Charlie Bartlett (2007)

Komedie / Drama

geregisseerd door Jon Poll
met Anton Yelchin, Hope Davis en Robert Downey Jr.

De schatrijke student Charlie Bartlett (Anton Yelchin) voelt zich niet op zijn plaats op zijn nieuwe school. Hij kan maar niet wennen aan zijn nieuwe werkomgeving. Maar als hij na veel pogingen eindelijk begrijpt hoe het systeem in elkaar zit, besluit hij daar gebruik van te maken. Charlie begint zijn mede leerlingen in nood te adviseren en wordt een belangrijke sociale factor.

erg leuke film, had ik niet verwacht. eens een ander soort verhaal. Anton Yelchin en Kat Dennings deden het leuk samen. Robert Downey Jr. zette zijn rol ook zeer goed neer.

avatar van B_B
B_B
Leuke komedie met een originele invalshoek op een verder redelijk cliché highschool verhaal. Voor mij bevat de film geen grote minpunten, behalve de hoofdrolspeler misschien. Leuke bijrol van Robert Downey Jr trouwens. 3 ster.

james_cameron schreef:
Gekunstelde, weinig oprecht aanvoelende film met een nogal irritante hoofdolspeler. Het scipt is veel te letterlijk en sentimenteel, daar helpt zelfs de aanwezigheid van Downey Jr. niet meer bij. Soms dreigt de film nog wel interessant en grappig te worden, maar steeds wordt dit door de stereotiepe en geforceerde uitwerking vakkundig de das om gedaan. Enige leuke quote: "I'll see you in the sequel, bitch!"

Als je dat de enigste leuke uitwerking vond, zit je bij de verkeerde categorie voor comedies neem ik aan.

3,5 vond het een erg leuke film

avatar van Jawat
Ik moet eerlijk zeggen, dat ik het een zeer vermakelijke film vond. Robert Downey jr. is een zeer goede acteur die zijn personage zeer geloofwaardig maakt, ook nu weer. vooral als hijop het laatst van de film, dronken bij het zwembad staat met een geweer in zijn hand. Hij komt echt goed over als een directeur van een school. Zijn dochter, die wordt gespeeld door Kat Dennings (40 year old virgin, big momma's house 2) speelt ook goed.

Heerlijke wegkijkfilm, maar verwacht geen hele lachwekkende komedie.

avatar van M.Goodkat
Leuke film en goeie acteerprestatie van RDJ die mijn favo acteur is.

Leuke acteur die Anton Yelchin, de film was vermakelijk en had zeker meer diepgang dan een 'standaard' highschool movie.

avatar van Ben de Hoog
Leuk, leuke film.....denk je het eerste half uur. En vervolgens gebeurt er gewoon niks. Het zijn allemaal losse sketsches die niets met elkaar te maken hebben, geen start, geen doel, geen richting. De flodders zijn op zich niet eens zo slecht. We hebben de film niet afgekeken omdat we halverwege bedachten......"Waar slaat deze film nou op"? Hij verstrekt pillen aan de hele school en heeft van de WC-pot een soort biecht-stoel gemaakt. Het raakt allemaal kant noch wal. Leek veelbelovend, de hoofdroller is best goed, maar het is echt een flutfilm. "Wat wil je drinken?" Jus de Orange....hij werpt een paar ijsblokjes in een glas en zij neem vervolgens een slok uit een Jus_de_orange-gevuld glas.

avatar van Norma
Een film die het in theorie in zich heeft om leuk en origineel te zijn, maar daar in praktijk niet in slaagt. De hoofdpersonages worden prima vertolkt, daar ligt het niet aan en er zitten een paar aardige scènes in. Maar op de één of andere manier komt het allemaal niet zo lekker uit de verf. De bijrollen zijn allemaal erg cliché en er wordt te weinig gedaan met leuke vondsten; ze zitten er simpelweg veel te weinig in en worden in visueel opzicht ook totaal niet benut. Dat Charlie Bartlett een opmerkelijk en prima neergezet karakter is maakt deze highschool-film misschien iets vermakelijker, maar is niet genoeg om de film boven het gemiddelde uit te tillen.

avatar van De GeuS
Cliché tienerfilmpje met een behoorlijk irritante hoofdrolspeler; 2,5*

avatar van 007james
Een goede film een gezinsfilm goe gelachen

avatar van top030
leuk filmpje . geen hoogvlieger maar wel te doen.
qua verhaal had het beter uitgewerkt kunnen worden.

avatar van Blokland
Charlie Bartlett vond ik een gekunstelde film die me vooral zal bijblijven als een enorme Rushmore "rip-off". Echt op het genante af, vergelijk de begin- en eindscene en je weet genoeg...

avatar van AnthonyG.
Heb deze film toevallig gezien omdat het de enige film was die ik nog kon meepikken na m'n huiswerk. Is toch aardig meegevallen, het verhaal is (zeker voor het genre) bovenmaats, 4 sterren.

Matig highschoolgebeuren.

Sowieso niet echt m'n favoriete setting, maar de opzet leek toch wat ruimte te laten voor een grappige film.

De film slaagt daar deels in. Charlie is wel een lollig figuur en vooral thuis, samen met z'n ma, weet hij het ook wel leuk te houden. Op school is het minder, vooral omdat de film daar een nogal saaie weg bewandelt.

Echt grappig is de film zelfden, maar wat lolletjes in de kantlijn. Maar vervelen doet het allemaal niet, wat toch al heel wat is bij een film als deze.

Niet echt verkeerd, soms leuk, maar over het algemeen véél te doorsnee om echt op te vallen. Verbaast me dan ook niet dat we van Poll niet veel meer gehoord hebben.

Redelijk geslaagde en frisse highschool-comedy. Het verhaal is vrij van banaliteiten en onderbroekenhumor, wat toch vaak aanwezig is bij dit soort films. Anton Yelchin zet het hoofdpersonage nogal irritant neer, maar overtuigd wel. Ondanks dat het verhaal soms nogal fragmentarisch is, zijn de 90 minuten zo voorbij.

avatar van Noodless
Als komedie vond ik deze film toch niet geslaagd. Weinig grappige scènes of rake dialogen en ook geen enkele personage vond ik komisch. Ik zie het meer als een speelfilm met een redelijk arrogante hoofdpersonage ( op zich speelde deze acteur niet slecht ) waarbij de inhoud niet zo boeiend lijkt als vooraf gedacht. Hope Davis speelt een lieve , warme moeder en Robert Downey Jr. doet het aardig met zijn rolletje. Een film die ik morgen al vergeten ben. 4/10

avatar van Jeremiah1989
Leuke film, niet zo cliche als andere films van dit soort

Leuke film die lekker wegkijkt en het waard is uit een koopjesbak te vissen. Betrapte mezelf er zelfs op uit te kijken naar 'de volgende aflevering', als ware het een tv-serie (misschien door die overmatig gebruikte high school setting).

Vond Charlie helemaal niet irritant al was zijn rol als verwend, intelligent rijkeluisjochie natuurlijk wel een beetje zo opgezet. Robert Downey Jr. vind ik sowieso al een geweldige acteur en ook in deze rol was hij gewoon goed.

De film is nergens te cliché of klef dan wel superspannend of hilarisch lollig, maar gewoon leuk om te kijken!

mrs A
Leuk, verrassend!
Goede acteerprestaties, en Robert Downey Jr. is ook weer super!

Geweldige en grappige film! Origineel verhaal en er word goed in geacteerd!

avatar van wwelover
Fijne film met een zeer goede vibe. Het is grappig maar de drama is ook gewoon sterk. Het karakter Charlie Bartlett is mede dankzij Yelchin gewoon erg interessant, en natuurlijk is Robert Downey Jr gewoon weer briljant, ondanks dat het een wat minder excentrieke rol is ten opzichte van zijn vele andere rollen.

Meneer Bungel
Een moderne update van iets tussen Risky Business en Ferris Bueller's Day Off? Er worden wat hot topics aangekaart (medicatie jeugd, exploitatie gevechten), maar doordat de focus op de geweldige Charlie ligt, blijft het allemaal terloops en ondiep. Natuurlijk gaat het ergens naartoe, maar dat gaat wederom over Charlie en de rest raakt ondergesneeuwd. Voor een komedie ook niet grappig genoeg, voor een kritische blik op de jeugd (en omgeving) van tegenwoordig nergens (aan)grijpend genoeg (al zijn er in beide categorieën wel wat aardige ideetjes aanwezig). ''I'm just a kid!'' Hum hum, zoals een psycholoog vast zou knorren.

Acteerwerk is prima, al zal ik vrees ik geen fan worden van Yelchin - Downey en Hope redden wat dat betreft nog wel wat. De vergelijking met Rushmore las ik hier ook nog - was ik zelf niet opgekomen - en dan steekt dit daar wel heel erg bleekjes bij af...

1,5*.

avatar van ILDIB
Prima kijkbaar maar o zo typisch simpel highschool gedoe met een slimmerik in de hoofdrol..

avatar van rep_robert
Toch wel een frisse kijk op het High School Genre, waarbij een nobody, ondanks zijn rijkdom een boel moet uithalen om populair te worden. Dit gebeurt veelal op een humoristische toon, waardoor de film wel grappiger is dan vele soortgenoten. Yelchin, Dennings en Downey JR weten het geheel uiteindelijk toch op te krikken, want de film krijgt uiteindelijk wel iets teveel last van de vele typetjes. Ook kreeg ik nou niet bepaald een 2007 gevoel bij deze film. Op de mobieltjes na leek het eerder een jaren 90 film. Dat had beter gedaan kunnen worden.

Geslaagd dankzij de humor en de hoofdrollen.