Once (2007)

Ierland
Drama / Muziek

geregisseerd door John Carney
met Glen Hansard, Markéta Irglová en Geoff Minogue

Een jongeman zingt en speelt dagelijks gitaar op straat, maar het meeste van de tijd helpt hij stofzuigers repareren in de zaak van zijn vader in Dublin. Op een avond staat een Tsjechische immigrante voor hem, die hem tien cent geeft. Ze raken in gesprek en toevallig heeft zij een kapotte stofzuiger, én kan zij piano spelen en zingen, zo blijkt. Ze trekken vervolgens veel met elkaar op, spelen en zingen samen, en krijgen gevoelens voor elkaar. Ze zijn echter ook verwikkeld in andere liefdesperikelen.

avatar van Keane1983
Een super goede film, prachtige muziek. De soundtrack is gewoon uitstekend.
Ik vind dit persoonlijk een beste muziekfilm allertijden.

avatar van SiSsY bOY
ben zeer benieuwd naar deze film, mede doordat de frontman van the frames, Glen Hansard, erin meespeelt.

avatar van Paalhaas
Vanaf 20 september in de bioscoop

Weet iemand in welke bioscopen deze film zal worden gedraaid?

MFEO
Deze gaat als het goed is ook in Lantaarn Venster te Rotterdam draaien.

vanavond draait ie op film by the sea. met concert van glen en marketa daarna! als ie t vliegtuig niet mist

leon1970
Prachtige rauwe en indrukwekkende muziek film.
Orgineel en puur en verassend.
Geweldige zanger Glen Hansard leadzanger van de band frames.
En verassend is ook Marketa Irglova.

Waardering: ****

avatar van hollywood
Gezien op Film By The Sea. Met daarna optreden van Glen en Marketa. Was super.....

dat optreden was inderdaad erg geweldig. Wat een mooie liedjes en wat een mooie film. Zo heerlijk sober, zo'n klein verhaal en zo lief, beetje treurig en grappig tegelijk. Ik ben verliefd op de film. En stiekem hoop ik dat het gewoon zomaar een hit wordt. Het liedje en de film. Hup Glen en Marketa! Op de website van Fox Searchlight is trouwens de hele soundtrack te horen.... En op youtube leuke versies van de liedjes. In de sneeuw op sundance!

Een heerlijke, verfrissende, ontroerende, spontane, verrassende, film met muziek die je pakt en meeneemt op reis voor het maken van een muziekdemo! Of te wel :hoe je met een eenvoudig verhaal, spontaan acteerwerk en goede muziek een zeer leuke film kan maken. Ik heb echt genoten van deze film!!

Het is inderdaad een schattig, fris filmpje. Met bovendien erg leuke muziek.
Maar op de één of andere manier mist het toch wat, ik weet niet precies wat. Het is allemaal wat vluchtig of zo. En richting het einde maakt het kennelijk niet meer uit dat men ooit begonnen is een soort van verhaal te vertellen.

Niettemin erg leuk om eens te zien. De liedjes zijn ook dermate catchy dat ze bij herziening ongetwijfeld steeds fijner worden. Best hitgevoelig ook.

Lijkt me leuk om hen live te zien spelen zoals blijkbaar bij Film by the Sea het geval was.

Wauw: dat is het beste dat ik over deze film kan zeggen. Hoe een film dat met weinig geld gemaakt is tot een pareltje kan worden gemaakt. De muziek grijpt me bij de keel en zorgt ervoor dat kippevel blijft komen. Alles klopt. sfeer, muziek en de eenvoud van alles. Van mij 5 punten. zeer ervan genoten

Iemand enig idee of deze te koop is of nog ergens in de bioscoop draait?

avatar van Mug
Mug
Er zijn slechts een handjevol kopien in Nederland, komende week te zien in (as usual de grote steden) Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven.

Eindhoven dat is mooi dat is nog te doen.

Vandaag dus gezien en zeker niet teleurgesteld. Heerlijk filmpje die wel voor een erg groot gedeelte draait op de muziek. Gelukkig vond ik de muziek in de film fantastisch want kan me voorstellen dat als de muziek je niet ligt de film een zware bevalling wordt. Carney weet een groot gedeelte van de clichés te vermijden en daarvoor hulde. Ook de twee hoofdrolspelers maar met name Glen Hansard speelt ontzettend sterk. Maar een van de mooiste dingen aan de film blijft toch de geweldige soundtrac. Eenvoudige maar prachtige film.

avatar van Koekebakker
trailer (QuickTime)

En die trailer bevat meteen haast alle dialoog uit de film. Once moet het hebben van de eenvoud, de charme van de hoofdrolspelers en de prachtige muziek, die zowat de hele film vult. Verder heeft het allemaal weinig om het lijf, maar dat is helemaal niet erg. Integendeel, Once is een heerlijke film. Zoals Dana Linssen in het NRC schreef: in alle eenvoud een perfecte film (..) om veilig in weg te kruipen.

En ik ga de soundtrack 'ns opsnorren.

avatar van ralfsjam
een zeer vermakelijke film met veel muziek! mooi liefdes verhaal! en mooi in beeld gebracht! met "echte" mensen en echte muziekanten.
lekker minimaal en heerlijk realistisch.
had van mij wel een half uur langer mogen duren! jammer dat de ondertitels bij de liedjes er niet waren bij mij. dus ga nu de soundtrack nog maar eens luisteren!
pareltje van een muziekfilm! voor de liefhebber...
een 4

avatar van voomzap
Fantastische, vooral door de muziek emotionele film. Aanrader voor iedere muziekliefhebber die van songwriters, americana, ingetogen indie houdt... Voor mij was deze mijnheer (die wel wat heeft van Damien Rice) een ontdekking. 4,5

Hele mooie film. Emotie van de gewone mensen en prachtige muziek. Geen ingewikkelde film. Simpel en mooi.
Schitterende film...moooii. Een grote aanrader. Niet iedereen zal hem mooi vinden. Mensen met een passie voor muziek / emotie
zullen hem zeer waarderen.

avatar van mishad
Grappig, ontroerend, meeslepend, echt, oprecht en bloedmooi. En dan de muziek! Een diepe buiging voor Glen Hansard en Markéta Irglová is meer dan gepast. 'Once' is een juweeltje en het mooiste liefdesverhaal in jaren.

Muziekfilm … hmm … mijn genre niet écht, maar de hoge quoteringen en fraaie besprekingen op moviemeter maakten mij nieuwsgierig.

Ik vond de muziek niet 'slecht' maar ik ben geen freakerige fan van 't genre waardoor ik me al snel begon te ergeren aan "van het goede teveel". OK ... 't is een muziekfilm en ja het verhaal omhelst de groei naar 't maken van een demo ... niet erg als gegeven ofzo, maar ik vond dat er een serieus onevenwicht was tussen verhaal, dialoog, uitdiepen karakters en de hoeveelheid muziek.

Ik sluit me aan bij opmerkingen als: ingetogen, oprecht, sober, minimaal en realistisch. Maar ik kan me echt niet vinden in mega-emotioneel e.d. ... daarvoor vond ik het geheel onvoldoende uitgewerkt en werd er teveel overgelaten aan de muziek. Het kwam voor mij over alsof je helemaal into dat soort muziek moet zijn om voeling te hebben met de emotionaliteit in de film ... zoiets van: "vul maar zelf in".

Simpel: als je "die" klik niet hebt ... vind je er gegarandeerd geen hol aan!!

Ik heb me de moeite gedaan om hem uit te kijken (veel moeite) en kon me troosten met 't feit dat hij nog geen 1,5 uur duurt ... al was het enkel maar om er eens over na te kunnen denken en er een idee over te vormen.

avatar van KW2
KW2
Hele mooie film, de nummers en het acteerwerk voelen oprecht en echt. Het verhaal gaat niet diep, maar dat doet niks af aan de emotie.

4,5* (for now)

avatar van GioFunny
Zo zuiver , zo oprecht, zo puur. Dat zijn de ingredienten van deze film.Het heeft me erg geraakt. Vooral de eerste gitaar/piano scene in de winkel met Marketa Irglova

avatar van janhero
Wel een mooie gedragen film maar heeft mij nooit echt kunnen raken. Verhaal wel erg dun. Wel raakbare muziek en goed acteerwerk.
Voor mij een 3* omdat ie bij mij ,denk ik, niet lang blijft hangen.

avatar van tevelenco
Aparte film waarin de muziek nogal erg veel de overhand heeft.
En dat was voor mij gelijk het grootste probleem bij deze film.
De muziek was absoluut niet mijn smaak en daarbij vond ik dat de zanger een vreselijke stem had wat voor mij behoorlijk wat ergernis opleverde.
Wat opzich best jammer was omdat ik het liefdesverhaal wel aardig vond.
Maar dit was helaas helemaal ondergeschikt gemaakt aan de muziek.
En die vond ik nou eenmaal vreselijk wat er dus voor zorgt dat deze film en dikke onvoldoende krijgt.

avatar van GioFunny
Waar kan ik deze film kopen dan????

avatar van strangerD
Gaat dit zien!!!!!! Echt een toppertje van jewelste!! Dit tot mijn allergrootste verbazing.... Wow!! O.a. voor de liefhebbers van zanger Damien Rice...

Het gaat inderdaad hier meer om de muziek en de sfeer dan het verhaal

The Frames zijn altijd mijn favoriet geweest dus deze film bevalt me wel.

@tevelenco: tja... ieder zijn smaak voor muziek, maar ik vind juist dat hij wel erg goede stem heeft.

Magische stem....Ga eens rustig op je bed liggen, zet zijn muziek aan, doe je ogen dicht... dan weet je wat ik bedoel.

FaiQ

Is hij melig/sentimenteel?