All the Love You Cannes! (2002)

Verenigde Staten / Frankrijk
Documentaire

geregisseerd door Lloyd Kaufman, Gabriel Friedman en Sean McGrath
met Lloyd Kaufman

Al bijna 30 jaar reist het Troma team onder leiding van Lloyd Kaufman jaarlijks af naar het Cannes filmfestival. Tijd dus om het allemaal eens op film vast te leggen. Kaufman en de zijnen doen er alles aan om hun filmmaatschappij te promoten en hun films te verkopen, en tegelijkertijd zich af te zetten tegen Hollywood en onafhankelijk te blijven.

perfecte documentaire, niks anders over te zeggen. 5*

avatar van FillumGek
Vreemd dat deze zo weinig is bekeken, zeker omdat er volgens mij toch wat Troma-fans op deze site zitten. Graag trap ik de open deur in door te stellen dat dit verplichte kost is. Informatief is het soms wat minder, maar op Jackass-achtige wijze de straten van Cannes onveilig maken is onwijs vermakelijk.

Sinds begin jaren '70 brengt Troma al films uit zonder hulp van buitenstaanders waarvoor diep respect. Leuk om te zien hoe Lloyd Kaufman en zijn crew naar Cannes reizen om daar hun werk te promoten. Kaufman doet het woord en wordt met een handycam gefilmd en (fake) ondertitels en extra info worden snel in beeld gekwakt wat vaak voor een lach zorgt. Het is soms net een familie-uitje, al is geen enkele familie zo awesome als de Troma-family.

Er wordt maar weer eens bevestigd dat de Troma-crew grappig is, maar waar ook een steekje bij los zit. Gêne is hen onbekend en er wordt dan ook niet geschroomd om twee jonge meiden publiekelijk elkaars tepels te laten likken, een Troma-parade te houden of te schreeuwen door een megafoon. Zelfs vast komen te zitten in een lift of ruzie maken met omstanders levert publiciteit op, zolang je maar met een Troma-sticker of billboard rondloopt. There's is no such thing as bad publicity. Daarentegen zijn het bijna allemaal enthousiastelingen die er geen cent voor krijgen en gewoon liefhebber zijn van independent cinema, en dat is prijzenswaardig.

Deze blik op het Troma-promotieteam wordt zoals gewend met veel humor gebracht. Ook zaken als het feest of de Warner Bros-vete waren hilarisch. En stiekem is Kaufman en co. ook veel leuker dan die saaie bobo's in zwarte pakken. Ik snap dan ook niet waarom er soms zo zuur wordt gekeken, ik zou vooraan staan om handtekeningen te bemachtigen. Dat Troma nog maar vele jaren door mag gaan.

avatar van mrklm
Troma, vooral bekend van waanzinnige, vaak (maar niet altijd) ontzettend slechte komische bedoelde horrorfilms, gebruikt al sinds 1971 het filmfestival van Cannes om films aan te kopen en distributie van hun eigen film in met name Azië en Europa te realiseren. Mede-oprichter Lloyd Kaufman stelt echter vast dat het festival steeds meer gedomineerd wordt door grote spelers als Warner Bros en AOL en dat onafhankelijke filmmakers meer en meer worden gemarginaliseerd. Voor de editie van 2001 besloot hij tot in detail vast te leggen hoe hij, zonder budget maar met een hoop enthousiaste vrijwilligers, probeert voet aan de grond te krijgen op het prestigieuze filmfestival.

Dit is niet alleen een fascinerend kijkje achter de schermen van een onafhankelijke filmmaker, maar ook een handleiding voor beginnende filmmakers. De waanzinnige capriolen die de Kaufmans entourage leveren hilarische momenten op, onder anderen wanneer de kleurrijke 'superhelden' uit de Troma-stal in hun waanzinnige outfits het verkeer in Cannes volledig platleggen met hun bloederige vechtpartijen, of wanneer ze een publiciteitshoot met Jean-Claude van Damme volledig saboteren. Het is een freakshow die overloopt van de slechte smaak maar Kaufman stelt, en niet ten onrechte, dat dat een onmisbaar element is van een festival. De film zakt wat in wanneer het zich richt op de perikelen rondom Kabukiman, maar het is zeer vermakelijk en een aanrader voor iedere no-budget filmmaker.