Farväl Falkenberg (2006)

Alternatieve titel: Falkenberg Farewell

Zweden / Denemarken

geregisseerd door Jesper Ganslandt
met John Axel Eriksson, Holger Eriksson en David Johnson

De film volgt een vijftal jongens, die elkaar al kennen uit hun kinderjaren en nu als jonge mannen nog steeds bevriend zijn. Ze brengen hun zomer door in hun thuisstad, het Zweedse kuststadje Falkenberg. Ze vervelen zich allen in een stad waar weinig te doen is, maar geen van hen heeft de kracht om iets te veranderen. Ze willen niet naar een grotere stad verhuizen omdat ze geen leven zonder hun vrienden kunnen voorstellen en het is moeilijk om de nostalgie naar hun kinderjaren te overwinnen. Tot één van de jonge mannen toch een onverwachte beslissing neemt...

avatar van Mochizuki Rokuro
maxcomthrilla schreef:
Ik vond het eigenlijk niet normaal hoe weinig ze uitvoerden, zelfs met inachtneming dat ze vakantie hadden.

Verzachtende omstandigheden, zeg maar

avatar van Zandkuiken
Zag hier laatst nog een stukje van, en de muziek in Falkenberg vind ik echt briljant. Die sobere, dromerige klanken... Langs alle kanten schieten ze raak. Compleet mijn soort score!

avatar van Erwinner
Is inderdaad hele andere koek

avatar van cantforgetyou
Wat een vreselijke film. Ik heb geprobeerd de film voor de 2e keer nog eens te kijken. De 1e keer heb ik hem halverwege afgezet. Nu heb ik de film halverwege doorgespoeld. Wat een slechte, saaie film. En ik weet dat je bij dit soort 'arthouse' films anders moet kijken, dan naar een commerciële film. Maar toch kon deze film mij totaal niet boeien. Afgrijselijke film.

avatar van berghti
Door Falkenberg Farewell herinner ik me weer dat ik een groengele fiets had toen ik klein was, opgevolgd door een blauwe Piet Pelle - Gazelle. Terwijl de film voortkabbelde, verschenen veel verloren gewaande jeugdherinneringen terug op mijn netvlies. Toch een krappe voldoende dus. Mede ook door de voorlaatste scene, die dan wel weer gelijk teniet werd gedaan door de slotscene.

cantforgetyou schreef:

Ik had hetzelfde. Een jaar werd de film van de dvd-recorder verbannen, maar ik probeerde het nog eens. En het valt inderdaad niet mee. Het begin is echt ontzettend onbeduidend. Enkele teksten en beelden compenseren dit echter.

avatar van trebremmit
Een film met gevoelens die iedereen denk ik wel eens heeft, namelijk wat moet ik met mijn leven aan en het terugverlangen naar je jeugd.
Helaas kon ik mijzelf niet echt herkennen in de karakters en van enig sympathie was ook geen sprake, ik vond ze vooral irritant. Toen de Kurt Cobain lookalike zelfmoord pleegde deed het me dan ook weinig
Het hele gebeuren is mij teveel gericht op melancholie, toegegeven ik kreeg die gevoelens ook maar dat was meer omdat ik over mijn eigen jeugd ging nadenken tijdens de film. Er is zoveel meer en dat blijft allemaal achterwege.
Toch is dit wel een origineel en mooi geschoten filmpje met mooie natuurbeelden.

avatar van ArnoldusK
Lichtelijk poëtische film over nostalgie en de luikende toekomst.
Het echte sterke gevoel bij de film komt pas na zo'n 75 minuten. Het einde, met bijbehorende dialogen en beelden is zeer sterk en liet mij in een bepaalde roes achter. En precies die roes heeft Ganslandt denk ik bedoeld. Als 25-jarige vrijgevochten jongen uit een klein dorp, met ook een schare aan alternatieve vrienden, laten de leefwijze en de vragen van de hoofdfiguren mij niet onbewogen.

De handheld-shots in combinatie met de dromerige soundtrack vond ik heel prettig. Minder prettig vond ik het feit dat de 'vriendschapsband' niet al te expliciet werd verbeeld, waar dit denk ik de film wel goed had kunnen doen. Je leert immers maar twee van de groep écht beter kennen. Iets meer minuten besteden aan dit feit was geen verspilde tijd geweest. Maar enfin.

Verder vooral licht-filosofische film, die de thema's erg goed brengt; beetje bij beetje. De vragen over hun ouders, over hun vroegere ambities en de tegenwoordige troosteloosheid. De vragen over wat ze 'horen' te doen. Maar ook existentiële vragen, die (bijvoorbeeld) tijdens en na de paddo-trips worden gesteld. Maar vooral de laatste dialoog, en die beelden. Ik rook de Zweedse kust. In de zomer. In Falkenberg.
4 sterren.

avatar van 93.9
Met alle respect voor iedereen die dit wel een goede film vind, maar ik kan hier helemaal niets mee.
Ik herken me totaal niet in die jongens en hun levens en dat is bij zulke films echt een must.
Film vond ik daarbij ook niet echt interessant. Bijzonder wel en dat levert al gauw punten op.
Maar meer dan 2 kan ik het niet geven.

avatar van misterwhite
Farväl Falkenberg is toch een film die blijft spoken in mijn hoofd. Het idee is wel interessant en coming of age werkt altijd wel bij mij.
Maar toch mist het iets en dat gevoel had ik tot na een uur in de film. Toen leek het pas allemaal op zijn plaats te vallen en zag ik de rode draad in de film.

Er gebeurt de lang niets en de verveling in deze film wordt ook op momenten een verveling voor de kijker. Gelukkig wordt er veel goed gemaakt door het dromerige karakter van de film.
Een aantal momenten vond wisten mij toch een klein kippenvelmomentje op te leveren. De dromerige beelden die ondersteund worden door een prachtige soundtrack.

Misschien dat ik deze eens moet herzien en dan de kracht vanaf het begin van de film wel meekrijg. Maar in ieder geval ben ik wel al ergens overtuigd na de eerste kijkbeurt en ik weet dat er meer uit te halen valt. Dus ik hou het met 3* voor nu.

avatar van sinterklaas
Ik denk niet vooruit, ik denk achteruit...

Prachtige poëtische film, dat een beetje ademt als een Zweedse Gus van Sant.

Volwassen worden, iedereen kan dat op een eigen manier interpreteren, en het klinkt ook al zo alsof je al je jeugddromen, speelsheid, vrijheid, frisheid, knapheid en het feit dat alles nog avontuurlijk bij je binnenkomt e.d. moet loslaten om dat te verplaatsen voor de burgerlijke zuurheid en politiek correctheid. Als je het zo interpreteert is het helemaal niet onbegrijpelijk om niet volwassen te willen worden. Maar er is altijd een tussenweg, mits je acceptatie hebt gevonden voor het getalletje wat er op je identiteitskaart staat, op langere termijn de beginnende rimpels en grijze haren, en altijd openstaat bij nieuwe en diverse dingen en door blijft gaan met alles uit het leven te halen wat erin zit.

Dat laatste ontbreekt net bij het groepje vrienden in het Zweedse kustplaatsje Falkenberg. Een perfect gekozen locatie met de juiste ingrediënten voor een film als deze; een groot bos, een strand, en nog meer locaties dat je wel een beetje als speelterrein kan zien. De vrienden worden hier prachtig doch sympathiek neergezet en je zou niet zo snel zeggen dat ze het slecht hebben. Het enigste wat er een beetje knaagt is de grote 30 die eraan zit te komen. Gedreven door de vele jeugdherinneringen, en het feit dat de speelpartijtjes vroeger binnenkwamen als een inmens avontuur, proberen ze nog keer op keer het gevoel op vele maten te herbeleven en te vechten tegen de gevreesde burgerlijkheid en het saaie leven wat de volwassenheid zou moeten wezen. Ze proberen net zoveel plezier te maken als in hun kindertijd, ze proberen net zo hard te lachen als dat ene moment dat ze een jaar of 8 waren, ze proberen de betovering en avontuurlijkheid een nieuw jasje te geven en keer op keer te recyclen, en zelfs het naakt buitenspelen is nog een ritueel wat ze nog al die tijd aan hebben gehouden.

De film weet op een humoristische maar ook aangrijpende wijze de kijker te boeien maar het onheil loert wel om de hoek. Het moment dat John zelfmoord pleegt sloeg wel in als een bom. En ja waarom? Eigenlijk gewoon om een hele simpele reden, en te simpele reden. Al had ik al langer door dat er iets niet helemaal aan de haak zat bij John.

De montage van de film was om te smullen. De vele hand-held camera-scene's doen de film voelen alsof je er zelf bij bent, en de vele zonnige, zomerse, dromerige plaatjes dikken de nostalgische sfeer flink aan. De vele korrelige flashbacks uit hun jeugd en oude foto's gooien er nog een schepje bovenop. Je zou haast kunnen denken dat het leven van de jongens helemaal zo slecht nog niet is, maar helaas is er altijd nog een maar...

Prachtige (ietwat late) coming of age film.

Goeie film over een paar jeugdvrienden van begin twintig die hun zomer met aardig wat verveling doorbrengen. Het duurt even voordat de film op gang is en het is hier en daar wel wat langdradig. Het camerawerk en de acteurs die blijkbaar vrienden van de regisseur zijn geven het geheel een persoonlijk tintje. Mooie muziek en dankzij het prachtige einde nog net 3.5 sterren.

avatar van trebremmit
De jongens in deze film zijn toch al eind twintig hier, tenminste zo heb ik het begrepen.
De regisseur is van mij leeftijd en ze speelden zichzelf, en in 2006 was ik achtentwintig.

Deze film blijft trouwens na al die jaren wel in mij hoofd zitten, misschien toch maar weer eens kijken.

avatar van Decec
Een matige dramafilm...
Redelijk verhaal...
Redelijk acteerwerk...
Schokkende camerabeweging...
Goed beeld, soms geruis, geen HD aanwezig...
Goed achtergrond geluid
(Dolby Digital)...
Niet te moeite waard...

avatar van Capablanca
trebremmit schreef:
de Kurt Cobain lookalike.

Dat is David.

Voor mij deden de beelden vooral te veel aan een documentaire denken. Een film moet de werkelijkheid geïntensiveerd neerzetten. Iets wat hier naar mijn gevoel onvoldoende gebeurde.

avatar van nijkerkbert
Een half sterretje voor deze slaapverwekkende film.

Slechte opbouw en uitwerking van band tussen de vrienden, weinig boeiende persoonlijkheden. Irrtitante cameravoering. Geen diepgang. Veel zinloos geleuter. Hierdoor komen de bedoelde emoties niet goed over. Verloren generatie types. Nee geen mij maar Trois Couleurs Blue, Amelie of Il Postino. Niet de moeite waard deze film, inhoudsloos.