Doomsday (2008)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / Zuid-Afrika / Duitsland
Actie / Sciencefiction
105 minuten / 113 minuten (uncut version)

geregisseerd door Neil Marshall
met Rhona Mitra, Malcolm McDowell en Bob Hoskins

Een dodelijk virus beëindigt voortijdig de levens van honderdduizenden mensen in Schotland, waarna het land door een grote muur hermetisch van de rest van de wereld wordt afgesloten. Mensen die proberen te ontsnappen worden doodgeschoten en de muur zelf herbergt allerhande wapens om vluchten van besmetten te voorkomen. 30 jaar later duikt het virus, 'The Reaper' genaamd, plots opnieuw op, ditmaal in hartje Londen. Een elite-team wordt achter de muur in Schotland gestuurd om op zoek te gaan naar het werk van dokter Kane, die voor de uitbraak 30 jaar geleden dicht bij een doorbraak in onderzoek was.

Schotland zou 30 jaar aan zijn lot zijn overgelaten. Na 30 jaar gaat een team eens kijken en komt tot de ontdekking dat er massaal punkers en ridders rondlopen, er nog volop elektriciteit en brandstof is, autowegen perfect zijn onderhouden, er een rijklare Bentley wordt gevonden met de juiste bandenspanning.....moet ik verder gaan? Sorry, dit was het niet voor mij.

avatar van linxde1
Het is in Schotland en ik heb de Schotse punkband the Exploited ook regelmatig langs zien komen in deze film. The Exploited - Fuck the USA - YouTube

avatar van Goldie63
Leek me wel een leuke film , maar viel zwaar tegen. Begin was ,zoals hier al eerder gezegd, wel in orde. Maar er zijn toch wel heel wat betere post-apocalyptische films (I am legend, The Book of Eli , The Road , 28 Days later) dan deze bij elkaar geraapte zooi. En wat een vreselijke irritante en monotone stem had die ene hoofdrolspeler (Carnalis heet ie geloof ik), brrr dat geraspte toontje. Bah.

Redelijk fijn en goed in beeld gebracht, tot ze met die Bentley komen aandraven. Heel die achtervolgingsscene duurt een minuut of tien te lang en is volledig over the top (maar helaas net niet over the top genoeg om het grappig te maken). Ze hadden er een betere film van kunnen maken door zich minder bezig te houden met de gimmicks en meer met het verhaal, want daar zaten best wel wat interessante dingen in. De totale ontspoorde bende rebels die een man levend op de bbq gooien bijvoorbeeld. Dat een ander deel van Schotland plots op de setting uit Game of Thrones lijkt is dan weer een stuk bizarder, maar soit.

avatar van Roger Thornhill
"Whoever they send here – we're gonna catch 'em, we're gonna cook 'em, and we're gonna eat 'em!" Niets hoogstaands, en na een veelbelovend begin enigszins inzakkend, maar energiek gefilmd en met genoeg grappige dingen om toch tot het einde onderhoudend te blijven: Rhona Mitra is een redelijk overtuigende bad-ass, David O'Hara (Canaris) is bepaald eng, Craig Conway is indrukwekkend als Sol (hij krijgt dan ook een prachtige podium-entree op de tonen van Good thing van de Fine Young Cannibals), en zelfs als hij niets te doen krijgt is het altijd leuk om Malcolm McDowell te zien. En over zien gesproken, met dat oog kan Eden altijd nog een tweede baantje als filmpiraat nemen, want zo iemand is natuurlijk ideaal om naar premières van blockbusters te sturen – wel vóór de voorstelling even dat rechter ooglid aan haar wenkbrauw vasthechten zodat ze aan die kant niet kan knipperen.

Duidelijk geval van teveel budget... 2*

avatar van notsub
Doomsday gaat ten onder aan overdaad. Het ene moment zit je in een zombiefilm, dan een Gladiator scene, overstuurde actie, overdadig veel vuurwerk, uiteen spattende dieren en een mannetje in een SM pak tussen tientallen punkers. Wel, amusement ten over hier, maar het schiet allemaal zijn doel voorbij. Het begon met een virus, toch?

Deze sciencefictionfilm was onevenwichtig en verwarrend, vooral omdat de regisseur teveel in het verhaal (onder meer een rommelig achtergrondverhaal) wilde stoppen, waardoor het niet meer doeltreffend overkwam; het had nog het meeste weg van een schets voor een computerspel. Het scenario zat vol plotgaten en idioterie, de actiescènes (ondanks de explosies en de zwaardgevechten) misten de benodigde spanning en het einde oogde zelfs onnodig nonchalant.

avatar van Atmos
Aparte film , niet heel erg goed , maar wát een bloedmooie hoofrolspeelster zeg...
die ook nog eens kon overtuigen in deze film .

avatar van Gang_Star
Jammer, bij herziening is het er niet beter op geworden. De film begint wel leuk en qua actie zit het wel goed (het doet wat denken aan Mad Max), maar hoe verder je komt hoe minder het word. Het gedeelte waarin je in de middeleeuwen of iets dergelijks lijkt te komen, haalt de film toch wel onderuit. Net zoals bij de eerste kijkbeurt vind ik het resultaat zonde, want voor mijn gevoel en een iets andere uitwerking had er hier meer uit gehaald kunnen worden.

avatar van Antonev
Vermakelijke sciencefiction nonsens. Het is niet erg hoogstaand nee, maar er valt genoeg actie/geweld te noteren en het verhaal is toch best vermakelijk en ook nog eens vol verassingen. Leuk voor op een regenachtige zondagavond.

avatar van Rickyman
Een heel vermakelijk non-stop actiefilm met een leuke cast.
Ook erg chaotisch en over the top, en lijken vele scènes zo uit Mad Max gehaald te zijn.

avatar van Kondoro0614
Doomsday

In deze Schotse post-apocalyptische film (de infectie bevind zich tot zoverre alleen maar in Schotland en iets in London) waarin een dodelijke ziekte of, infectie centraal staat waren eigenlijk veel dingen niet boeiend en vaak erg overdreven gebracht. In deze film staan ook punkers hoog, een concept wat we al meerderemalen in Mad Max voorbij hebben zien komen en waarbij ik eigenlijk niet vaak sta te springen. Ik mag dan wel alleen het deel Mad Max: Fury Road (2015) van de reeks hebben gezien, hierin vond ik de punkers erg gaaf en eigenlijk niet te onderschatten dan in deze film. Beiden waren ze knettergek in de kop maar, Mad Max: Fury Road (2015) bracht het beter over dan Doomsday.

Het verhaal was redelijk, de film begon heel fijn en ik kreeg er veel zin. Na mate de film door dendert begon het saai te worden totdat ze uiteindelijk door ridders mee genomen werden, toen vond ik het niet meer boeiend. Bij het eerste gevecht tegen de punkers vond ik de film erg genieten, vooral de podium scene vond ik machtig mooi, dat was zeker een uitblinker aan deze film. Dus het begin van deze film en de podium scene konden mijn aandacht echt heel goed vast houden, ik kon daar van genieten. Hoe de infectie eruit zag en ga zo maar door. Uiteindelijk werden ze dus aangevallen door de ridders, zoals ik al zei en niks maar dan ook echt niks vond ik daarna meer boeiend, dat was echt wel jammer. Het acteerwerk was redelijk en het concept was magertjes. Al om al, leuke film voor tussen door maar, ook deze film is niet echt speciaal.

avatar van thoyouknow1980
Poehey zoveel verschillende invloeden in 1 film,dat kan nooit goed gaan toch?
Nou..toch wel als het van dit niveau is.
Goed verhaal,eigen sfeer,maffe karakters en gewoon lekker veel actie

Film Pegasus schreef:
Nadat ik recent Escape from New York had gezien had ik opnieuw zin in deze Doomsday. Escape from NY was me niet echt goed bevallen, maar deze Doomsday is toch wel beter. Veel kleurrijker, veel dynamischer, meer pit en actie in de film.

AAAAAAAAAAARGH

avatar van Rmie
Toch maar ff uitgekeken. Had ik beter niet kunnen doen. Hele matige film. Tot de vrinden van Mad Max, is het nog goed te doen. Maar die malligheid met die punkers en witte ridders. Kom op zeg.

Wel oké.

In principe zou het post-apocalyptic gebeuren mij goed moeten liggen, maar zo'n beetje elke film in het genre is een Mad Max wannabe en die films vind ik nu net niet boeiend. Er is zoveel meer te doen met het genre, maar de meeste film blijven binnen dat beperkte kringetje hangen.

Daarom dat ik deze Doomsday van Marshall lange tijd links heb laten liggen. En niet geheel onterecht zo bleek. Ondanks dat de film een hoop verschillende invloeden op één hoop gooit en zo toch nog een beetje verrassend uit de hoek kan komen, zijn de afzonderlijke elementen niet veel meer dan een braaf herhalen van clichés zonder al te veel zelf toe te voegen.

Grootste probleem vond ik dat de twee overgebleven groepen compleet oninteressant waren. Eén groepje ridders, de andere Mad Max clones. En nog slechte ook, met hun lullige muziekshowtje en overdreven maar flauw "gestoord" gedrag. Wél apart dat de poster-lady zo snel sterft, dat had ik dan weer niet verwacht. Ook wel een beetje jammer, want zij was dan nog het interessantste personage van de punker groep.

Marshall heeft als regisseur duidelijk wel het talent om er wat van te maken. Afzonderlijke scenes zien er vaak wel aardig uit, maar de odes deden mij niet zoveel. 't Is ook wel iets waar ik de laatste tijd wat allergisch aan geworden ben, al dat gepaai met zooi uit het verleden is gewoon wat vermoeiend aan het worden.

Maar op zich geen slechte film. Afzonderlijke scenes zijn oké, bruut genoeg en Marshall's intrinsieke talent redt de film van de ondergang.

Jammer van het slappe verhaal en de tragische uitwerking. Verder kan ik er weinig over zeggen..

Zeer matig.

Eigenlijk slaat deze film helemaal nergens op. Het begint allemaal wel prima en de ziekte wordt mooi geïntroduceerd. Hierna raakt het allemaal in een sleur en raken ze de weg een beetje kwijt. Het is mij volledig onduidelijk waarom er in het apocalyptische gebied nu punkers en ridders rondlopen en waarom deze nou iedereen dood willen maken.

Inhoudelijk klopt er ook helemaal geen biet van het verhaal. Ze gaan op zoek naar een geneesmiddel voor een virus en ze komen terug met iemand die resistent is voor de ziekte om hieruit een extractie te maken voor een vaccin? Dit is natuurlijk volledige lariekoek, daar een vaccin een oplossing omvat waarin verzwakte virussen in zitten. Hierop reageert het eigen lichaam door lichaamseigen antistoffen te maken. Dit kan worden geproduceerd met het virus zelf en je hebt dus helemaal niets aan een immuun persoon.

Dat terzijde, visueel ziet het er prima uit. Acteerprestaties zijn op niveau. Enige minpunt is dat het verhaal dus compleet ruk is.

avatar van jippie2010
empirekees schreef:
Duidelijk geval van teveel budget... 2*

Valt inderdaad niet veel meer over te zeggen. *2.0

avatar van keimpeS
Het viel mij niet tegen ook na een 2e kijkbeurt, alles ziet er visueel verzorgd uit en er is constante actie waardoor de film lekker weg kijkt. Orgineel is het verhaal niet, als je bekend bent met de Mad Max films. Voornamelijk de gekke punkers en de voertuigen doen je aan de Mad Max films denken, hier is er dan ook nog een snufje moderne sci-fi aan toegevoegd. Het acteerwerk is soms niet al te best, beetje automatische piloot, maar de goed afgetrainde hoofdrolspeelster maakt veel goed. Zombies, virus, punkers, ridders lekker cult allemaal!

Tarkus schreef:
De hoofdrolspeelster kon me in deze prent wel bekoren, ze brengt het er aardig vanaf, verder veel actie en ook verrassende wendingen, zoals het terugkeren naar de Middeleeuwen in het jaar 2035... let op de moderne markeringen in de gangen van het kasteel, leuk gevonden.
Maar toch had ik iets meer van deze film verwacht, ik dacht dat het eerder een film zou geweest zijn in het genre van 'Resident Evil' of '28 Days-Weeks Later', maar dat is het dus niet, geen zombies in deze film.
Toch zijn bepaalde beelden heel mooi, zoals het verlaten en door plantengroei overwoekerde Glasgow, en de enkele geïnfecteerden die je ziet.
Ook Malcolm McDowell en Bob Hoskins doen mee in deze prent, maar hun rollen zijn wel heel miniem, niet onbelangrijk, maar toch heb ik de indruk dat ze eerder op de affiche staan vermeld als lokvogels, men had beter de echte hoofdrollen allemaal vermeld, zoals Adrian Lester, Craig Conway, Alexander Siddig en anderen..
Maar verveeld heb ik me niet met deze film... toch het bekijken waard.

Opnieuw bekeken en niets te wijzigen aan mijn eerste mening.
Bob Hoskins, hier in een kleine rol heeft ons, zoals velen waarschijnlijk weten, inmiddels verlaten.