Lavoura Arcaica (2001)

Alternatieve titel: To the Left of the Father

Brazilië

geregisseerd door Luiz Fernando Carvalho
met Selton Mello, Raul Cortez en Juliana Carneiro da Cunha

De film focust zich op een familie Libanese immigranten op het Braziliaanse platteland ergens rond de vorige eeuwwisseling. Hun isolatie en strikte, religieuze vader drijft een aantal familieleden tot wanhoop. Met name André en deze besluit dan ook te vluchten. Maar is het strakke regime wel de enige reden?

Dit melodrama is eigenlijk net zo mislukt als geslaagd. Hysterich, broeierig, over the top en waanzinnig en beklemmend. Lyrisch cinemascope camerawerk (in mijn herinnering). Maar een beetje 'too much' is het wel.

Naar verluid is de regisseur weggelopen van het Rotterdams filmfestival toen hij hoorde dat hij geen Tiger Award zou krijgen in dat jaar

De 'orginele titel' is trouwens LavourArcaica, tenminste zo werd-ie aangekondigd en zo stond het ook in beeld. Ik heb al eerder geprobeerd om deze film toe te voegen, maar een samenvatting viel me zwaar en een originele poster is blijkbaar ook niet voorhanden... Fijn dat-ie er nu is!

Omdat ik weer op deze titel stuitte eens gekeken of we van deze regisseur ooit nog wat mogen verwachten. Behalve actief voor TV niet iets concreets te vinden. Helaas.

avatar van Prinz
Voor mij is ie geslaagd, zo intens, indrukwekkend, adembenemend.

Zware kost. Met name het eerste deel van de film, dat gedomineerd wordt door theatrale monologen, is in mijn beleving erg taai. Het tweede deel met de confrontatie tussen de vader en de verloren zoon is ietwat toegankelijker maar ook hier vormt het gezwollen taalgebruik een hindernis.
Ik ken het boek van Raduan Nassar niet en voel na het zien van deze film weinig behoefte om daaraan te beginnen.