Night of Fear (1972)

Australië
Horror

geregisseerd door Terry Bourke
met Norman Yemm, Carla Hoogeveen en Mike Dorsey

Een jong meisje, dat net een namiddag tennis met haar vriend heeft doorgebracht, wordt bijna door een vrachtwagen aangereden en komt van de hoofdweg af. Ze belandt op een vuile, doodlopende weg en geraakt vast in een sloot. Maar vervolgens wordt ze geterroriseerd door een gek, die een kolonie ratten kweekt en haar een ware nachtmerrie bezorgt.

avatar van brucecampbell
Blijkbaar een korte tijdsduur, maar ben wel benieuwd!

avatar van jordandejong
Exploitation from down undah.

Night of Fear heette eigenlijk Fright en was eigenlijk de pilot van een tv-serie die echter niet werd opgepikt waardoor het uiteindelijk als film werd vertoond in bioscopen. Australië was geschokt door deze ''film'' en dat is te begrijpen. Niet zozeer door het extreme geweld, gore was destijds al extremer getoond, maar eerder door het onheilspellende, creepy, bijna zieke sfeertje van de film. Het heeft zeer veel gelijkenissen met The Texas Chain Saw Massacre qua sfeer, setting en art-direction. Het is dan ook niet ondenkbaar (totaal niet eigenlijk) dat Tobe Hooper zéér veel inspiratie haalde uit deze Australische shocker voor zijn eigen meesterwerk. De Nederlandse Carla Hoogeveen lijkt niet alleen op de TCM's Marilyn Burns maar acteert ook nog eens op dezelfde, bijna hysterische manier. Het lijkt er dan ook bijna op dat Hooper Marilyn Burns begeleidt heeft haar zo te laten acteren.

De film zelf is op z'n zachts gezegd nogal vreemd. We zien aan het begin van de film verschillende characters die hoofdrollen lijken te gaan vertonen in de film maar na een aantal minuten gewoon niet meer terugkeren in de film. Vervolgens schakelen we over naar Hoogeveen die per ongeluk een doodlopende weg inrijdt en daar crasht. Vervolgens wordt ze de gehele film achtervolgt door een mentaal beperkte gek bewapent met onder andere een bijl. De film bevat geen dialoog waardoor je toch al snel zou zeggen dat het tamelijk saai moet zijn. Dat is echter niet zo. De tijdsduur van om en nabij 50 minuten leent zich hier perfect voor en door de constante dreiging van de 'killer' is het zelfs juist wel fijn om geen dialoog te horen, slechts pure horror.

De film is spannend maar lijdt wel onder een paar minpunten. Zo is de montage vaak erg lelijk gedaan en maakt onze hoofdpersoon de ene domme fout na de andere (soms vraag je je werkelijk af welke van de twee nou daadwerkelijk mentaal beperkt was). Ook het vrij abrupte einde en het gebrek aan uitleg en antwoorden wat betreft de moordenaar en zijn moordende ratten bende zorgde voor wat confusie, al zal dat zomaar kunnen liggen aan het feit dat het origineel een pilot van een serie was.

Over het algemeen toch wel een erg lekkere exploitation film die je als horrorfan toch wel gezien moet hebben, al is het maar voor de ervaring. Alles behalve standaard, lekker weird en absurd en bij wijle erg creepy.

krantenstukje over de 'ban'...

avatar van mikey
Maffe kippeboer observeert door het keukenraam een hysterische en permanent flauwvallende tennis babe op zijn boerderijtje.

Typische exploitation film dat thuis zou kunnen horen in het video nasties lijstje. (een lijst van verboden films die schokkend kunnen zijn voor engelsen). Met andere woorden: Rennende vrouwen, afgrijselijke soundtrack met experimentele synthesizur muziek. Een 'avantgardistisch' verhaaltje & editing, nu zonder dialoog helaas. Her en der een continuiteitsfout (zie einde: een shot waarin bloed op een voorruit wordt bestudeerd, die daarvoor stuk was geslagen en een seconde later weer stuk bleek). Of een shot waarin de boer zijn kippen voert met daarbij 2 zwijgende observerende agenten die daar aantekeningen van maken.

Rare film