Golden Earrings (1947)

Avontuur / Romantiek

geregisseerd door Mitchell Leisen
met Ray Milland, Marlene Dietrich en Murvyn Vye

Aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog is Ralph Denistoun (Ray Milland), een Britse officier, als spion in Nazi-Duitsland. Hij tracht achter een geheime formule voor gifgas te komen, die professor Otto Krosigk (Reinhold Schünzel) ontwikkeld heeft. Kolonel Denistoun wordt daarbij geholpen door Lydia (Marlene Dietrich) en haar zigeunerbende.

Wat een cool plaatje van Marlene Dietrich!

avatar van Hannibal
Nou cool, ze lijkt wel een vent.

Ondanks dat Marlene Dietrich op sommige momenten acteert als een natte krant, kun je duidelijk zien dat zij met volle teugen geniet van deze rol als halfwilde zigeunerin. Door de gerichte belichting lijken haar ogen, afwisselend begerig en furieus glinsterend, soms wel zelf licht te geven, waardoor haar gezichtuitdrukkingen worden geaccentueerd.

Het samenspel tussen Dietrich en Ray Milland, die met elan speelt en me regelmatig deed denken aan Cary Grant, is gewoon genieten geblazen! Hoe hij bij haar terecht komt en zij hem meteen wil inpalmen, waar hij helemaal niet op zit te wachten, maar waaraan hij uiteindelijk toch geen weerstand kan blijven bieden.. is een genot om te zien! De film blijft vrij luchtig, is nog wel een beetje spannend, maar wordt niet te zwaar.