je er al op voorbereid dat je een hoop onzin krijgt voorgeschoteld.

En inderdaad dit is zo'n onzinfilm. Maar leuke onzin vond ik het niet.
Alles wat je ziet en gebeurd. Het deed me erg weinig.

Leuk was dat konijn en die show dat Sol een dansje doet. Want zo had ik het waarschijnlijk ook gedaan.

Maar ik blijf steken op 2,5*

avatar van pyt72
begon goed, einde werd minder. vond het wel zeer vermakelijk om van 2038 terug in de riddertijd te vallen.

heel goede film. heel goede actie. mooi in beeld gebracht. niets op af te raden. ik had er niet veel van verwacht. maar is heel goed.

avatar van kvanwilder
Zonde van het geld

Interessante kijk op het genre, met af en toe originele elementen. Maar langzaam aan neemt de cliche het over, wat enorm zonde is voor de redelijk sterke establishment van het verhaal aan het begin van de film.

raimondirks schreef:

Kijkt dan porno.. Ik vond vooral de scene met de bentley ongelooflijk onrealistisch.. Ken niet veel van auto's maar een Bentley zou toch iets sneller moeten gaan als die wrakken die erachter reden! Ongelooflijk onrealistisch!

wei
Lekkere ode aan Escape From New York, Mad Max...ze zijn allemaal al eerder genoemd. Escape From Scotland, of zoiets. De stilering vind ik een tikkeltje te glad, die opgesloten 'punkers' zien er net wat te geforceerd 80's uit. Soms ook wat onevenwichtig (dat riddergedoe). Maar het tempo zit er goed in, flink wat geweld en foute humor. Zeker geen straf om deze uit te zitten.

crack1
Niet echt een topper,maar het kijken waard.
Het middeleeuws (lees:riddergedeelte) vond ik ook minder,voor de rest best te pruimen.Over the top personages en aktie.

De hoofdrolspeelster kon me in deze prent wel bekoren, ze brengt het er aardig vanaf, verder veel actie en ook verrassende wendingen, zoals het terugkeren naar de Middeleeuwen in het jaar 2035... let op de moderne markeringen in de gangen van het kasteel, leuk gevonden.
Maar toch had ik iets meer van deze film verwacht, ik dacht dat het eerder een film zou geweest zijn in het genre van 'Resident Evil' of '28 Days-Weeks Later', maar dat is het dus niet, geen zombies in deze film.
Toch zijn bepaalde beelden heel mooi, zoals het verlaten en door plantengroei overwoekerde Glasgow, en de enkele geïnfecteerden die je ziet.
Ook Malcolm McDowell en Bob Hoskins doen mee in deze prent, maar hun rollen zijn wel heel miniem, niet onbelangrijk, maar toch heb ik de indruk dat ze eerder op de affiche staan vermeld als lokvogels, men had beter de echte hoofdrollen allemaal vermeld, zoals Adrian Lester, Craig Conway, Alexander Siddig en anderen..
Maar verveeld heb ik me niet met deze film... toch het bekijken waard.

avatar van Don MN
Film 0
Aangename Hoofdrolspeelster +1
Bentley +1

avatar van Revolt
Gisteren op mijn fijne mp3-speler gezien deze film.
Ik wist dat het een beetje een onzinnige film zou zijn, en waarschijnlijke niet de allerbeste. Eigenlijk kwamen die verwachtingen uit, de film is niet bepaald sterk, het is een slap verhaaltje dat je maar nét aan de film vast kan houden tot het einde. Wat me wel tegenviel was dat de onzin nog een stukje verder ging dan ik had gedacht Oog als camera, hoofd dat van een romp afvalt als diegene in zijn/haar voorhoofd wordt geschoten (!?) en dat de film op een gegeven moment vreemd afdwaalde naar een middel-eeuwensfeer die ik niet nodig vond.

Zeker niet hoogstaand, maar het was nog een klein vermaak in de trein.

Steve-a
Heerlijke actie. Goede ode aan Escape from New York. Echt van zitten genieten.

kelinci
toch wel een vermakelijke film, ik had gedacht dat dit een rukfilm zou zijn, puur omdat het verhaal zo voorspelbaar was/is met cliché stukjes,

maar de acties en verschillende scene's maken het goed

zitten wel een paar foutjes in de film

dat stuk dat die auto die berg uit rijdt gaat hij met de zijkant langs de deur, wat dus de zijkant kapot maakt, echter; enkele seconde later zie je dat de auto nog in perfecte staat verkeerd (ook tijdens de achtervolging van de auto's)

avatar van Siorgi
Ik sluit me aan bij kelinci. Erg goede actie en best wel een vermakelijke film. Het verhaal is natuurlijk flinterdun en er zitten natuurlijk enkele eigenaardigheden in verwerkt het simpelste voorbeeld: de groep mensen die terug zoals in de middeleeuwen ging leven met alles erop en eraan... yeah right. 3* omdat hij geen moment verveeld.

avatar van 606
aardige Mad maxime in modern jasje
verveeld niet en is leuk verzonnen
acteren was van rhona goed en van de rest zoals malcolm en bob was het prima

4 sterren

Het genre dat er een groot virus uit is gebroken en de mensheid word uitgeroeid spreekt me aan en daarom wou ik deze film ook zien.
Ik vond het een goed punt dat het verhaal leuk werd opgebouwt maar verder niet veel mee gedaan word.

!!! Maybe spoiler !!!
De special effects zoals van het oog dat de hoofdrolspeelster kan draaien etc vond ik er erg slecht uitzien.
Het "ozo grote eetfestijn" van Sol heeft voor mij de hele film bedorven.

Wegens het vervroegd afzetten van de film.

2 sterren

avatar van Sjaako
Als je van post-apocalyptische films houdt, is hij prima te pruimen.

Mooie splatter geluiden en beelden. Het idee achter het verhaal is best okee, alleen nogal beroerd uitgewerkt.

Sommige vragen blijven wel erg onbeantwoord.

Lijkjuh
Ben niet zo weg van actie maar dit vond ik wel een boeiende film.