Vatel (2000)

Frankrijk / Verenigd Koninkrijk / België
Drama / Romantiek

geregisseerd door Roland Joffé
met Gérard Depardieu, Uma Thurman en Tim Roth

Francois Vatel is de trouwe en toegewijde bediende van de trotse maar oude, geruïneerde Prins de Conde. De prins wil Lodewijk XIV voor zich winnen om op die manier het opperbevel te krijgen bij een militaire ingreep tegen de Nederlanders. In dit kader vraagt de prins aan Vatel zich te ontfermen over de ont-angst van Lodewijk XIV en het Hof van Versailles op het kasteel van Chantilly. De feestelijkheden zullen 3 dagen en 3 nachten duren en moeten absoluut betoverend zijn.

Nog geen berichten... Maar wat valt hierover te zeggen... Een middelmatige film, maar best leuk volwassen sprookje. Ik heb me eigenlijk best vermaakt vooral met het eten: al die alternatieven, dat Vatel dat dus allemaal bedacht zou hebben: slagroom, champignons in plaats van vlees, etc.

avatar van JP
JP
Morricone toch?

avatar van mikey
Bijzonder amusant en historisch interessant kijkje in de keuken van louis's hofcultuur vol spel en ornament. De film is mooi gemaakt en indrukwekkend weergegeven. kende hem trouwen al. Vooral Sands steelt (in een bijna zwijgende rol) de show.

avatar van TerryA
stem verhoogd omdat zeker een 7.5 uit 10 waard voor deze aparte film met schitterend score van Morricone, dus een 4 uit 5 op mm
een aanrader!

avatar van motherwell1963
Kan er niets aan doen maar heb ontzettend genoten van deze film. maar kan me erg goed voorstellen dat menigeen er minder over denkt. Heerlijk tijdsbeeld en mooi geacteerd.

Oogverblindend mooi kostuumdrama om te zien, maar helaas heeft het verhaal niet veel om het lijf en achter de feestelijke facade blijft het mager. Vatel is geen buitengewoon verhaal, maar lusteloos lachwekkend, pretentieus clichématig, zonder menselijke emoties, echter met steriele, onbelangrijke dialogen. Ook de perstaties van de cast zijn minimaal.

Een lust voor het oog, maar geen echte intellectuele inspanning nodig om het verhaal uit de zeventiende eeuw te bekijken of begrijpen; gewoon even ontspannen achterover zitten tussen zwaardere kost door.

Met wat sterkere intriges en dezelfde pracht en praal, had er meer ingezeten.

"Somptueus" moest het zijn, zei de koning die men "Zon" noemde en alle planeten en satelieten die rond deze zon dwarrelden zorgden dat het onvergetelijk werd, zonder daarbij de vleierijen, de decandentie, het overspel en hun weergaloze oppervlakkigheid te kort te doen.
Spilfiguur bleek evenwel de hof- en ceremoniemeester Vatel te zijn, een figuur die echt bestaan heeft en die hier intensief, gemotiveerd vertolkt wordt door de man die in zijn aankomende najaren voor dergelijke rol geknipt was : Gérard Depardieu.
Naast het goed geschetste labiel-muffe sfeertje dat destijds heerste in die hoge kringen, de decors en costumering schenken ook de acteerprestaties in het algemeen voldoening, in een film die het begrip romantiek zou kunnen benaderen.
Niet groots maar hoe dan ook, Depardieu en het gekleurd intrige bleven het volgen waard.