Quiz (2012)

Nederland
Thriller

geregisseerd door Dick Maas
met Barry Atsma, Pierre Bokma en Hanna Verboom

Een bekende quizmaster (Barry Atsma) wordt in een restaurant lastiggevallen door een man (Pierre Bokma) die beweert zijn vrouw en dochter te hebben ontvoerd. Er ontstaat een macaber spel op leven en dood waarin de quizmaster opeens de kandidaat blijkt te zijn... Willen ze het overleven, dan zal de man die normaal van anderen het goede antwoord vraagt zélf de juiste antwoorden moeten geven.

The main man!! schreef:
Prima film, vooral het eerste uur was perfect, met leuke humor, alleen Jammer dat het einde nogal werd afgeraffeld!!
Raar dat niemand van jullie had gemerkt, dat eerst haar ringvinger eraf was gesneden, en op het laatst was het ineens haar middelvinger, Maxima zou gezegd hebben de maker van de film was een beetje dom!!

avatar van pvl63
Leuke Dick Maas film. Pierre Bokma is meesterlijk als de onverstoorbare, cynische ondervrager. Barry Atsma speelt goed een erg met zichzelf ingenomen TV-mannetje. Minpuntje is de minnares, zij komt slecht uit de verf. De plotontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op, zodat je iedere keer weer verrast wordt. Topfilmpje!

avatar van baspls
Op papier is Quiz een Hitchcockiaanse film, met een ijzersterk en origineel uitgangspunt. Zelfs met een zeer beperkt budget en één enkele locatie zou je het tot een goed einde kunnen brengen. Toch haalt Maas er net niet helemaal uit wat erin zit.

Quiz verteld het verhaal van een Quiz-master die op een regenachtige avond in een restaurant wacht op zijn vrouw en dochter, die maar niet op komen te dagen. Een vreemde man spreekt hem aan en wil met hem een vragenspel spelen. Als hij wint, krijgt hij zijn vrouw en dochter levend terug...

Barry Atsma speelt een prima hoofdrol, al vond ik hem af en toe een beetje onnatuurlijk. Loek Peters heeft een heel klein rolletje, in precies dezelfde kleren als hij draagt in Penoza. Pierre Bokma is zonder twijfel de beste acteur in de film, hij doet het mischien een beetje theatraal maar hij heeft duidelijk gekeken naar acteurs als Jack Nicholson, John Lithgow of Heath Ledger.

Zoals ik al zei vind ik het uitgangspunt erg sterk, maar de uitvoering is net wat minder. Het escaleert allemaal een beetje teveel en af en toe is het ongeloofwaardig (Nederlandse politie die voor zoiets een Swat-team inzet, een restaurant eigenaar die een rijke klant zijn hele wc laat slopen). Toch was het ook niet heel slecht, ik vond ik de ontknoping goed bedacht en de beelden in het restaurant waren ook mooi geschoten, al had de aankleding wat beter gekund.

Quiz vind ik zonder twijfel de beste Dick Maas-film sinds dat hij een aflevering voor The Young Indiana Jones Chronicles regisseerde. Het is een heel degelijke thriller voor een vermakelijke avond. Kijk dit sowieso liever dan welke Romantische Komedie dan ook, hopelijk weet Maas in de toekomst nog meer geslaagde thrillers te maken.

Vandaag als voorbereiding op prooi morgen deze sinds lange tijd weer gezien.

Leuke film, met Bokma die erg op dreef is.

Zie toch liever de spektakel dick maas

Vond dat er bij 1 scene (met de vingers van Bokma) een hele rare cut zat.

avatar van Mr-Mcmovie
Ben teleurgesteld.

Moest wat denken aan phone booth.

Een heel sterk plots, maaar helaas blijkt de film iets anders te zijn dan ik had verwacht.

Kleine 3,0

avatar van Elchapo
Geweldige acteerprestaties van atsma en Bokma maken deze film ijzersterk,en ja het is wel weer een Dick Maas film hè,die klasbak!!!!!! 4 stars.

avatar van mjk87
Goed is de film niet, maar slecht wil ik hem niet noemen. Dat komt puur en alleen door Pierre Bokma die hier een masterclass acteren staat te geven. Een raar typetje, eng en vies, ver over de top maar toch altijd volstrekt geloofwaardig; Bokma weet precies aan de goede kant van die hele dunne lijn te blijven. Maar dat is dan ook het enige echt positieve punt. Atsma irriteert in ieder geval niet, dat is dan zijn toevoeging aan de film. De rest van de cast is wel heel erg matig, meer niveau schooltoneel. Verder weinig bijzonder ook allemaal. Spannend wordt de film echt helemaal nergens ook, iets dat toch best mag bij een thriller. Het kijkt wel makkelijk weg. 2,5*.

avatar van loneranger
Een hele aardige film, zowel Atsma als de arrogante quizmaster als Bokma als de plaaggeest zijn goed gecast. Van Dick Maas verwacht je meer spektakel maar het gebrek eraan stoort hier niet. Een lekker wegkijkende psychologische thriller.

avatar van frodok
Prutfilm. Slecht spel, flauw script en geforceerde dialogen. Een einde waarvan ik denk: nou en? Uitgangspunt kan zeker veelbelovend zijn, maar de film is geen moment spannend. Ik geloof er allemaal niks van.
Enige lichtpuntje is Pierre Bokma, maar ook die weet de boel niet te redden. Vreemde wending trouwens, wanneer hij zichzelf van het leven berooft.

avatar van Earth
Lekkere Maas-film die ik nog nooit had gewaardeerd. Voor waardering nog even een tweede keer gekeken. Kijkt lekker weg en de acteerprestaties zijn ook van hoog niveau.

avatar van Quentin
Alleen jammer van die waardeloze derde akte ... het euvel van vele Maas films.

avatar van Noud
Voorspelbaar, acteerprestatie van Astma = beroerd slecht.

avatar van DjFrankie
Niet bijzonder, ook geen diepgang. Maar voor een zaterdagmorgen goed te doen.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Toch wel een heel vermakelijk thriller filmpje van eigen bodem die snel ter zaken komt en een mooie spanning weet op te bouwen. Ik weet al sinds Interview dat Pierre Bokma een sterke rol kan neerzetten en ook in Quiz stelt hij zeker niet teleur, alleen al zijn lichaamstaal zegt al voldoende.
Het einde is misschien wat snel uitgewerkt maar vond ik ergens ook wel weer prettig, zo hadden ze wat mij betreft ook best nog wel de laatste scene in Italië weg mogen laten.

Jammer dat er op dit moment enkel prut draait van Nederlandse bodem in de bioscopen, dit soort filmpjes mogen wat mij betreft best wel vaker.

avatar van Drulko Vlaschjan
Ik ben op zich een welwillende kijker - of probeer dat te zijn - maar tegen zoveel knulligheid is mijn inschikkelijkheid niet opgewassen. Aanvankelijk had ik het idee naar een (mislukt) persiflage van het genre te kijken. Uiteindelijk leek het mij toch een min of meer serieuze poging tot een spannende thriller.

Er is niet een specifiek ding wat mij het stoorde, het was meer de optelsom van al die kleine en grote fouten, het gemakzuchtige script, de magere acteerprestaties van Atsma (Bokma was wel erg sterk, al had ik het na een tijdje wel gezien met zijn personage), de voorspelbare drijfveer van Bokma, etc.

Een paar voorbeelden: Bokma kon in die korte tijd tussen de ontvoering en zijn entree is het restaurant onmogelijk alles geregeld hebben; de politie was verbazingwekkend schietgraag; het was onwaarschijnlijk dat Bokma vrijwel ongeschonden uit de vechtpartij kwam, Bokma wist zonder dat dit werd uitgelegd de bewaking in het ziekenhuis te omzeilen, de assistent ging met de ME het busje in, het meisje dat Atsma had doodgereden was, zo bleek op het einde, rennend de snelweg overgestoken (?!) en Atsma had maar een heel klein beetje gedronken - alsof de scriptschrijvers op het einde ineens beseften dat hij wel sympathiek moest overkomen en er dus maar een bizarre noodgreep in moest worden gefietst.

Mijn favoriet was het moment waarop de ME een vrachtwagen aantreft op het terrein van Bokma.
'Hé, er was toch een vrachtwagen gestolen?'
'Die hebben we dan bij dezen gevonden!'*

Alsof
a) de ME op de hoogte zou zijn van de vermissing van een vrachtwagen en
b) er niet 136.000 vrachtwagens in Nederland zijn

Hebben we toch nog gelachen.

Het 'Italiaanse' accent van Guiseppe/Marck Oostra kon trouwens echt niet. Cast dan een Italiaanse Nederlander.

(* quotes uit geheugen)

The main man!! schreef:
Raar dat niemand van jullie had gemerkt, dat eerst haar ringvinger eraf was gesneden, en op het plaats was het ineens haar middelvinger, Maxima zou gezegd hebben de maker van de film was een beetje dom!!

Haha hoe kom je erbij dat het eerst haar ringvinger was? Omdat ze een ring had om die vinger? Vrouwen dragen ook vaak hun ringen aan hun middelvinger hoor. Maxima zou gezegd hebben de reageerder is een beetje dom!!

Quido schreef:
Waarom is dat restaurant van buiten volledig digitaal?

Ligt inderdaad aan jou. Restaurant bestaat gewoon. Heet "de Witte Bergen"
Is dus niet volledig digitaal

Je hoeft mij niet te beledigen hoor Jodo rientje.
Je bent gewoon jaloers om mijn super scherpe inzicht!!