Zoop in Zuid-Amerika (2007)

Nederland
Avontuur / Komedie

geregisseerd door Johan Nijenhuis
met Vivienne van den Assem, Patrick Martens en Monique van der Werff

De rangers uit het Oudehands Dierenpark worden gevraagd om de bijzonder zeldzame De Loro-vlinderpopulatie te redden voordat deze uit hun cocons kruipen en omkomen in de grote bosbranden in de Zuid-Amerikaanse jungle. Daarvoor reizen de rangers af naar Zuid-Amerika, waar ze zich al snel in twee groepen opdelen. De ene groep probeert aan de hand van een landkaartfragment de vlindersoort op te sporen. De andere groep hoopt deze kaart compleet te maken door de expeditieleden op te sporen die deze zeldzame vlindersoort ooit hebben ontdekt. De rangers trotseren daarvoor wilde dieren, op hol geslagen koeien op de Argentijnse pampas en gaan zelfs geen tango-wedstrijd, speedboten-race of onneembare rotswand uit de weg om de vlinders te vinden. Moes raakt intussen bevriend met Cherpee, een jaloerse aap waar Taffie het behoorlijk mee te stellen heeft. Mike ergert zich aan eigenwijze Bastiaan die besloten heeft om voor z'n fans zijn Zuid-Amerikaans avontuur op video te zetten. En Alwin en Sira... zij maken één van de meest hartstochtelijke avonturen mee.

Gek genoeg de leukste van de drie. Alleen jammer dat ook hier de volwassen kijker niet serieus wordt genomen (alhoewel poging hier en daar best aardig is). Juliette van Ardenne is leuk om naar te kijken en die zou ik dan ook graag eens in een film willen zien, waar ze gestuurd kan worden door een fatsoenlijke regisseur. Met een beetje sturing kan die erg goed worden...

neo (crew)
Er zit een stijgende lijn in de Zoop reeks. ''Zuid-Amerika' is veel beter te behappen dan de vorige en het tempo ligt aangenaam hoog. Zelfs de humor is kon mij nu wel bekoren. Ook is de score van Martijn Schimmer/Mario Zapata (vaste medewerker/componist van Schimmer Music) stukken beter en eigenlijk 1 groot feest, ondanks dat het natuurlijk qua uitvoering beter kan. Het leuke ervan vind is de grote variatie en vele stijlen passeren de revue, van spionnen muziek tot aan Mexicaanse klanken, veel tongue in cheeck muziek en meer. 2.5 sterren