Quiz (2012)

Nederland
Thriller

geregisseerd door Dick Maas
met Barry Atsma, Pierre Bokma en Hanna Verboom

Een bekende quizmaster (Barry Atsma) wordt in een restaurant lastiggevallen door een man (Pierre Bokma) die beweert zijn vrouw en dochter te hebben ontvoerd. Er ontstaat een macaber spel op leven en dood waarin de quizmaster opeens de kandidaat blijkt te zijn... Willen ze het overleven, dan zal de man die normaal van anderen het goede antwoord vraagt zélf de juiste antwoorden moeten geven.

Teaser

The main man!! schreef:
Prima film, vooral het eerste uur was perfect, met leuke humor, alleen Jammer dat het einde nogal werd afgeraffeld!!
Raar dat niemand van jullie had gemerkt, dat eerst haar ringvinger eraf was gesneden, en op het laatst was het ineens haar middelvinger, Maxima zou gezegd hebben de maker van de film was een beetje dom!!

avatar van pvl63
Leuke Dick Maas film. Pierre Bokma is meesterlijk als de onverstoorbare, cynische ondervrager. Barry Atsma speelt goed een erg met zichzelf ingenomen TV-mannetje. Minpuntje is de minnares, zij komt slecht uit de verf. De plotontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op, zodat je iedere keer weer verrast wordt. Topfilmpje!

avatar van baspls
Op papier is Quiz een Hitchcockiaanse film, met een ijzersterk en origineel uitgangspunt. Zelfs met een zeer beperkt budget en één enkele locatie zou je het tot een goed einde kunnen brengen. Toch haalt Maas er net niet helemaal uit wat erin zit.

Quiz verteld het verhaal van een Quiz-master die op een regenachtige avond in een restaurant wacht op zijn vrouw en dochter, die maar niet op komen te dagen. Een vreemde man spreekt hem aan en wil met hem een vragenspel spelen. Als hij wint, krijgt hij zijn vrouw en dochter levend terug...

Barry Atsma speelt een prima hoofdrol, al vond ik hem af en toe een beetje onnatuurlijk. Loek Peters heeft een heel klein rolletje, in precies dezelfde kleren als hij draagt in Penoza. Pierre Bokma is zonder twijfel de beste acteur in de film, hij doet het mischien een beetje theatraal maar hij heeft duidelijk gekeken naar acteurs als Jack Nicholson, John Lithgow of Heath Ledger.

Zoals ik al zei vind ik het uitgangspunt erg sterk, maar de uitvoering is net wat minder. Het escaleert allemaal een beetje teveel en af en toe is het ongeloofwaardig (Nederlandse politie die voor zoiets een Swat-team inzet, een restaurant eigenaar die een rijke klant zijn hele wc laat slopen). Toch was het ook niet heel slecht, ik vond ik de ontknoping goed bedacht en de beelden in het restaurant waren ook mooi geschoten, al had de aankleding wat beter gekund.

Quiz vind ik zonder twijfel de beste Dick Maas-film sinds dat hij een aflevering voor The Young Indiana Jones Chronicles regisseerde. Het is een heel degelijke thriller voor een vermakelijke avond. Kijk dit sowieso liever dan welke Romantische Komedie dan ook, hopelijk weet Maas in de toekomst nog meer geslaagde thrillers te maken.

Vandaag als voorbereiding op prooi morgen deze sinds lange tijd weer gezien.

Leuke film, met Bokma die erg op dreef is.

Zie toch liever de spektakel dick maas

Vond dat er bij 1 scene (met de vingers van Bokma) een hele rare cut zat.

avatar van Mr-Mcmovie
Ben teleurgesteld.

Moest wat denken aan phone booth.

Een heel sterk plots, maaar helaas blijkt de film iets anders te zijn dan ik had verwacht.

Kleine 3,0

avatar van Elchapo
Geweldige acteerprestaties van atsma en Bokma maken deze film ijzersterk,en ja het is wel weer een Dick Maas film hè,die klasbak!!!!!! 4 stars.

avatar van mjk87
Goed is de film niet, maar slecht wil ik hem niet noemen. Dat komt puur en alleen door Pierre Bokma die hier een masterclass acteren staat te geven. Een raar typetje, eng en vies, ver over de top maar toch altijd volstrekt geloofwaardig; Bokma weet precies aan de goede kant van die hele dunne lijn te blijven. Maar dat is dan ook het enige echt positieve punt. Atsma irriteert in ieder geval niet, dat is dan zijn toevoeging aan de film. De rest van de cast is wel heel erg matig, meer niveau schooltoneel. Verder weinig bijzonder ook allemaal. Spannend wordt de film echt helemaal nergens ook, iets dat toch best mag bij een thriller. Het kijkt wel makkelijk weg. 2,5*.

avatar van loneranger
Een hele aardige film, zowel Atsma als de arrogante quizmaster als Bokma als de plaaggeest zijn goed gecast. Van Dick Maas verwacht je meer spektakel maar het gebrek eraan stoort hier niet. Een lekker wegkijkende psychologische thriller.

avatar van schoonetoonen
Prutfilm. Slecht spel, flauw script en geforceerde dialogen. Een einde waarvan ik denk: nou en? Uitgangspunt kan zeker veelbelovend zijn, maar de film is geen moment spannend. Ik geloof er allemaal niks van.
Enige lichtpuntje is Pierre Bokma, maar ook die weet de boel niet te redden. Vreemde wending trouwens, wanneer hij zichzelf van het leven berooft.

avatar van Earth
Lekkere Maas-film die ik nog nooit had gewaardeerd. Voor waardering nog even een tweede keer gekeken. Kijkt lekker weg en de acteerprestaties zijn ook van hoog niveau.

avatar van Quentin
Alleen jammer van die waardeloze derde akte ... het euvel van vele Maas films.

avatar van Noud
Voorspelbaar, acteerprestatie van Astma = beroerd slecht.

avatar van DjFrankie
Niet bijzonder, ook geen diepgang. Maar voor een zaterdagmorgen goed te doen.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Toch wel een heel vermakelijk thriller filmpje van eigen bodem die snel ter zaken komt en een mooie spanning weet op te bouwen. Ik weet al sinds Interview dat Pierre Bokma een sterke rol kan neerzetten en ook in Quiz stelt hij zeker niet teleur, alleen al zijn lichaamstaal zegt al voldoende.
Het einde is misschien wat snel uitgewerkt maar vond ik ergens ook wel weer prettig, zo hadden ze wat mij betreft ook best nog wel de laatste scene in Italië weg mogen laten.

Jammer dat er op dit moment enkel prut draait van Nederlandse bodem in de bioscopen, dit soort filmpjes mogen wat mij betreft best wel vaker.

avatar van Drulko Vlaschjan
Ik ben op zich een welwillende kijker - of probeer dat te zijn - maar tegen zoveel knulligheid is mijn inschikkelijkheid niet opgewassen. Aanvankelijk had ik het idee naar een (mislukt) persiflage van het genre te kijken. Uiteindelijk leek het mij toch een min of meer serieuze poging tot een spannende thriller.

Er is niet een specifiek ding wat mij het stoorde, het was meer de optelsom van al die kleine en grote fouten, het gemakzuchtige script, de magere acteerprestaties van Atsma (Bokma was wel erg sterk, al had ik het na een tijdje wel gezien met zijn personage), de voorspelbare drijfveer van Bokma, etc.

Een paar voorbeelden: Bokma kon in die korte tijd tussen de ontvoering en zijn entree is het restaurant onmogelijk alles geregeld hebben; de politie was verbazingwekkend schietgraag; het was onwaarschijnlijk dat Bokma vrijwel ongeschonden uit de vechtpartij kwam, Bokma wist zonder dat dit werd uitgelegd de bewaking in het ziekenhuis te omzeilen, de assistent ging met de ME het busje in, het meisje dat Atsma had doodgereden was, zo bleek op het einde, rennend de snelweg overgestoken (?!) en Atsma had maar een heel klein beetje gedronken - alsof de scriptschrijvers op het einde ineens beseften dat hij wel sympathiek moest overkomen en er dus maar een bizarre noodgreep in moest worden gefietst.

Mijn favoriet was het moment waarop de ME een vrachtwagen aantreft op het terrein van Bokma.
'Hé, er was toch een vrachtwagen gestolen?'
'Die hebben we dan bij dezen gevonden!'*

Alsof
a) de ME op de hoogte zou zijn van de vermissing van een vrachtwagen en
b) er niet 136.000 vrachtwagens in Nederland zijn

Hebben we toch nog gelachen.

Het 'Italiaanse' accent van Guiseppe/Marck Oostra kon trouwens echt niet. Cast dan een Italiaanse Nederlander.

(* quotes uit geheugen)

The main man!! schreef:
Raar dat niemand van jullie had gemerkt, dat eerst haar ringvinger eraf was gesneden, en op het plaats was het ineens haar middelvinger, Maxima zou gezegd hebben de maker van de film was een beetje dom!!

Haha hoe kom je erbij dat het eerst haar ringvinger was? Omdat ze een ring had om die vinger? Vrouwen dragen ook vaak hun ringen aan hun middelvinger hoor. Maxima zou gezegd hebben de reageerder is een beetje dom!!

Quido schreef:
Waarom is dat restaurant van buiten volledig digitaal?

Ligt inderdaad aan jou. Restaurant bestaat gewoon. Heet "de Witte Bergen"
Is dus niet volledig digitaal

Je hoeft mij niet te beledigen hoor Jodo rientje.
Je bent gewoon jaloers om mijn super scherpe inzicht!!

avatar van De wind
Vermakelijke film maar het acteerwerk van de gehele cast (m.u.v. Piere Bokma die een zeer sterke rol speelt) is echt tenenkrommend slecht. Het is te hopen dat er ooit een remake komt van deze film want dat zou het script wel verdienen.

avatar van De wind
jordorientje schreef:

Misschien zouden jullie niet moeten spoilen? Maar desalniettemin klopt het verhaal over de vingers, echt heel slordig en dom.

avatar van Hans Gruber
Aardige thriller van Dick Maas. Concept is wel goed maar de cast voert het bar slecht uit. Behalve Bokma. Wat een geweldenaar is hij toch in deze rol. Hij draagt de film volledig en daarom kom ik uit op 3,5*. Zonder hem niet meer dan 2** waard. En als iedereen dezelfde prestatie als Bokma zou neerzetten ging mijn waardering richting de 4,5*.

avatar van Shadowed
Maas.

Het is een beetje de Nederlandse regisseur die zichzelf lijkt te vergelijken met grotere Amerikaanse regisseurs. Maas is dan wel toegegeven een hele bekende regisseur in Nederland geworden. Maar of dat verdient is is bespreekbaar.

Maas lijkt zich vooral met toffe ideeën omhoog te werken. Hier zet hij echter een stap terug en houdt zijn verhaal een beetje beperkt. Het blijft voor een groot deel op 1 locatie, en dat komt de film eigenlijk wel ten goede hier.

Atsma viel me wat tegen. Normaal vind ik hem beter, maar hier vond ik hem vaak iets te gemaakt. Bokma is wel de showstealer hier. Hij is ook wel de ideale acteur voor zo'n gladde rol als deze. De rest is helaas voorspelbaar minder.

De film houd het allemaal wel simpel, maar vliegt soms te hard uit de bocht. Maas heeft op een gegeven moment wel de juiste toon, maar smeert er richting het einde weer een stuk meligheid bovenop waardoor de film uit de bocht ketst.

Het gaat eigenlijk mis vanaf het moment dat het vrouwtje met een wapen binnen komt lopen. Sowieso is de film vooral een herhaling van "wat heb je met mijn vrouw gedaan" en Bokma die de rare stunts van Atsma over het hoofd blijft zijn. Het script is simpelweg net wat te zwak voor een film als deze.

Maas denkt het wel aan te kunnen door zichzelf volledige controle over zijn film te geven, maar het komt de film niet perse ten goede. Maar desondanks ziet het ver visueel erg verzorgt uit en het volledige eerste uur weet goed te boeien. Bokma draagt de film dan ook wel.

Geen hele intelligente film met een interessant uitgangspunt, maar soms veel te banale keuzes erin verwikkeld waarbij je je afvraagt waarom dat had gemoeten. Het ligt vooral aan een wat mak script hier lijkt mij zo. Voor de rest, voor Nederlands niveau en Maas zijn niveau, niet slecht.

avatar van Basto
Geinig filmpje van Dick Maas. Gelukkig heeft hij Bokma om de show te stelen. Verrassend veel spelregie en weinig aktie.

Leuk tussendoortje.

avatar van Don Homer
Best goede film die gedragen wordt door Pierre Bokma. De spanning is om te snijden. Einde is ook redelijk.

avatar van jordybeukeboom
Dat eerste half uur is behoorlijk goed. Maar dan vliegt het zo gigantisch de bocht uit. Maas moest zeker binnen de 90 minuten blijven? Ik heb nog nooit een regisseur gezien met zoveel haast.

Het meest amusante aan de film is eigenlijk nog het einddecor van bordkarton en een beetje digitale Maggi

avatar van princesspeach
Er zitten een paar goede stukken in en een paar hele slechte. Zoals de nep Italiaanse mensen. Mijn Italiaanse vriend zat zich echt rot te lachen. Waarom namen ze niet gewoon echte Italiaanse mensen aan. En de acteerkunst en van de rest van de cast muv Barry en de slechterik was echt heel slecht. En op het laatst dan helene stak ineens snachts de snelweg op. Ff laatste minuut zeggen want ineens willen we medelijden ja ja. En swat team weet ineens van vermiste vrachtwagens? en de laatste scène.. wat nep dat achtergrond

avatar van umbra
Fijn thrillertje, van toch wel m'n favoriete Nederlandse regisseur, oké is nou niet zow moeilijk. Eigenlijk allemaal heel simpel en vrij goedkoop allemaal, maar heb me er gewoon lekker mee vermaakt, paar x serieus uit de bocht, lekker. Alleen dat einde, aan die villa, zo nep, dat kan je toch wel ff real doen man